• 0

opdracht aannemen voor startperiode ww?

Per 1 augustus stopt mijn dienstverband en zal ik in de WW komen. Ik wil dan per 1 september de startperiode WW in laten gaan en de maand ervoor als onderzoeksperiode gebruiken. Ik heb geen idee of ik dit allemaal zo kan regelen bij het UWV, maar dat is mijn intentie.

 

Maar nu heb ik al een opdrachtgever, welke me per 1 september wil inhuren. Kan ik hiervoor al eea vastleggen? Of levert dit een gevaar voor mijn WW-uitkering en/of de startperiode? Dan leg ik namelijk liever nog niets vast.

 

Wie kan mij hierover meer vertellen? Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie kan mij hierover meer vertellen? Alvast hartelijk dank!

Ik ga een hele wilde gok doen: het UWV!

 

Houd er goed rekening mee dat er na 1 juli 2015 een hoop gaat veranderen. De meest in het oog springende zal de kortere uitkeringsduur zijn, maar voor het overige zijn de meeste veranderingen eigenlijk nog niet zo gek.

 

Ik denk eigenlijk dat het niet zo'n gek idee is om al vrij vlot je WW aan te vragen (voor 1 augustus). Dan heb je in ieder geval de maand augustus gewoon inkomen. Vervolgens heb je dan per 1 september wel een opdracht (uit eigen onderneming, neem ik even aan), maar je weet natuurlijk niet hoe en of dat goed blijft lopen. Je kunt de WW gewoon door laten lopen en de inkomsten verrekenen of een onderneming starten vanuit de WW.

 

Sowieso even een weekendje goed de website van het UWV doornemen dus!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je bericht!! :)

 

Op de website staat hier niets over vermeld. Alles al 10x gelezen. Op deze site kun je hier veel meer over lezen, de praktische zaken. Maar deze vraag zag ik hier nog niet beantwoord.

 

Ik ben bang dat als ik bij het UWV zelf ga navragen, eea direct vastligt en tegen me gebruikt kan worden. Of hebben zij net als de belastingdienst een soort belastingtelefoon? Ik heb gewoon de indruk dat zaken lastig te regelen en na te vragen zijn bij het UWV. Vandaar mijn vraag hier. :)

Link naar reactie
  • 0
Ik ben bang dat als ik bij het UWV zelf ga navragen, eea direct vastligt en tegen me gebruikt kan worden. Of hebben zij net als de belastingdienst een soort belastingtelefoon?

Het UWV heeft nog iets beters : UWV Webcare op dit forum!

 

Ik heb ze via Twitter verzocht om te reageren op jouw vraag in dit topic.

Naar verwachting zullen ze binnen kantooruren gaan reageren

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bos39,

 

Je wilt weten of je al opdrachten kunt aannemen voordat je startersperiode voor zelfstandigen vanuit de WW ingaat.

 

Dat is niet mogelijk. Als je al opdrachten hebt aangenomen, of zelfs in meer algemene zin zelfstandige activiteiten hebt ontplooid, kun je niet meer deelnemen aan de startersperiode. Je wordt dan al gezien als zelfstandige.

 

Uit je bericht leid ik af dat je je al hebt verdiept in de startersregeling van de WW. Wil je daar gebruik van maken, dan adviseer ik je om voorlopig geen verdere zelfstandige activiteiten meer te doen. Een maand voordat je werkloos wordt, kun je WW aanvragen. Daarbij moet je je ook inschrijven als werkzoekende. Vraag meteen op 1 juli WW aan en schrijf je in als werkzoekende. Probeer zo spoedig mogelijk een startgesprek voor zelfstandigen te maken met je adviseur werk. Hopelijk kun je dan meteen met de onderzoeksperiode van start en per 1 september met je eerste opdracht beginnen, zonder dat het gevolgen heeft voor je WW.

 

Besluit je wel al te beginnen met je zelfstandige werkzaamheden dan heeft dat zware gevolgen voor je WW-uitkering: Omdat je al wist dat je werkloos wordt op het moment dat je zelfstandig wordt, houden we geen rekening met het aantal uren dat je al zelfstandig werkte. (Zou je tijdens een dienstverband als zelfstandige hebben gewerkt, dan wordt het gemiddeld aantal zelfstandig gewerkte uren vrijgelaten van invloed op je WW-uitkering. Pas als je meer uren zelfstandig zou werken, wordt alleen het bovengemiddeld aantal zelfstandig gewerkte uren gekort op je WW-uitkering.) Meer informatie hierover vind je hier.

 

In dit geval wordt dan het hoogst aantal zelfstandig gewerkte uren blijvend gekort op het aantal uren van je WW-uitkering. Dat zou betekenen dat je WW niet meer tot uitbetaling komt als je in een bepaalde periode meer uren zelfstandig werk dan het aantal uren waarvoor je WW krijgt.

 

Actuele informatie over de verschillende manieren om zelfstandig te worden vanuit de WW vind je hier.

 

Ik wens je veel succes met eigen bedrijf!

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert,

 

Hartelijk dank voor je heldere toelichting!

 

Helaas was ikzelf niet voldoende duidelijk. Ik doe op dit moment helemaal niets als zelfstandige (behalve alvast opleidingen volgen, maakt dat nog iets uit?) en ga hier pas mee beginnen op 1 september.

 

Nu is er alleen iemand die me graag wil inhuren per 1-9 gedurende 3 maanden. Een mooi begin voor een starter, maar dat biedt nog geen zekerheid. Daarom wil ik toch de startperiode gebruiken.

 

Ik vroeg me dus af of ik al afspraken kan maken met die opdrachtgever om per 1-9 voor hen te gaan werken, of dat ik zelfs al geen afspraken hierover mag maken.

 

Overigens wel heel fijn om te weten dat ik een maand van te voren al in gesprek kan gaan met het UWV. Ik had dit hier al ergens gelezen, maar nu weet ik dat dit nog actueel is. De site van het UWV is daar niet echt duidelijk over. En ik heb totaal geen ervaring met het UWV.

 

Ik ontvang graag nog een reactie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Bos39,

 

Duidelijk, bedankt voor je aanvulling.

 

UWV beoordeelt puur of je al als zelfstandige bent begonnen en/of werkzaamheden hebt verricht voor ingang van de WW-uitkering.

 

Het is geen probleem dat je aan de opdrachtgever aangeeft dat je de opdracht per 1 september aanneemt.

Daarnaast valt het volgen van een opleiding op zichzelf niet onder werkzaamheden als zelfstandige.

 

Zoals Robert aangeeft is het wel verstandig niet te beginnen met activiteiten aangaande het opstarten van je bedrijf voor 1 september. Daarvoor is de startersperiode bedoeld.

Doe je dit wel? Dan loop je het risico dat UWV je niet ziet als startende ondernemer.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 339 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.