• 0

Aziatische online supermarkt

Omschrijving van je concept:

Eind vorig jaar heb ik een Aziatische online supermarkt opgericht genaamd QRtoko.nl en een foodblog Thuiskoken.nu en daarmee hoop ik een uniek concept te hebben gelanceerd in Nederland. Diegenen die ooit in een Aziatische toko is binnen gelopen kent het wel. Je wilt graag een Aziatische gerecht thuis klaarmaken. Maar je bent niet wegwijs tussen al die vreemde producten en als je om advies gaat vragen dan kom je niet verder, omdat ze vaak niet begrijpen wat je bedoelt of vice versa.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Na twee jaar voorbereiding heb ik medio 2014 na 20 jaar horeca vaarwel gezegd om dit concept naar een hoger niveau te tillen. Door mijn achtergrond en netwerk was dit een logische keuze.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Klanten leren thuis Aziatisch te koken en bekend laten worden met al die Aziatische producten. In deze keuken heb je vele caloriearme en gezonde gerechten waar tegenwoordig veel waarde aan gehecht wordt.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Doordat ik geen fysieke winkel heb zoals anderen kunnen wij ons beter focussen en anticiperen, omdat het onze core business is. Niet alleen dat, maar naast het gewone assortiment komt er ook een Asian Fresh Box aan.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Denken jullie dat Nederland er klaar voor is? E-food business is in Engeland en Duitsland al zeer populair en is bijna niet meer weg te denken.

 

[Edit: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kom nogal eens in Toko's, dus ik ben vast doelgroep. Dus even met aandacht naar je site gekeken. Ziet er op het eerste oog goed uit.

 

Maar je bent niet wegwijs tussen al die vreemde producten en als je om advies gaat vragen dan kom je niet verder, omdat ze vaak niet begrijpen wat je bedoelt of vice versa.

 

Wat me in de webshop opvalt is juist het gebrek aan productinformatie. Bij bijvoorbeeld de tempura mix staat er drie keer dezelfde wervende tekst "De Tempura bakpoeder mix tempura mix is perfect voor verschillende Aziatische gerechten!". Maar wat de ingrediënten zijn, wat de toepassing is welke gerechten je er nu mee kunt maken blijft onduidelijk. Dat geldt ook voor de andere producten die ik aanklikte. Op dit moment is de webshop daardoor alleen nuttig voor de mensen die precies weten welke producten ze nodig hebben.

 

Linksboven op de site zie ik "Gratis verzending en retourneren vanaf €50". In mijn winkelwagen staat "Het minimale bestelbedrag om thuis te laten bezorgen door onze webshop is 20 euro". Op de pagina "Bestellen & betalen" staat daar niets over. Op de pagina "Verzendkosten" wel, maar daar word ik onderaan verrast met de mededeling dat ik statiegeld moet betalen over de verpakking waarin het verzonden word; daarover zag ik niets in mijn winkelwagen.

 

De optelsom (cq. de manier van presenteren) in de winkelwagen klopt niet. De "belasting" (je bedoeld BTW) is namelijk al meegeteld in het totaal. Hoe kom je trouwens aan dat BTW bedrag? Zelfs met 6% over de producten en 21% over de verzendkosten kom ik niet precies op het bedrag van jouw webshop.

 

Linksboven in beeld staat "Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis!*", terwijl rechtsboven een PostNL logo staat met "snelle bezorging 2-3 werkdagen". Op de pagina "Verzendkosten" distantieer je jezelf van enige verantwoordelijkheid van de levertijd.

 

Ik woon om de hoek bij een Aziatische supermarkt en kom ook vaak langs andere Aziatische supermarkten. Dan heb ik ook een ruim assortiment, kan ik de ingrediënten lezen, heb ik geen minimum bestelbedrag en geen statiegeld. Op dit moment heb ik persoonlijk dan ook even geen reden om bij jou te bestellen. Maar als je de productinformatie toevoegt en toepassingen vermeld denk ik dat het voor veel mensen zonder toko in de buurt een uitkomst is. Al ben je denk ik niet de enige die deze producten online verkoopt.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Loop je teksten nog even na, ik zie diverse tik- en taalfouten en zinnen die niet goed lopen. Dat begint al met de eerste zin "Bestel nu uw al uw ...". En spreek je bezoeker consistent aan met "u" of "je".

