• 0

1 holding en 2 werkmaatschappijen of 3 holdings en 2 werkmaatschappijen

Hallo, ik heb al veel op jullie site zitten zoeken maar kom niet echt tot het juiste antwoord.

Mijn broer heeft een eenmanszaak. Hij heeft dit bedrijf nu samen met een vriend en met mij (beide vrijwillig tot nu toe) tot een hoger niveau gebracht en we willen nu met z'n 3e officieel verder in een BV.

De BV heeft dadelijk 2 verschillende activiteiten, dus er moeten 2 werkmaatschappijen komen.

We willen met z'n 3e alles gelijkmatig verdelen. 1/3 1/3 1/3.

Is het nu het beste om 1 holding met z'n 3e op te zetten (alle drie 1/3 van de aandelen) en daaronder 2 werkmaatschappijen (beide verdeeld in 1/3 1/3 1/3) te hangen of is het beter om 3 holdings op te zetten met daaronder dan weer 2 werkmaatschappijen?

 

Dus 1 holding verdeeld over 3e met daaronder 2 werkmaatschappijen?

Of 3 holdings en daaronder 2 werkmaatschappijen?

 

We verdelen het werk evenredig dus willen alles met 3e eerlijk verdelen.

 

Kunt u mij een antwoord geven wat de beste oplossing is?

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite om te antwoorden.

Siegrid

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 holding met 1/3 1/3 1/3 en daaronder 2 werk bv's.

 

kun je ook uitleggen waarom je uitgerekend deze optie aanraadt?

 

Risicotechnisch vind ik alleen een gezamenlijke holding in ieder geval geen praktische: zorg in ieder geval voor personal holdings, dan heb je ook geen last van elkaar qua afwijkingen in salaris en het aangaan van individuele financiële verplichtingen zoals leasecontracten, financieringen, pensioenen, AOV et cetera.

 

EDIT: intussen is Joost al met de zelfde conclusie gekomen... :)

 

Maar ik wil eigenlijk terug naar het begin: ik zou graag van Siegrid willen weten waarom er nu zo specifiek voor een BV wordt gekozen.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Grote stappen van een eenmanszaak met twee vrijwilligers naar drie persoonlijke holdings en twee werkmaatschappijen. Aan wat voor omzetdoelen moeten we hierbij denken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Grote stappen van een eenmanszaak met twee vrijwilligers naar drie persoonlijke holdings en twee werkmaatschappijen.

Yep, maar de grootste stap is niet de omvorming van de rechtsvorm, maar van 1 naar 3 gelijkwaardige ondernemers.

Of dat loopt via 1,2,3 of 5 BV's is - IMHO - eigenlijk nog niet eens zo belangrijk; dat is meer finetuning. Veel belangrijker is of de keuze voor de rechtsvorm BV wel een goede is.

 

Aan wat voor omzetdoelen moeten we hierbij denken?

Fiscaal gezien is alleen de winst van belang, en niet de omzet.

Maar er zijn uiteraard andere afwegingen om al dan niet verantwoord voor een BV te kiezen: risicotechnische, kostentechnische, het kunnen aantrekken van eigen vermogen (investeerders), het kunnen oppotten van winsten, het makkelijk kunnen verkopen et cetera. Daarom ben ik juist benieuwd welke afwegingen Siegrid daarin heeft gemaakt, en welke nog niet.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Eens en eens, ik ben ook benieuwd naar de vervolgreactie van TS en bedenk me dan de kostenbasis voor het in stand houden van de genoemde structuur, vandaar mijn vraag over beoogde omzet. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

vandaar mijn vraag over beoogde omzet. ;)

Mijn opmerking was ook meer voor TS en overige lezers bedoeld hoor :)

Op HL wordt de denkfout "BV bij een omzet vanaf X" nog relatief vaak gemaakt.

 

Zowel voor het kunnen ophoesten van de kosten van de hele kerstboom als de vraag of de BV ook fiscaal interessant is, is niet de omzet maar alleen de winst van belang

 

Omzet kan uiteraard wel bepalend zijn voor de risicotechnische afweging. Hoe hoger de omzet, en met name de omzet per deal/klant, hoe hoger het neerwaarts risico. Zo ken ik een commodity trader die op een omzet van een paar miljoen met moeite € 75.000,- winst overhoudt. Fiscaal gezien totaal nog niet interessant om daarvoor een BV op te richten, maar uit risicotechnisch oogpunt absoluut noodzakelijk: een mislukte deal kan een verlies van een miljoen opleveren, en dat risico valt vrijwel niet te vermijden of te beperken (vooral politieke risico's) , en niet over te dragen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.