• 0

Negatief advies IMK

Hallo Higherlevel'rs,

Ik ben hier nieuw, na wat googlen op negatief advies + IMK ben ik hier uitgekomen.

Ik heb een vraag betreffende een startersonderzoek door het Imk.

Tijdje geleden heb ik bij de gemeente een Bbz-aanvraag ingediend. Ik ben van plan te gaan starten met een restaurant (wereldkeuken). Daarnaast wil ik in het restaurant mijn gasten de mogelijkheid bieden om de voor mijn gerechten gebruikte ingrediënten (specerijen en pasta’s) en wijnen te kunnen kopen.

Al tijdens het bezoek van IMK adviseur het verliep niet echt goed. Hij liet mijn niet eens uitpraten omdat hij "wist alles beter". Ik zou het rapport binnen twee weken krijgen. Nu zat ik in spanning af te wachten op een telefoon van IMK. Na twee weken heb ik meerdere keren geprobeerd die adviseur te bereiken maar hij was het nooit. Na vier weken pas heb ik een telefoontje van Imk ontvangen (voicemail) dat ik moet hun terugbellen. Dat heb ik ook gedaan. Hij zei ''helaas zullen wij een negatief advies naar de gemeente uitgeven''. Ik heb hem om uitleg gevraagd en hij kwam echt met hele achterlijke dingen aan.

Nu is mijn vraag, is er ergens een mogelijkheid waarin ik bijvoorbeeld kan vragen om een onafhankelijk adviseur het plan nogmaals te laten bekijken? Ik heb wel begrepen dat ik tegen het advies zelf geen bezwaar kan maken, maar wel tegen het besluit van de gemeente. Ook heb ik mij laten vertellen dat de gemeente ook wel eens een positief bericht geeft met een negatief advies. Ik heb dus nog geen uitsluitsel van de gemeente, maar maak me er wel zorgen om dat hun klakkeloos het advies zullen gaan opvolgen. Is er nog iets te doen voor mij, waarmee ik de gemeente kan laten inzien dat het plan wel goed is?

 

Groetjes Zand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Amir,

 

Vervelende situatie. Op de situatie vooruitlopend, gezien je ondernemingsidee, verwacht ik dat je een bedrijfskapitaal hebt aangevraagd (naast een uitkering). In dat soort gevallen kan je ervan uitgaan dat de gemeente het advies van het IMK overneemt. Dit is nog geen einde verhaal voor jou. Op basis van het adviesrapport neemt de gemeente het besluit. Tegen dit besluit kan jij binnen zes weken bezwaar aantekenen, vervolgens zal je gehoord worden door de bezwarencommissie. Hier zou jij een verzoek kunnen indienen voor een second opinion.

Veel hangt af van de kwaliteit van je bezwaarschrift. Allereerst zou ik het adviesrapport van het IMK grondig doornemen. Staan er zaken in die onjuist zijn? Zo ja, onderbouw het. Het liefst op basis van financiële kengetallen/feiten. Indien je kennis niet toereikend is, zou ik een boekhouder/adviesbureau inhuren.

Heb jij het ondernemingsplan voor de aanvraag zelf geschreven, of heb je dit geschreven in het kader van de voorbereidingsperiode, indien het laatste kan je het adviesbureau vragen welke je begeleidt heeft.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Jammer als plannen negatief beoordeeld worden. je hebt er vaak lang op zitten broeden en dan valt een afwijzing rauw op je dak. Kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld en boos bent. Ik heb dat zelf allemaal meegemaakt.

 

Gemeentes kijken via hun adviesbureaus kritisch naar plannen inzake bbz omdat het met gemeenschapsgeld gefinancierd wordt maar ook ter bescherming van aanvragers. Vaak zien die hun eigen plannen toch te rooskleurig in. Heb ik zelf ook gedaan maar ben achteraf heel blij geweest met die afwijzing omdat de branche waarin ik me begaf volledig verdwenen is.

 

Misschien kan je hier wat meer over je plannen vertellen en de afwijzingsgronden. ongetwijfeld krijg je dan adviezen en feedback waarmee je dan weer verder komt.

 

Een afwijzing is soms ook gewoon een advies om terug naar de "tekentafel" te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Amir,

 

Ik loop tegen het zelfde aan een vreselijk onbeschofte man van imk . En natuurlijk een negatief advies. Ben heel benieuwd of het de zelfde man is. Ik ben van plan een officiële klacht tegen hem in te dienen

zou graag van je horen wie het is. Zou je de naam naam me willen mailen?