 

Als ik bij de maaltijdboxen kijk, dan staat achter de ready-to-eat boxen tussen haakjes een 8. Dan denk ik dat je acht verschillende boxen aanbiedt, maar als ik erop klik, verschijnt er maar één. In het linkermenu staat wel "(1)" achter die boxen, maar ook "(3)" bij de inspiratieboxen, terwijl ik er daarvan ook maar eentje zie.

 

De linkjes in je teksten zijn niet als zodanig herkenbaar.

 

Promotie maken voor "Verse Aziatische maaltijden" en dan aangeven dat ik hierbij als aanvulling zelf nog wel diepvries garnalen moet halen voelt een beetje tegenstrijdig ...

Link naar reactie
  • 0

Ik zie er best kansen in. Uiteraard ben je niet de enige, maar idioot veel concurrentie is er ook niet. De propositie van 3.50 verzendkosten voor orders tot 50 euro en gratis verzending daarboven is bovendien aantrekkelijk vergeleken met veel andere 'boodschappenservices'.

 

Als je om de hoek van een toko woont heb je er natuurlijk niet zoveel aan, maar zoiets geldt voor vrijwel elke productgroep.

 

Persoonlijk zou ik best wel eens wat kunnen bestellen, de prijzen zien er redelijk uit en voor de bakstenen toko moet ik toch een blokje om rijden en tegenwoordig ook nog betaald parkeren.

 

Of het blog mensen zal aanzetten om producten te kopen weet ik niet, maar het lijkt me sowieso wel aardige marketing. Ik kan me zo voorstellen dat mensen een recept zoeken en dan gebruik maken van de mogelijkheid om de ingredienten te bestellen. Wellicht is het een idee om het zo te maken dat je direct alle benodigde ingredienten in je winkelwagen kunt krijgen (en eventueel kunt verwijderen wat je al in huis hebt).

 

Qua website vind ik de voorpagina op een of andere manier wat rommelig ogen, en een video over hoe je met stokjes moet eten lijkt me niet zo heel relevant. Verder zijn er altijd wel wat ditjes en datjes, maar qua concept klinkt het goed.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor je analyse, maar we zijn bezig met het maken van nieuwe productomschrijvingen. De huidige 'standaard' tekst hebben wij toegepast op alle producten, omdat wij toentertijd ineens 1100 producten moesten invoeren.

 

Inzake de bezorgtijden gaat er ook eea veranderen, omdat wij nu ruim 4 maanden hebben proef gedraaid. Nu komt er een koerierdienst aan ipv een pakketdienst via Post.nl. In toekomst worden de bestellingen geconditioneerd bezorgd en de klant kan zelf bepalen wanneer en in welk tijdsblok hij wilt laten bezorgen. Vanaf dat punt neemt het DC de order over en verzorgt ook de communicatie tussen koerier en klant. Vandaar de benaming Aziatische Appie.nl

 

Wat betreft de BTW (splitsing) enzo dat komt te vervallen en wordt elders toegepast in een B2B portal. In dit portal kunnen kleine horecaondernemingen een account aanmaken om kleine orders t/m EUR 300 te kunnen plaatsen, die niet door de grote groothandels worden bezorgd.

 

Je hebt gelijk dat wij niet de enige aanbieder zullen zijn, maar wij zullen ons wel gaan onderscheiden door verschillende marketing tools die wij gaan toepassen. Verder zullen er in totaal zes verschillende webshops gelanceerd en elke shop gaat zich concentreren op één specifieke keuken (Koreaans, Thais, Chinees, Japans, Vietnamees en Indonesisch).

 

Nogmaals bedankt voor jouw bijdrage.

Link naar reactie
  • 0

Loop je teksten nog even na, ik zie diverse tik- en taalfouten en zinnen die niet goed lopen. Dat begint al met de eerste zin "Bestel nu uw al uw ...". En spreek je bezoeker consistent aan met "u" of "je".

 

Als ik bij de maaltijdboxen kijk, dan staat achter de ready-to-eat boxen tussen haakjes een 8. Dan denk ik dat je acht verschillende boxen aanbiedt, maar als ik erop klik, verschijnt er maar één. In het linkermenu staat wel "(1)" achter die boxen, maar ook "(3)" bij de inspiratieboxen, terwijl ik er daarvan ook maar eentje zie.

 

Promotie maken voor "Verse Aziatische maaltijden" en dan aangeven dat ik hierbij als aanvulling zelf nog wel diepvries garnalen moet halen voelt een beetje tegenstrijdig ...

