• 0

Huurinkomsten van onderhuur van een kamer in eigen woning aan de onderneming

Beste forumleden, alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag.

 

Ik ben enige tijd geleden een eenmanszaak begonnen. Nu wil ik in mijn gehuurde woning een kamer onderhuren aan mijn onderneming en deze kamer als kantoor gebruiken (de verhuurder heeft hier reeds mee ingestemd). Ik weet dat dit niet voldoet aan de voorwaarden gesteld aan een werkruimte en deze huurkosten niet in aftrek mag brengen bij mijn onderneming.

 

Wat mij echter onduidelijk is of deze inkomsten/vergoedingen voor het huren van deze kamer als een soort loon wordt gezien en hier dus loonheffing op moet worden ingehouden. Of wordt dit enkel in privé gezien als een soort resultaat uit overige werkzaamheden o.i.d. Al met al heb ik dus geen idee hoe deze inkomsten worden gezien. Is er iemand die mij hier meer duidelijkheid in kan verschaffen?

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer ben je begonnen? Je bent in een bepaald jaar de huurwoning voor het eerst gaan gebruiken voor je onderneming. Als de aanslag over dat jaar nog niet defintief is, kun je er voor kiezen om het huurrecht van de woning te activeren en daarmee de volledige huurlasten af te trekken (met een bijtelling van meestal 1,7% van de WOZ). Er zijn ongeveer 2000 forumposts over dit onderwerp, dus dat moet lukken.

 

Meer in het algemeen zou ik je misschien een boekhouder/fiscalist aan willen raden, want zoals je er over schrijft krijg ik het gevoel dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is niet erg, maar dan moet je het geen energie laten vreten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer.

Ik hoorde van een kennis dat, ook al kan ik de huurkosten in mijn onderneming niet in aftrek brengen, er eventueel een fiscaal voordeel valt te behalen door gebruik te maken van de werkkostenregeling. indien de vergoedingen voor het gebruik van de kamer misschien op een manier onder de werkkostenregeling (onder de vrije ruimte) kunnen vallen en zodoende deze vergoedingen onbelast kunnen worden verstrekt.

 

Ik denk zelf dat het ook verstandig is om een fiscaal adviseur hiervoor te gaan raadplegen.

 

Alsnog bedankt!

Link naar reactie
  • 0

de werkkostenregeling is een regeling die voor werknemers geldt en is onderdeel van de wet op de loonbelasting. jij betaald over jou ondernemingswinst geen loonbelasting, maar inkomstenbelasting. de werkkostenregels slaan dus op werknemers, zou best kunnen dat daar een mogelijkheid is voor onbelaste vergoeding. maar jij bent geen werknemer binnen je eigen onderneming (misschien dat je ernaast wel werkt, maar dat doet niet terzake) dus kun je geen gebruik maken van de werkkostenregeling.

 

enne niet te veel met kennissen praten hoor anders eet je de hele week broodje aap.. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.