• 0

Eigen merk, ontwerp van prints

Hoi,

 

Ffies een vraagje, ik ontwerp prints voor hoody's, t-shirts ed, voor kids. De prints zijn stoer en fris. Nu lijkt het me leuk om dit onder de naam die ik heb bedacht, op de markt te brengen. Maar hoe begin ik? Ik weet dat de naam nog vrij is. Maar hoe breng ik dit aan de man?

Graag tips en truuks. Alvast bedankt he.

 

Groetjes, Indy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Werken van letterkunde, wetenschap of kunst' origineel en waarneembaar, oorspronkelijke creatieve schepping ontstaat op de datum van creatie, en geeft gratis recht op openbaarmaken en verveelvoudigen. De bescherming geldt tot 70 jaar na de dood van de maker. De datum kun je aantoonbaar maken door bijvoorbeeld een datumregistratie of publicatie. Dit kun je vastleggen bij een notaris of via een i-depot. Met het i-DEPOT kunt je bewijzen dat je creatie op een bepaalde datum al bestond. Dat is handig, want als iemand anders claimt dat hij die creatie gemaakt heeft, kan het i-DEPOT je helpen het tegendeel te bewijzen. Echter geeft het i-DEPOT je geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt dus ook geen bescherming. Zie voor meer informatie www.auteursrecht.nl. Via het Benelux Bureau voor de Intellecuele Eigendom kun je ook een merk vastleggen.

 

Doe je dit nog niet bedrijfsmatig en wil je hiermee een eigen bedrijf gaan starten? Neem dan eens een kijkje op de site van de KvK. Hier vind je veel tips voor het starten van een eigen bedrijf. En misschien is het verstandig om een ondernemingsplan te gaan maken, om te zien of je idee ook haalbaar is. En bij het registreren in het handelsregister zou je kunnen overwegen om deze naam ook als handelsnaam toe te voegen bij je inschrijving bij de KvK.

 

Ik wens je heel veel succes met je plannen.

 

Met vriendelijke groet,

Yvonne Nikkelen

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Eh, erg bedankt voor je feedback, alleen wil ik dit er losjes bij gaan doen. En misschien als het nou echt storm loopt, dat ik er dan mijn brood mee verdien.

Maar mijn vraag is meer, hoe begin ik? Heeel tiny klein. Hoe maak ik dit bekend? Op een goede manier natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je aanvulling. Ik begrijp dat je deze activiteiten vanuit de hobbysfeer wilt gaan doen. Is dat het geval, behoef je je niet te registreren bij de KvK. Echter is het soms lastig om te bepalen of er sprake is van een onderneming. De Kamer van Koophandel gebruikt een aantal criteria om te bepalen of je een onderneming hebt. Dit zijn dezelfde richtlijnen welke de Belastingdienst gebruikt om te bepalen of je btw moet betalen.

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als de activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als je winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en ben je mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als je activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar misschien wél voor de BTW oftewel omzetbelasting.

 

Als je een enkele keer een t-shirt met opdruk maakt en verkoopt aan familie of vrienden, dan ben je geen ondernemer. Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die je in je bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn. Dus dit gegeven samen met anderen zorgen ervoor dat je wel wordt ingeschreven in het handelsregister.

 

Wanneer dit dus niet het geval is en je je onderneming niet kunt inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, maar wél een ondernemer bent in de zin van de omzetbelasting. Dan kun je volstaan met de aanmelding bij de belastingdienst. Dit doe je met het formulier 'Opgaaf Startende onderneming'. Dit formulier kun je downloaden via de site van de BD.

 

Wanneer het uiteindelijk tóch grotere vormen gaat aannemen, kun je je alsnog inschrijven bij de KvK.

 

Ben je geen ondernemer? Dan heb je inkomsten uit overig werk. Kijk ook eens naar andere voorbeelden van inkomsten uit overig werk op de site van de belastingdienst.

Is het écht eenmalig dat je een werkzaamheid hebt gedaan, dan geldt wat je hiermee hebt verdiend, je dient op te geven als opbrengst via je aangifte inkomstenbelasting.

 

In die gevallen, ben je niet verplicht tot het bijhouden van een administratie. Wel kunnen zij je vragen om informatie over de door jouw opgegeven bedragen. Bewaar daarom bijvoorbeeld wel bonnen van kosten die je hebt gemaakt.

 

Over het resultaat uit overig werk ben je, naast belasting, ook een bijdrage verschuldigd voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Nadat de aangifte is gedaan, ontvang je daarvoor een aparte aanslag.

 

Ter info tref je hier nog een stappenplan aan, om te weten waar je moet beginnen om je ideeën beter vorm te gaan geven.