 

Beste John B,

 

Ook jij bedankt voor je scherpe opmerkingen. Wij gaan iemand erop zetten om alle pagina's te checken op grammatica fouten.

 

De maaltijden- en inspiratieboxen worden verplaatst naar een andere website, omdat het anders te complex wordt voor de consument. Deze boxen moeten namelijk een week van te voren besteld worden ivm versheid (planning) en receptuur.

 

Helaas bestaan er geen verse (betaalbare) garnalen in Nederland.

 

Link naar reactie
  • 0

Qua website vind ik de voorpagina op een of andere manier wat rommelig ogen, en een video over hoe je met stokjes moet eten lijkt me niet zo heel relevant. Verder zijn er altijd wel wat ditjes en datjes, maar qua concept klinkt het goed.

 

Beste Ben M,

 

We zijn bezig met een nieuwe template. Binnenkort lanceren we de eerste 2 nieuwe shops van de 6. We houden je op de hoogte. Thx nogmaals voor je mening.

Link naar reactie
  • 0

Verder zullen er in totaal zes verschillende webshops gelanceerd en elke shop gaat zich concentreren op één specifieke keuken (Koreaans, Thais, Chinees, Japans, Vietnamees en Indonesisch).

Je kunt waarschijnlijk in de aanloopfase beter vol inzetten op één webshop met daaronder aparte portals of thema's c.q. hoofdrubrieken voor de keukens. Je moet anders met name je marketing- en reclamebudget sterk spreiden. Bovendien is dat beter voor de klantenbinding en terugkerende bezoekers, want vermoedelijk hebben veel klanten belangstelling voor meer dan één keuken.

 

B2B-activiteiten rechtvaardigen uiteraard wel een apart platform, al zou je zelfs voor grootverbruik een aparte hoek kunnen inrichten.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik mis op Qrtoko.nl een duidelijke link naar thuiskoken.nu en andersom op thuiskoken.nu mis ik de mogelijkheid om de ingrediënten direct te bestellen. Beide sites versterken elkaar namelijk wel en is door die combinatie onderscheidend - voor zover ik summier daarop gegoogled heb!

 

Bijvoorbeeld: als ik spruitjes met Chinese worst wil maken, waar haal ik dan Laap Cheung? Bij Qrtoko toch?

 

Is er behoefte aan? Ik zeg JA. Nu kom ikzelf uit de randstad (Den Haag) en zijn er vele Aziatische (super)markten. Maar... Dat geldt beslist niet overal in NL. Behalve de gangbare producten uit de supermarkt zijn de specifieke Aziatische producten niet verkrijgbaar.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Verder in aanvulling op Ron ben je -wettelijk- verplicht sinds 13 december jl. om voor aankoop van levensmiddelen de ingrediënten en allergie-informatie te tonen. De wet voedselinformatie is bijv. ook uitgebreid vermeld op de website van het Voedingscentrum of via de website van GS1 Nederland. Zonder vermelding van ingrediënten vooraf (in het geval van de webwinkel dus in de webshop) ben je simpelweg strafbaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit je intro dat je doelgroep wordt gevormd door de mensen die beginnen Aziatisch te koken. Die mensen hebben een recept en gaan dan op zoek naar de ingredienten, die lastig te vinden zijn, in de toko moet je alles vragen omdat je niet weet wat iets is of hoe het er uit ziet. Je zou met je webshop die zoektocht een stap voor kunnen zijn door uit te gaan van recepten, en dan de ingredienten daarvoor te leveren. Kan als pakketje, maar links in het recept naar de producten op je site is voldoende. Naarmate ze vaker bij je kopen verandert het gedrag: de kruiden en specerijen hebben je klanten in voorraad, ze vullen aan wat toevallig op is, en kopen de specifieke dingen voor een gerecht. Dus uiteindelijk bedien je ook de mensen die ervaring hebben met de Aziatische keuken.

 

Kwaliteit van je producten is belangrijk. Ik heb een vaste Toko hier in de buurt, maar ik was in Groningen bij een Toko en die hadden grote zakken met Djeroek Perut, heb ik een zak gekocht omdat ze zo mooi vers was. Dat soort kruiden moet je wel snel kunnen leveren, die moeten niet dagen onderweg zijn in een postpakketje.

 

==update==

Ik kijk nu beter naar je site, mijn commentaar was alleen gebaseerd op je intro. Ik denk dat mijn commentaar wat minder relevant is, je concurreert niet zo zeer met de Toko op de hoek.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.