• 0

Intracommunautaire levering digitaal product

Wij verkopen met regelmaat een digitaal product (licentiecode of licentiebestand) zakelijk binnen de EU. Nu stelt de Belastingdienst de onderstaande voorwaarde voor Intracommunitaire levering (0% BTW). Echter heb ik uiteraard geen transport of export documenten. Zal dit een probleem kunnen vormen bij een eventuele controle?

 

"U vervoert de goederen naar een ander EU-land. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. Bijvoorbeeld met bestelformulieren, orderbevestigingen, en transportpapieren."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

"U vervoert de goederen naar een ander EU-land. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. Bijvoorbeeld met bestelformulieren, orderbevestigingen, en transportpapieren."

Ik denk dat je in het verkeerde gedeelte hebt gekeken. Als je digitale diensten levert vervoer je immers geen goederen. Van export is ook geen sprake, want je blijft binnen de EU.

 

Kijk vooral hier even:

Btw berekenen bij diensten aan afnemers in andere EU-landen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/btw_berekenen_bij_diensten_aan_afnemers_in_andere_eu_landen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij leveren we wel degelijk een digitaal product en geen dienst. We kopen het product namelijk in bij een groothandel en ik kan licenties op voorraad houden.

Je vraag had betrekking op het toe te passen btw-tarief voor zogenaamde 'intracommunautaire prestaties' (ICP). Prestaties kunnen zowel leveringen (van goederen) als diensten zijn. Dus dat je digitale licentiecodes 'goederen' vindt of niet (daarover verschillen we van mening), is niet relevant. Als de zakelijke klant zich binnen de EU bevindt én een geldig BTW-identificatienummer heeft (én je die vantevoren even controleert*) kun je het 0% btw-tarief toepassen.

 

Goederen en diensten naar andere EU-landen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/

 

Daarna zul je een melding moeten maken van al je verkopen mét bedragen en btw-nummers van al je klanten:

Opgaaf IntraCommunautaire Prestaties

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/

 

*En voordat je goederen stuurt of diensten levert en het 0%-tarief toepast, controleer je dat hier:

Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES) geldigverklaring BTW-nummer

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie prinsrachid ! Van de ICP aangifte en VIES controle was ik reeds op de hoogte.

 

Samengevat denk je dus dat ik niet verplicht ben voor het overleggen van fysieke verzenddocumenten voor het toepassen van het ICP 0% tarief? Het enige wat ik heb is een kopie van de e-mail in mijn "Verzonden Items". Zal een belastinginspecteur daar genoegen mee nemen?

Link naar reactie
  • 0

Samengevat denk je dus dat ik niet verplicht ben voor het overleggen van fysieke verzenddocumenten voor het toepassen van het ICP 0% tarief? Het enige wat ik heb is een kopie van de e-mail in mijn "Verzonden Items". Zal een belastinginspecteur daar genoegen mee nemen?

Maar je verstuurt toch geen fysieken producten (een CD met software en een code in een doosje met een postzegel erop)? Daarom is het natuurlijk ook niet mogelijk om verzenddocumenten te hebben. En daarom lijk je hierdoor ook in de war. ;)

 

Voor electronische diensten moet je tegenwoordig (sinds 1 januari 2015) heel duidelijk weten waar je klant zich bevindt. Die informatie dient dus in feite als het 'verzenddocument' waar je op doelt. De manieren waarop je die informatie moet vaststellen staan hier:

 

Wijziging in digitale diensten vanaf 2015

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal, ik verstuur fysiek niets. Alleen een e-mail. Echter kan ik niet altijd uitsluiten of een opgegeven e-mail adres matched bij de bedrijfsinformatie. Ook veel (kleine) EU bedrijven gebruiken een @gmail of @hotmail adres om e-mail te ontvangen.... Hierin schuilt mijn vraag en onzekerheid.

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal, ik verstuur fysiek niets. Alleen een e-mail. Echter kan ik niet altijd uitsluiten of een opgegeven e-mail adres matched bij de bedrijfsinformatie. Ook veel (kleine) EU bedrijven gebruiken een @gmail of @hotmail adres om e-mail te ontvangen.... Hierin schuilt mijn vraag en onzekerheid.

Dat klopt. Er staat dan ook: "Als u andere digitale diensten levert dan die hierboven worden genoemd, hebt u 2 niet-tegenstrijdige zakelijke bewijsmiddelen nodig om de plaats waar uw klant woont vast te stellen."

 

En dit is inderdaad ook een serieuze moeilijkheid voor alle leveranciers van digitale zaken. Maar even praktisch gedacht: je kunt bijvoorbeeld kijken naar het IP-adres van de bestellende klant (IP-adres is meestal tot een land te herleiden). Of misschien bevestigen per telefoon (landcode geeft indicatie van land). Je zou ook nog het factuuradres kunnen controleren (bijvoorbeeld een fysieke factuur sturen, bij aankomst is het land dus ook bevestigd). Of als je een digitale rekening stuurt om te kijken naar het bankrekeningnummer (met IBAN heb je ook al beter zicht op de landcode).

 

Als je dus 2 methodes gebruikt waaruit bijvoorbeeld blijkt dat de klant in Spanje zit, mag je ervan uitgaan dat die ook echt in Spanje zit (voor de btw). Overigens is het voor het toepassen van het 0%-tarief alleen noodzakelijk om te weten of de klant zich in het btw-gebied van de EU bevindt, maar om dat vast te stellen, moet je ook de bovenstaande methode volgen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor het meedenken prinsrachid .

 

Echter zie ik zie ik de "2 niet-strijdige zakelijke bewijsmiddelen" praktisch nog niet helemaal.