 

Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groet,

 

Paula

Link naar reactie
  • 0

Beste Paula,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Amir heeft na dat ene bericht nooit meer iets laten horen op dit forum. Via zijn profiel kun je hem een persoonlijk bericht sturen, misschien komt dat aan.

 

Ik loop tegen het zelfde aan een vreselijk onbeschofte man van imk . En natuurlijk een negatief advies.

Een advies moet natuurlijk beleefd gebracht worden. Nu ken ik jouw plan niet, maar als je ook een krediet wilt om te starten met horeca, dan kan ik bij voorbaat ook een negatief advies geven. Dat is hard en dat kan misschien onbeschoft overkomen, maar wel eerlijk en gebaseerd op het risicoprofiel van dergelijke ondernemingen. Als je een ander antwoord wilt moet je dat wel heel goed kunnen onderbouwen met kennis en ervaring, niet alleen met rooskleurige prognoses.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nu dit draadje weer is opgewarmd toch nog maar even reageren op de oorspronkelijke vraag van Amir, omdat dit ook voor Paula van belang kan zijn. Amir, hoe is het trouwens bij jou afgelopen?

 

Meer dan de helft van de BBZ aanvragen van starters wordt afgewezen door de gemeenten. Bezwaar maken tegen een afwijzing kan zinvol zijn. Het besluit zal echter niet snel worden herzien op basis van een door jou geregelde second opionion als er verder geen gewijzigde feiten of omstandigheden zijn. Een andersluidende second opinion toont alleen maar aan dat er verschillend naar het plan gekeken kan worden en er dus risico is voor de gemeente.

 

Een adviseur/starterscoach inschakelen kan heel zinvol zijn om te zien of er door de adviserende instantie geen fouten zijn gemaakt en of er wellicht andere/nieuwe feiten/omstandigheden zijn die herbeoordeling van je plan rechtvaardigen. Inschakelen zou handiger zijn geweest al voor het aanvragen van het krediet, maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Zo’n adviseur/starterscoach kan je ook helpen om lering uit trekken uit het negatieve advies en je begeleiden om je plan te verbeteren. Mogelijk zijn er daarnaast ook andere wegen dan een BBZ krediet om je bedrijf te starten.

 

Ik adviseer de bejegening van de medewerker van het IMK los te zien van het bezwaar bij de gemeente. Een klacht over de medewerker kun je indienen bij het IMK zelf en dat kan ook na de bezwaartermijn bij de gemeente. Bij de gemeente zou ik alleen ingaan op feitelijke onjuistheden en onvolledigheden in het rapport. Als je in het bezwaar bij de gemeente op de persoon van de IMK adviseur gaat spelen dan zul je daarmee jezelf waarschijnlijk alleen maar in de vingers snijden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Alternatief blijft altijd nog om het 'zelf' te regelen of om een ander ondernemingsplan uit te werken...

 

...ik heb geen idee of je (beleefd) om een vervangend behandelaar kunt verzoeken binnen de bestaande regelingen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op mijn vorige reactie heb ik nog een idee (getriggerd door de reactie van Highio). Als er een negatief advies ligt van het IMK maar er nog geen besluit is genomen door de gemeente, kun je misschien het IMK het advies nog laten intrekken. Als je de manager van de adviseur direct benadert om je klacht over de adviseur te bespreken, kun je misschien met de manager tot de conclusie komen dat je minder prettige samenwerking met de adviseur er mogelijk toe heeft geleid dat er geen goed beeld van de toekomstige onderneming is ontstaan. Je zou dan de suggestie kunnen doen om met een andere adviseur te praten en af te zien van een klacht.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

kijk ook goed of IMK zijn stellingen wel onderbouwd heeft.

IMK heeft er nogal handje van om een aanname in het rapport te te zetten zonder dit te onderbouwen.

B.V. uit onze systemen blijkt dat een bedrijf zoals dit maximaal zoveel klanten en maximaal zoveel omzet kan realiseren.

Maar de onderbouwing gaat niet verder als "uit ons systeem blijkt" maar dit zullen ze dan met cijfers en aanverwante moeten onderbouwen. Maar dit laat het IMK dus veelal voor het gemak achterwege omdat die aannames niet kloppen en ze geen onderbouwing hebben.

Kijk dus goed of dit in het rapport van jou het geval is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.