 

Heel veel succes!

 

Met vriendelijke groet,

Yvonne Nikkelen

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Het is echt HEEL belangrijk dat je je marketing goed voor elkaar hebt; hoe gaaf je ontwerpen ook zijn, als niemand ze ziet ga je ze niet verkopen.

 

We merken hier heel goed dat het succes van beginnende kledingmerken echt 100% afhankelijk is van de verkoopstrategie. Een webshop 'hebben' is nu eenmaal niet genoeg.

 

Maak dus eerst je plan, ook al wil je klein beginnen. Dingen die je kunt doen zijn bijv. verkopen op festivals (kost geld om ergens te gaan staan natuurlijk, en je hebt ook vanalles om je kleding 'heen' nodig), maar je zou ook kunnen gaan vloggen of bloggen (misschien over het maken van ontwerpen? hoe je te werk gaat etc?), enzovoorts.

 

Heb je al eens ergens 25 of 50 shirts (of sweaters) laten maken om aan bekenden te verkopen? Dat is vaak een prima 'eerste stap' om te kijken of je het eigenlijk wel leuk vindt om te doen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Daar dacht ik ook meteen aan.

Je kunt dan eerst een kijken of mensen wel interesse hebben in je ontwerpen.

 

Maar ik zit nog met dat zinnetje van Richard in mijn hoofd " Een webshop 'hebben' is nu eenmaal niet genoeg." Als ik het goed begrijp is het ontwerpen of het drukken en verkopen van de shirts niet het probleem maar meer de marketing.

 

Misschien moet je juist niet klein beginnen maar meteen een 'brand' in de markt proberen te zetten.

Dat gaat je wat kosten natuurlijk.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt mannen en vrouw!

Dat is wat ik wilde weten, heb even op de site van spreadshirt gekeken en ziet er goed uit. Hier kan ik wel wat mee, alleen de kwaliteit is niet best Richard? Ook op Teespring gekeken, ga ik ook proberen.

Ik heb zo verschrikkelijk veel ideeen en ontwerpen, zie overal en in elk lettertype of kleur weer wat nieuws. Maarrrr, in mijn ontwerpen zit mijn merknaam in, en ook de afkorting. Richard, jij zegt dat je niet je naam eraan kan verbinden maar als dat al in het ontwerp zit, dan heb ik alleen geen label, maar om te beginnen?? Is dat wat denk je?

Link naar reactie
  • 0

@Branco Collin:

Nou, eigenlijk de ontwerpen op de kleding. De kleding zelf kan ik niet maken en ook niet ontwerpen, maar de print wel. Strijkprints lijken niets.

Betreft hoody's vind ik een touch eraan wel leuk, bijv een verstevigende bies bij de capuchon. Dus misschien dat ik de kleding zelf ook wel iets meer wil pimpen, met behulp van een naaister. Ideeën te over in ieder geval. 8)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is jouw ontwerp / merknaam zichtbaar als mensen de kleding dragen, maar waar verbinden ze het aan, dat bedoel ik meer. Je klant denkt niet perse na over het 'wie wat waar' achter de kleding, die vind het een leuk shirt, of niet. Daar ligt jouw taak dus, zeker als je op termijn iets op wil bouwen.

 

Op Spreadshirt krijg je zoiets als 'designer' - http://www.spreadshirt.nl/user/paramania?searchQueryNotFound=no_search_query

 

Op Teespring heb je volgens mij geen eigen identiteit als ontwerper en natuurlijk maar een beperkte looptijd, zoals hier: http://teespring.com/nl/proudtobedutch#q=nederland&p=1

 

En als je een eigen merk op weet te bouwen (zie http://www.niefokkemeebrabant.nl/ bijvoorbeeld) kun je dus ook een eigen plekje veroveren waar je klanten gemakkelijk terug kunnen komen, en je je assortiment uit kunt breiden en aan kunt vullen.

 

Een facebook pagina kun je natuurlijk ook voor die andere 2 beginnen, zou ik sowieso doen.

 

Natuurlijk zit er ook een verschil in hoeveelheid werk, investering etc, maar die zit er ook in de return.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Wat een goeie site! Ik heb me scheel gelachen alleen al om de tekst, heel goed! Ik ben een Bollenstreker maar ga je idee niet kopiëren. Zou dan iets worden als: Niet dollen tussen de bollen, of geen maffe streken met een Bollenstreker. Maar wij hebben geen eigen taal, das dan weer jammer ;)

 

Bedankt voor je info, stel het zeer op prijs. Ik ga ermee aan de slag en verdere tips zijn altijd welkom natuurlijk ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.