• 0

FOR met een eenmanszaak en een VOF

Goedendag allen,

 

Na veel onderzoek te hebben gedaan heb ik nog niet het juiste antwoord.

 

Voor de aangifte IB over 2014 wil ik naast mijn lijfrentepremie ook nog de volledig FOR activeren.

Dit kan en mag wel in 2014 omdat ik nog geen FOR heb geactiveerd en dus voor mijn lijfrente nog de volledige jaarruimte had.

 

Nu de vraag, ik heb een eenmanszaak en een VOF. Voor mijn eenmanszaak was de winst € 54000 en de VOF € 12450. Mijn totale fiscale winst is € 54000 + € 12450 + niet aftrekbare kosten € 58.

Totale fiscale winst is € 66508. De FOR die ik mag activeren is 10.9% van € 66508.

Nu de vraag, waar moet ik die activeren. Mag dat alleen op mijn balans van de eenmanszaak?

Dit maakt het voor mij wel makkelijker, ook omdat de VOF gaat staken dit jaar.

 

Is er hier iemand bekent met mijn verhaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de aangifte IB over 2014 wil ik naast mijn lijfrentepremie ook nog de volledig FOR activeren.

Dit kan en mag wel in 2014 omdat ik nog geen FOR heb geactiveerd en dus voor mijn lijfrente nog de volledige jaarruimte had.

Verkeerde volgorde. Eerst bepaal je aan de hand van de FOR-dotatie de resterende jaarruimte:

Jaarruimte = 0,138 * (premiegrondslag - 11.829 euro) – (6,5 x A) – F

Jaarruimte = ( 0,138 * (66450 - 11.829)) - ( 10,9% x 66450) = 7538 - 7243 = 295

 

Kortom: na toepassen FOR, kun je via jaarruimte nog maar max. € 295 aan lijfrentepremie opvoeren

 

Handiger is dus om de lijfrentepremie op te voeren als afstorten FOR. Doe je dat niet, dan is de lijfrentepremie boven de 295,- niet fiscaal aftrekbaar (en als je de lijfrente vervolgens niet laat splitsen in een bruto en netto deel betaal je zowel nu bij inleg als straks bij uitkeren belasting: dubbelop dus!)

 

ook nog de volledig FOR activeren.

Het woord "volledig" zaait voor overige en/of toekomstige lezers wellicht verwarring. Dit is geen keuze maar een verplichting. Je kunt een FOR niet voor een deel toepassen: je past de FOR ofwel toe (en dus per definitie volledig), of niet

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@ Richard;

Mijn ondernemersvermogen voor de eenmanszaak is 4521

Mijn ondernemersvermogen voor de Maatschap is 1545

Totaal 6066

 

Dat betekent dus dan de eenmanszaak EV 0 wordt en de FOR 4521

Voor de Maatschap wordt mijn EV 0 en de FOR 1545. Mijn maat wil overigens geen FOR, maar dat staat hier buiten neem ik aan.

 

Alleen is er dan wel een ander ding, in 2015 stoppen wij de maatschap namelijk.

Komt dit bedrag dan weer vrij of kan dit naar mijn eenmanszaak overgezet worden?

Kan ik niet 6066 aan FOR in mijn eenmanszaak zetten en dan mijn EV dan -1545 voor de eenmanszaak is?

 

Hoe werkt dit precies met meer dan een onderneming.

 

@Norbert;

Voor het bereken van mijn jaarruimte 2014 krijg ik de vraag wat mijn storting FOR in 2013 was.

Dat was dus 0. Dan kan ik in 2014 toch wel gewoon de FOR gebruiken?

In 2015 zal de jaarruimte dan minder zijn voor de lijfrente denk ik?

Link naar reactie
  • 0
Voor het bereken van mijn jaarruimte 2014 krijg ik de vraag wat mijn storting FOR in 2013 was.

Dat klopt inderdaad, voor de jaarruimte wordt naar A-factor en FOR van het voorafgaande jaar gekeken. Maar ik snap nog steeds niet waarvoor / waarom je die jaarruimte berekent? Heb je in 2014 premies lijfrente betaalt dan en ga je dat in 2015 ook weer doen?

 

Dat was dus 0. Dan kan ik in 2014 toch wel gewoon de FOR gebruiken?

Je kunt de FOR altijd gebruiken ongeacht de jaarruimte. De jaarruimte beperkt namelijk de FOR niet, maar andersom: de FOR beperkt de jaarruimte

 

In 2015 zal de jaarruimte dan minder zijn voor de lijfrente denk ik?

