• 0

Vraag m.b.t. taxiwet en privé chauffeurs

Ik heb een vraag met betrekking tot de taxiwet en het inzetten van privé chauffeurs via mijn onderneming.

 

Als je een auto + (privé) chauffeur levert ben je volgend de taxiwet een taxi en moet je dus aan bepaalde regels voldoen.

 

Nou mag iemand een privé chauffeur inhuren en zijn eigen auto of huurauto gebruiken zonder aan de taxiwet te moeten voldoen.

 

Mag ik als autoverhuurder bij een externe partij een privé chauffeur inhuren en deze inclusief auto aan mijn klant aanbieden en dus op 1 rekening factureren? Of ben ik dan opeens een taxi? Ondanks dat alles op 1 factuur staat, komen de privé chauffeur en de auto nog steeds van twee verschillende ondernemingen.

 

Mag dat?

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die heb ik allemaal gebeld, inclusief het ondernemersplein. Ze geven allemaal geen antwoord, maar sturen je naar een andere instantie.

 

De laatste partij waar ik mee gebeld heb is de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, maar ook die konden mijn relatief simpele vraag niet zo beantwoorden. Ik moest het per e-mail nogmaals proberen en dan afwachten...

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 1

Hallo Chris,

 

Ik heb je vraag voorgelegd aan onze contactpersoon binnen het ministerie van I&M. Hij heeft voor ons eerder vragen beantwoord op het gebied van de Taxiwet en Besluit personenvervoer 2000. Helaas kan ik ook niet garanderen dat ik heel snel een antwoord heb. Even geduld dus.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist een antwoord gekregen van een inspecteur van ILT. Hij zegt dat we ons op glad ijs begeven als we de chauffeur extern inhuren en op 1 factuur naar de klant doorrekenen. Hij raadt ons aan om alleen maar te bemiddelen en niet zelf de chauffeurs te leveren. Dat is jammer, want ik had graag onze klant een extra stap uit handen willen nemen. Het product blijft hetzelfde, maar de klant heeft extra werk. Jammer maar helaas.

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chris,

 

Ik heb je vraag voorgelegd aan onze contactpersoon binnen het ministerie van I&M. Hij heeft voor ons eerder vragen beantwoord op het gebied van de Taxiwet en Besluit personenvervoer 2000. Helaas kan ik ook niet garanderen dat ik heel snel een antwoord heb. Even geduld dus.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

 

 

 

Bedankt Rakesh

Wij verhuren de toekomst: www.ec-rent.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Chris,

 

Ook ik heb net een antwoord gekregen:

 

“Taxivervoer” is op grond van de Wet personenvervoer 2000 als volgt gedefinieerd: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer. De wet- en regelgeving maakt in beginsel geen onderscheid tussen situaties betreffende van wie die auto is of wie die auto bestuurt. Als voor de taxirit door de consument/passagier een (commercieel) tarief moet worden betaald aan derden (eigenaar/verhuurder van de auto en/of de bestuurder) is in beginsel sprake van taxivervoer. Wel geldt in dit verband een uitzondering: artikel 2, onderdeel o, van het Besluit personenvervoer 2000. De tekst en achtergrond van die uitzondering is hieronder (nog steeds) correct aangeduid. De nu voorgelegde casus valt in beginsel niet onder die uitzondering: het betreft immers niet de auto van de klant/passagier zelf.

 

M.a.w., zoals de inspecteur van ILT al enigszins aangaf, met deze constructie val je ook onder de Taxiwet.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.