• 0

Mag importeur enige verkoper zijn (mbv webshop)

Forumleden:

 

Is het toegestaan om voor een nieuw product (uit de VS), in Nederland de exclusieve verkoper (via internet) te zijn?

M.a.w. je koopt de producten exclusief voor Nederland rechstreeks in bij de producent, importeert dit dus in Nederland (er is eigenlijk geen sprake van distributie) en bent in Nederland de enige partij die dit op de NL’se markt rechstreeks aan de consument/klant verkoopt via een webshop.

 

Uiteraard er vanuitgaande dat je het hier met de producent overeens wordt.

 

MvG

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het toegestaan om voor een nieuw product (uit de VS), in Nederland de exclusieve verkoper (via internet) te zijn?

Ja en nee.

 

Ja, dat is op zich toegestaan.

 

Nee, jij kunt niet of nauwelijks voorkomen dat andere webwinkels dit product verkopen in Nederland nadat een andere (buitenlandse) importeur de goederen op legale wijze in de EU heeft gebracht.

 

Verkoopt de Belgische importeur de goederen dus aan een andere Nederlandse (web)winkel, dan kun jij daar weinig tot niets tegen doen. (Het enige dat je dan kan doen is via de producent de Belgische importeur onder druk te zetten om niet meer te leveren aan jouw concurrent)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek maar eens op "Naburige rechten". Volgens mij kun je alleenrecht via "naburige rechten" afdwingen als je duidelijk geld in een productnaam steekt. Maar dan moet je wel steeds bereid zijn om bij overtredingen naar de rechter te stappen.

 

Zie b.v. de Levis spijkerbroeken die in de VS goedkoop zijn, maar in Nederland als een duur merkproduct aan de man gebracht worden. Ik dacht dat de importeur het een jaar of tien geleden gelukt was om parallelle import te verbieden.

 

Want afspraak met de producent is mooi, maar als hij het aan een Mexicaanse firma verkoopt en die verkoopt het door aan Nederland, heb je niets aan de afspraak. Vooral niet als de wet in de VS dergelijke verkoopafspraken verbied.

Link naar reactie
  • 0

Link met naburige rechten zie ik bij nadere bestudering niet zo met mijn product (gewoon een "electronica-dingetje")

 

Draait dus om 'sluitende afspraken' met producent te krijgen, maar er zijn wettelijk naar ik begrijp geen bezwaren (Uit hoek mededinging c.q. ACM)?!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Draait dus om 'sluitende afspraken' met producent te krijgen...

Okay. Producent (en laten we even aannemen ook de merkeigenaar in Europa) gunt jou het alleenrecht voor internetverkoop in Nederland. En dan?

 

Een reguliere reseller opent een webshop. Wat doe je deran? Aankloppen bij je leverancier en hopen die die iets kan doen?

 

Een online concurrent koopt voor zijn webshop in in Duitsland. Wat doe je deran? Aankloppen bij je leverancier en hopen die die iets kan doen?

 

Er zijn ook winkeliers die het alleenrecht voor Zwolle willen.

 

Neemt niet weg dat je met een goede overeenkomst wel een voorsprong kan nemen. Maar de mededinging echt voor altijd beperken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

txs. helpt het plaatje helder te krijgen.

 

Daar doe je dus inderdaad niets aan begrijp ik.

Kom je vervolgens natuurlijk bij de afweging, hoeveel investeer je in product-bekendheid (i.r.t. evt andere niet tegen te houden aanbieders) en hoe lever je extra toegevoegde waarde aan de klant om die evt. voorsprong te behouden.

 

Het lijkt wel ondernemen ;D

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.