Door de FOR van 2014 zal de jaarruimte voor 2015 heel beperkt zijn (die berekende 295)

 

@Richard

Bedoel je Marcel? :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Komt ie;

Voor mijn aangifte IB 2014 wil ik graag een lijfrente inbreng aftrekken.

Hiervoor moet ik ook jaarruimtes bereken van voorgaande jaren.

 

Dat is me gelukt.

 

Nu wil ik ook als extra de FOR aftrekken ( voor het eerst)

 

Zoals u al aangaf begrijp ik dat ik de FOR altijd mag aftrekken.

De hoogte van de aftrek lijfrente is hier dan van afhankelijk.

 

Omdat ik in 2013 geen FOR heb geactiveerd mag ik dus voor 2014 de gehele jaarruimte benutten.

Is dit juist?

 

In 2015 ga ik geen storting lijfrente doen.

 

Wat ik niet snap is waarom de jaarruimte van 2014 wordt berekend met cijfers uit 2013.

 

 

 

Sorry Marcel:)

Ik bedoel idd jou

Link naar reactie
  • 0
Omdat ik in 2013 geen FOR heb geactiveerd mag ik dus voor 2014 de gehele jaarruimte benutten. Is dit juist?

Ja, maar.... voor de jaarruimte 2014 wordt niet alleen de A factor 2013 en FOR 2013 gebruikt, maar ook het inkomen of de winst uit 2013. Voor het bepalen van de jaarruimte 2014 is de winst van 2014 dus niet relevant.

 

Hiervoor moet ik ook jaarruimtes bereken van voorgaande jaren.

Alleen van 2014 bereken je de jaarruimte (op basis gegevens 2013). Van max 7. voorafgaande jaren kun je de inhaalruimte berekenen en benutten. Het is altijd handig om eerste de oudste inhaalruimtes te benutten en pas daarna eventueel nog de jaarruimte. Benut je inhaalruimte van recentere jaren en/of de jaarruimte niet of niet geheel, dan kun je over die jaren in de toekomst nog de inhaalruimte gebruiken.

 

Wat ik niet snap is waarom de jaarruimte van 2014 wordt berekend met cijfers uit 2013.

Andersom werkt niet: lijfrente premies zijn (behoudens afstorten/verlagen FOR) alleen fiscaal aftrekbaar als de storting in het betreffende jaar zelf gedaan is. Maar in het jaar zelf heb je de A-factor van dat jaar nog niet en weet je ook de FOR dotatie nog niet omdat de winst nog niet definitief vast staat. De Keuze om een FOR voor 2014 toe te passen kun je nog maken tot 1-6-2015, dus is het niet mogelijk om al in 2014 een jaarruimte berekening te maken op basis cijfers 2014.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

De FOR:

Of ik lees niet goed, of we begrijpen elkaar niet goed.

 

Ik wil mijn aangifte 2014 gaan indienen.

Een financieel adviseur heeft uitgerekend hoeveel ik aan lijfrente kan storten met terugwerkende kracht. Dit heeft zij berekend aan de hand van factor a en inkomsten uit loon en winst uit onderneming.

Ik heb in 2014 dus een fors bedrag gestort.

In 2014 was mijn winst erg hoog. In 2015 wordt dit minder en ga ik geen lijfrentepremie storten.

Om deze reden wil ik dan ook gebruik maken van mijn FOR in 2014. ( 10,9%) winst of totale EV.

 

Mag dit nu of niet?

Norbert, u schreef namelijk dit;

Jaarruimte = ( 0,138 * (66450 - 11.829)) - ( 10,9% x 66450) = 7538 - 7243 = 295

Ik lees hier namelijk dat het niet mag.

 

Alleen kan ik dit terug vinden in de aangifte.

Ik lees in de aangifte dat wanneer ik in 2013 een FOR had gedaan dit ten koste zou gaan van mijn lijfrente in 2014. En dit is dus niet het geval.

FOR is t/m 2013 0.

 

Een eerder topic of het zelfde onderwerp;

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=40035

 

Hier geeft Dennis een link aan wat Marcel tegenspreekt.

Lastige stof dit hoor.....

 

MIJN EV:

Stel ik mag wel een FOR in 2014 activeren.

Ik heb 2 bedrijven met allebei een lage EV. De maatschap gaat staken ( 31-12-2014) ik neem aan dat ik hier dus geen FOR meer mag activeren?