 

Namelijk:

[*]IP adres, kan ik onmogelijk aan zien of een EU klant particulier of zakelijk is. Wellicht of de opgegeven adresgegevens grofweg matchen (Land, regio), maar dus geen "bewijsmiddel" van het zakelijke adres.

[*]Betalingen verlopen bij ons meestal via CreditCard of Paypal (vooruitbetaling). Ik zie dus alleen een naam en e-mail adres. Wederom geen "bewijsmiddel" van het opgegeven zakelijk adres.

[*]Een fysieke factuur versturen per post is mogelijk. Echter moet ik hem al aangetekend versturen om te kunnen bewijzen of een brief is aangekomen. Bovendien garandeert het geen terugkoppeling van de klant of de opgegeven gegevens en bestelling inderdaad juist zijn.

[*]Een klant opbellen om te vragen of de opgegeven contactpersoon inderdaad bevoegd is om een digitaal product te ontvangen naar een specifiek E-mail adres. Is mogelijk, maar dan moet ik wel de mensen hebben die elke taal binnen de EU kunnen spreken! :-\ Bovendien kan ik bij een controle niet aantonen dat ik een klant daadwerkelijk gebeld heb. Of ik moet alle gesprekken gaan opnemen :(

 

Samengevat, wat verlangt de Belastingdienst hierin redelijkerwijs van me?

Link naar reactie
  • 0

[*]IP adres, kan ik onmogelijk aan zien of een EU klant particulier of zakelijk is. Wellicht of de opgegeven adresgegevens grofweg matchen (Land, regio), maar dus geen "bewijsmiddel" van het zakelijke adres. Overigens geeft het VIES-systeem tegenwoordig bijna altijd een volledige bedrijfsnaam en adres terug. Dan heb je al aardig wat gegevens waarop je de klant kunt controleren.

Je haalt zaken door elkaar. Of iemand zakelijk is of privé bepaal je aan de hand van het btw-identificatienummer (dat je via VIES controleert). Aan de hand van het IP-adres bepaal je in welk land de klant zit (ongeacht of het privé of zakelijk is).

 

Als de klant overigens géén btw-nummer heeft of geen geldig btw-nummer, dan moet je overigens ook het land bepalen. Je moet dan immers het btw-tarief toepassen van het land waaraan je levert (27 verschillende btw-tarieven). En je moet ook je btw afdragen in 27 landen, tenzij je jezelf hebt aangemeld bij het MOSS.

 

EU-btw melding doen met MOSS

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/eu_btw_melding_doen_met_moss

 

[*]Betalingen verlopen bij ons meestal via CreditCard of Paypal (vooruitbetaling). Ik zie dus alleen een naam en e-mail adres. Wederom geen "bewijsmiddel" van het opgegeven zakelijk adres.

Wederom niet van belang of het een zakelijk adres is. Het gaat om het land! Dat is inderdaad vervelend, maar "jouw probleem". Dan moet je dus een ander bewijsmiddel hebben.

 

[*]Een fysieke factuur versturen per post is mogelijk. Echter moet ik hem al aangetekend versturen om te kunnen bewijzen of een brief is aangekomen. Bovendien garandeert het geen terugkoppeling van de klant of de opgegeven gegevens en bestelling inderdaad juist zijn.

Je zou een eigen code op de factuur kunnen printen. Als de klant die code als bevestiging invult ergens, dan kun je er van uit gaan dat de factuur is aangekomen. Dan kun je dus volstaan met een gewone (internationale) postzegel. De code fungeert dan als bevestiging. Het is natuurlijk niet sluitend, maar het maakt de boel aannemelijk.

 

[*]Een klant opbellen om te vragen of de opgegeven contactpersoon inderdaad bevoegd is om een digitaal product te ontvangen naar een specifiek E-mail adres. Is mogelijk, maar dan moet ik wel de mensen hebben die elke taal binnen de EU kunnen spreken! :-\ Bovendien kan ik bij een controle niet aantonen dat ik een klant daadwerkelijk gebeld heb. Of ik moet alle gesprekken gaan opnemen :(

Wederom "jouw probleem". :) Jij wil graag in de hele EU verkopen, dus dan heb je te maken met meerdere landen en talen. Daar kan verder niemand iets aan doen. Maar goed, volgens mij spreken de meeste zakelijke klanten wel Engels.

 

Samengevat, wat verlangt de Belastingdienst hierin redelijkerwijs van me?

Ik heb inmiddels m'n vinger blauw getypt voor je, dus na deze vraag verwijs ik je door naar 0800-0543

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De Mini One Stop Shop (dus heel de heisa met het checken van IP-nummers) is bedoeld voor levering van elektronische diensten aan particulieren.

Niet per se. Als een bedrijf geen btw-identificatienummer heeft, zal er ook btw (en MOSS-heisa) moeten worden geheven. En het hebben van een btw-identificatienummer alleen is meestal niet voldoende (althans dat vind ik) om te bepalen of het om een bedrijf gaat. Deze nummers worden vaak openbaar op websites getoond en kunnen dus door Jan en Alleman gebruikt worden.

 

Persoonlijk verlang ik van zakelijke klanten dat zij het btw-nummer opgeven, maar ook dat ze de order plaatsen met een geverifieerd e-mailadres binnen het domein van het desbetreffende bedrijf (dus geen @hotmail, @gmail, etc). Dat, samen met het IP-adres, is meestal wel voldoende om vast te stellen dat je een echt zakelijke klant hebt én om vast te stellen waar de klant zich bevindt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En het hebben van een btw-identificatienummer alleen is meestal niet voldoende (althans dat vind ik) om te bepalen of het om een bedrijf gaat.

 

Dat de opgegeven gegevens door de VIES check komen is (bij diensten) wel de enige formele eis.

Waarom zou je het jezelf ingewikkelder maken dan nodig?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.