• 0

Partikuliere hypotheekverstrekkers? wil graag kopen i.p.v. duur huren

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd ZZP'er in de autobranche.

Het bedrijf groeit gezond en ik stop elke cent die vrijkomt in mijn voorraad.

 

Nu huur ik sinds 2010 een huis, waarvoor we ruim 1000,- betalen per maand, echter is elke maand die 1000,- weg. Bij een koophuis komt dit uiteraard naar je toe.

Nou voel je hem misschien al aankomen, ik krijg bij een bank uiteraard geen Hypotheek.

Een zeer kromme gedachte blijft natuurlijk dat als ik per maand 1000,- kan verhuren ik geen hypotheek krijg voor een huis van misschien 150.000,- om vervolgens 500,- per maand te gaan betalen.

Zoals je ziet kijk niet uit naar een kasteel, maar ben ik tevreden met een gewoon betaalbaar huis zodat ik ieder geval weer financieel kan gaan bouwen.

 

Weet iemand misschien een partij die wel een hypotheek verstrekt, of dit op een andere manier kan aanbieden?

Binnen mijn familie heb ik verder geen ruimte op dat gebied.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelfde situatie gehad bij een kennis. Is al jaren terug overigens.

Bij de banken negatief antwoord, ondanks vaste baan in loondienst, geen auto, financieel gezond.

Uiteindelijk is het rond gekomen doordat de schoonouders garant stonden met hun huis als onderpand. Zo hoef je geen geld te lenen van derden, maar kun je toch een hypotheek krijgen.

Is het proberen waard.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het niet helemaal:

 

Voor een hypotheek van 150K heb je een winst nodig van circa 30.000,- per jaar (terugrekenen gedragscode hypothecaire financiering, waar alle banken zich aan moeten houden)

 

Als jij nu € 1000 per maand netto kunt onttrekken voor de huur en daarnaast nog geld overhoudt om van te leven (eten, kleding, auto, uitgaan etc), dan zie ik niet in hoe jouw winst nu veel lager kan zijn dan die 30.000,-

 

Tenzij... jij naast huur extreem weinig uitgeeft (*) en jij een dusdanig laag inkomen hebt dat je - door starters en zelfstandigenaftrek - vrijwel geen belasting betaalt..... maar in dat geval klopt je rekensom niet: doordat je dan ook geen hypotheekrente aftrek hebt (je moet belasting betalen om die rente af te kunnen trekken), vallen je netto maandlasten bij kopen veel hoger uit. Bovendien ben je tegenwoordig verplicht om ook af te lossen (annuïtair of lineair)

 

(*) = of als je die uitgaven doet met je "box 4" inkomen

 

VEH heeft overigens recent onderzoek gedaan naar de voorwaarden en restricties van de diverse banken ten aanzien van hypotheken voor zelfstandigen. Want hoewel de eerder genoemde gedragscode voor alle banken leidend is als het gaat om het bepalen van het maximum, zijn er nog wel flinke verschillen in o.a. wat er moet worden overlegd (hoeveel jaren cijfers) , wat er van een woning maximaal gefinancieerd mag worden (wettelijk max 103%, maar voor flexwerkers met wisselende inkomsten gaan sommige banken niet verder dan 80%!), en last but not least: hoe het gemiddelde inkomen wordt berekend.

 

Zie bijlage voor de uitkomsten van het onderzoek

Zzp.pdf

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteindelijk is het rond gekomen doordat de schoonouders garant stonden met hun huis als onderpand. Zo hoef je geen geld te lenen van derden, maar kun je toch een hypotheek krijgen.

 

Ik wil daar toch even een kanttekening bij maken vanuit mijn vrijwilligerswerk voor ouderenbonden.

 

Echtpaar heeft jaren geleden dat ook gedaan voor hun zoon. Eigen huis hypotheek vrij. Met huis garant staan voor zoon die zijn huis in de dure tijd kocht met een aflossingsvrije hypotheek.

 

Gevolg: huis van zoon staat nu onder water, echtpaar inmiddels op leeftijd, man vorig jaar overleden en voor de vrouw geen mogelijkheid om haar huis te verzilveren om de laatste jaren nog onbezorgd te kunnen leven. :-\

 

Het lijkt aantrekkelijk maar er kunnen ook haken en ogen aan zitten. ;)

 

edit: zoon is ook zelfstandige. 2 jaar geleden ongeluk gehad, lange tijd uit de running geweest werkt wel weer maar bedrijf staat aan de rand van de afgrond. De bank zit dus als een bok op de haverkist met zo'n zekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert Bakker,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het zit echter zo, ik werk er nog twee dagen in de week bij.

Samen met het (kleine) inkomen van mijn vriendin kunnen wij de boel net gaande houden.

Mijn bedrijfskrediet leen ik van een neef, afgelopen jaar veel geld in voorraad gestopt en dus geen winst op papier.

 

[Mod edit: gebruik aub de knop reageer (onder) ipv de knop "reageer met citaat" ]

Link naar reactie
  • 0
afgelopen jaar veel geld in voorraad gestopt en dus geen winst op papier.

Deze snap ik ook niet. Veel geld investeren in voorraad heeft geen enkele invloed op de winst, en het verhoogt het zakelijke eigen vermogen

Alleen de afschrijvingen op die investeringen zijn kosten en verlagen de (fiscale) winst, maar uitgerekend die afschrijvingen mogen door banken wel geheel of gedeeltelijk buiten beschouwing gelaten worden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd ZZP'er in de autobranche.

Het bedrijf groeit gezond en ik stop elke cent die vrijkomt in mijn voorraad.

 

Nu huur ik sinds 2010 een huis, waarvoor we ruim 1000,- betalen per maand, echter is elke maand die 1000,- weg.

Waarom ga je niet een paar jaar kleiner en goedkoper huren? Dan hou je elke maand 3-4-500 euro over. Met de nieuwe financieringsnormen moet je straks toch eigen geld meebrengen als je een huis wil kopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.