Voor mijn eenmanszaak heb ik een EV van 4521, wat betekent dat dit mijn FOR zou worden.

 

Nu denk ik aan 2 dingen;

- Of het gedeelte van de maatschap naar mijn eenmanszaak over zetten. Kan en mag dit?

De link die Marcel mij gaf begrijp ik wel, maar hoe verwerk ik dat in mijn boekhouding wanneer er een bedrijf gaat staken.

- Of op mijn balans een privebankrekening activeren en het saldo van 31-12-2014 daarop vermelden.

Ik heb namelijk op de eenmanszaak geen banksaldo staan omdat ik de privérekening gebruik. Iedere betaling boek ik dus in als storting of onttrekking.

Kan en mag dit? Zo ja, dan heb ik wel voldoende voor het maximale gebruik van de FOR.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag dit nu of niet?

Ja, dat mag. Zoals ik al eerder schreef is een FOR alleen afhankelijk van de winst, niet van de jaarruimte.

Andersom is de jaarruimte wel afhankelijk van de FOR, maar van de FOR van het voorafgaande jaar.

 

Norbert, u schreef namelijk dit;

Jaarruimte = ( 0,138 * (66450 - 11.829)) - ( 10,9% x 66450) = 7538 - 7243 = 295

Ik lees hier namelijk dat het niet mag.

Dit is een rekenvoorbeeld voor de jaarruimte van 2015, op basis winst en FOR 2014.

Voor 2014 is de berekening anders : er is immers geen FOR 2013.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Waal,

 

Antwoord op je vragen heb ik niet. Wel een vraag aan je. Waarom wil je de FOR toepassen?

 

Ik snap dat je zo min mogelijk belasting wilt betalen over 2014. En dat je wilt sparen voor je oude dag.

Maar weet je zeker dat de FOR daar de slimste manier voor is? Die heeft namelijk ook nadelen.

 

Heb je ook gekeken of je bijvoorbeeld door de Middelingsregeling toe te passen belasting kunt besparen?

http://www.berekenhet.nl/modules/werken/middeling-inkomen-box1.html

 

De reden dat ik deze vraag stel is dat je zelf je aangifte doet en ik me afvraag of je deze vrij onbekende regeling kent die vooral door ondernemers met sterk wisselende inkomsten wordt gebruikt. (en die soms veel geld kan opleveren).

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert, Bedankt!

Het is me duidelijk nu.

 

@ Karen, ik ben het zelf ook allemaal aan het uitzoeken.

Het geval van de FOR over 2014 is dat ik in 2015 niks gaan storten aan lijfrente.

Zo heb ik in 2014 nog meer fiscale voordelen. Ik zit nu namelijk wel in de hogere schijven.

Wanneer ik ga staken zit ik waarschijnlijk niet meer in deze hogere schijven en bespaar zo wat belasting. Daarnaast heb ik ook nog een stakingsaftrek.

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

art. 3.72 Wet Inkomstenbelasting: dat mag je zelf weten, op voorwaarde dat de FOR niet groter wordt dan het ondernemingsvermogen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze regel een lange tijd verkeerd heb geïnterpreteerd (gelukkig nooit foutief toepast, maar toch...). Ik dacht altijd dat dit betekende dat je de FOR ook kon laten afnemen, als je door een verlies opeens een lager ondernemingsverhogen had dan de FOR.

 

Maar als ik het nu goed begrijp kun je alleen aan de FOR toevoegen als je FOR daarna maar niet groter is dan je hele ondernemingsvermogen. De waarde van de FOR wordt dus in feite 'vastgeklikt' op het niveau voordat er verliezen werden gedraaid en kan vervolgens alleen maar afnemen door staking/lijfrente-storting/pensionering/etc.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De waarde van de FOR wordt dus in feite 'vastgeklikt' op het niveau voordat er verliezen werden gedraaid en kan vervolgens alleen maar afnemen door staking/lijfrente-storting/pensionering/etc.

...of als de FOR groter is dan het ondernemingsvermogen en je 2 achtereenvolgende jaren niet aan het urencriterium voldoet : dan vindt verplichte vrijval plaats van het deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overtreft. Ook dat staat vermeld in Wet IB

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

...of als de FOR groter is dan het ondernemingsvermogen en je 2 achtereenvolgende jaren niet aan het urencriterium voldoet : dan vindt verplichte vrijval plaats van het deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overtreft. Ook dat staat vermeld in Wet IB

Ah, goeie!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.