• 0

Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?

Ik ben nu startende, heb een idee waar ik nu een octrooi voor ga indienen.

Mijn eerste stap is het beschermen van mijn idee door dit vast te leggen in een octrooi.

Mijn volgende stap is het verkennen van de markt en de toekomstige marktpotentie.

Met dit marktonderzoek wil ik dan mijn idee verhandelen aan een groot bedrijf.

Wat is nu wijsheid, het onderzoek volledig door een markonderzoeksbureau laten uitvoeren, of zelf een deel doen en de rest uitbesteden? Wat zijn de kosten hiervan? Welke marktonderzoekbureau / methode is hiervoor geschikt?

Ben heel benieuwd naar jullie adviezen,

Matt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste MenP

 

Voor je een vinding gaat octrooieren is het belangrijk om marktkennis te hebben.

Zeker als je een octrooi wereldwijd wil vastleggen gaat het om aanmerkelijke bedragen, je hebt het al gauw over €150.000.

Als je in de procedure zit van aanvragen zit er geen rem meer op, je loopt tegen bepaalde deadlines aan.

Als je in deze periode bezig bent met marktverkenning kom je op glad ijs. Zeker als je het product aan een grote marktpartij wilt verkopen.

 

Even kort een paar vragen:

Heb je zelf octrooi onderzoek gedaan ?

Is het technisch haalbaar ?

Heb je een prototype dat functioneerd ?

Lost jouw product een probleem op ?

Zijn er vergelijkbare producten die hetzelfde doen ?

Waarom zit de markt op jouw product te wachten ?

 

Neem anders eens contact op met de NOVU

Wees vooral kritisch naar jezelf, en bedenk dat maar weinig uitvinders rijk worden van hun uitvinding.

Link naar reactie
  • 0

Mijn uitvinding is eenvoudig, en technisch simpel te realiseren.

 

Deadlines, idd. Allereerst vraag ik een octrooi in Nederland aan (kosten 3500-5500 euro), dan is de nieuwheid van het idee tot 12 maanden beschermd. Binnen die periode moet het marketingonderzoek uitgevoerd zijn. Als het marktonderzoek de potentie bevestigd die ik nu vermoed, kan ik naar investeerders zoeken die en de wereldwijde octrooiregistratie mee willen financieren.

 

Ik heb een bedrijf in de hand genomen die me de octrooiaanvraag in Nederland uitvoert en dit voorbereid.

De oplossing lost zeker een probleem op. Onderzoeken op internet tonen de behoefte aan, mijn idee voorziet daarin, hun eigen aanbevolen oplossingen zijn zelfs niet realistisch. Maar om dit te onderbouwen is marktonderzoek nodig.

 

Idd, uitvinders worden er zelden beter van. En dat het ijs glad is zeker. Maar geen reden om het niet te proberen en het goed te overdenken. Zo'n idee overkomt je maar een keer!

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk, als je kansen ziet moet je het proberen.

Mijn post was ook bedoeld om je aan te moedigen een aantal zaken even te overdenken.

Uit de reactie die je geeft, blijkt dat je het aardig op de rit te hebt.

Blijf wel scherp als de klok gaan tikken, 12 maanden zijn zo voorbij.

Overigens,als het een simpel product is om te maken zou je het ook kleinschalig in de markt kunnen zetten, dan kun je ook op die manier het marktpotentieel (alvast) bewijzen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Beste Matt,

Misschien een idee om een afweging te maken tussen het belang van het vastleggen van het octrooi en het verkennen van de markt, met name de marktpotentie? Zonde van je octrooi wanneer er geen afzetmarkt is....

 

Voor goede marktonderzoekbureau's of adviesbureau's kun je vrijblijvend bij Syntens of KVK langsgaan.

Link naar reactie
  • 0

Hai M-no-P, ik geef een workshop bij de NOVU die over dit onderwerp gaat : markt/klantonderzoek voor uitvinders (Geen spam !). Ik moedig uitvinders aan, tenminste een deel van het marktonderzoek te doen. Waarom ? Om een gevoel te krijgen voor je markt. Om eraan te wennen dat je ineens heel verschillende reacties krijgt op je vinding dan je misschien dacht. En om je klant te leren kennen.

 

Nou denkt iedereen bij "marktonderzoek" vaak aan enorme trajecten, maar met je vinding naar iemand toestappen, laten zien en vragen wat zij ervan vond, is ook al marktonderzoek.

 

Voor een marktonderzoekbureau zou je kunnen kijken naar www.marintel.nl, het bedrijf van een van de HigherLevel-leden, Mira.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.