• 0

Heeft iemand ervaring met de verkoop van een recept?

Een uniek en innovatief product ontwikkeld in de voedingsbranche, een producent is mogelijk geïnteresseerd, en wil graag weten of ik het recept wil verkopen. Wat kan je hiervoor vragen? Heeft iemand hier ervaring in?

Zelf denk ik aan een starters fee en een bedragje per product.

 

IMG_4856.thumb.JPG.c1698795411860523af7f84e8a0de104.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Saira,

 

Welkom op het forum.

 

Het is een broodje, dat lijkt me niet uniek of innovatief. Ongetwijfeld heel erg lekker, maar mogelijk overschat je de waarde van een recept. Op basis van de foto kan ik al een soortgelijk broodje maken, maar dan net iets anders, zodat ik jou niets hoef te betalen. Beschermen van het intellectueel eigendom van zo'n broodje lijkt me ook onbegonnen werk.

 

Topkoks verdienen ook niet met hun recepten. Die geven ze gratis weg. Verdienen het geld met tastbare producten (kookboeken, eten in hun hun restaurant) of dingen waaraan ze hun bekende naam verbinden (evenementen, pollepels met hun naam erop). Overigens is dat laatste niet altijd succesvol, want de kookspullen van Jamie en Herman lagen al snel afgeprijsd bij de Blokker...

 

Misschien kun je een kookblog beginnen en vanaf daar langzaam bekendheid verwerven, kookboeken gaan verkopen, wachten op de uitnodiging om te komen koken in een tv programma en vanaf daar doorstoten naar bekende Nederlandse kok?

 

Voor wat de geïnteresseerde producent betreft, mogelijk kun je daar beter als (freelance) productontwikkelaar aan de slag en er zo meer geld uithalen dan een fee per product. Als ze het product ietsje aanpassen is het namelijk niet meer jouw product en ben je al snel de fee kwijt. Of je moet eerst zelf het product heel beroemd maken voor je het recept (feitelijk productierecht in licentie) verkoopt, zodat er al vraag is in de markt om specifiek jouw product met een jouw beschermde naam.

 

Natuurlijk wens ik je wel veel succes en eet smakelijk!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een uniek en innovatief product ontwikkeld in de voedingsbranche, een producent is mogelijk geïnteresseerd, en wil graag weten of ik het recept wil verkopen. Wat kan je hiervoor vragen? Heeft iemand hier ervaring in?

Zelf denk ik aan een starters fee en een bedragje per product.

 

 

 

Ik zie regelmatig op professionele basis mensen die een uitvinding willen gaan verkopen met dit model.

 

Hier zitten twee heel grote nadelen aan

 

1) je moet gaan bijhouden hoeveel stuks er verkocht zijn (en dan krijg je discussies over of iets verkopen waren of slechts monsters, of dat er vernietigingen zijn geweest, of dat er speciale kortinge waren waardoor je met minder dan afgesproken genoegen moet nemen). Da andere partij moet dan ook nog eens bereid zijn jou de komende X jaar inzage in zijn boeken te geven.

 

2) Ze kunnen de prijs van het product zo hoog zetten dat er bijna niets verkocht wordt, waardoor hun eigen (iets andere, maar wel veel goedkopere) product loopt als een trein, en jij dus geen cent ontvangt.

 

Een mooie cleane verkoop, daar kies ik voor. Misschien met nog een bonus als er over 5 jaar Xduizend of Xmiljoen verkocht zijn, maar dat is het dan ook.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dank je Ron, voor je reactie. Ik kan mij voorstellen dat het er niet erg innovatief uitziet. Je ziet iid een broodje. Maar het gaat om het product erop, geheel plantaardig (vegan).

En je hebt gelijk dat het lastig is om een recept vast te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Ron, Het laatste stukje had ik nog niet gelezen, zie ik nu pas. ;) Dat vind ik lastig, en zit ik ook mee, als er iets aan veranderd wordt is het niet meer mijn recept. Freelance product ontwikkelaar zou ik wel willen, kan ik proberen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat het vegan of op zijn minst vegetarisch is, had ik wel een beetje geraden hoor Saira! Dat juich ik van harte toe, daarom neem ik ook de moeite te reageren. Maar dan is er wel meteen het probleempje van de wat kleinere markt. Dat maakt het verkopen of in licenties geven nog wat lastiger, want voor de producent is de schaal klein en het risico mogelijk wat groter.

 

Misschien kun je eens met Jaap Korteweg, oprichter en directeur van de Vegetarische Slager, gaan praten. Maar zijn agenda zal wel erg vol zijn, hij is nog al succesvol. Of proberen het op het menu van Bagels & Beans te krijgen. Maar in beide gevallen: waarom zouden ze jouw recept nemen en betalen, terwijl ze zelf ook wat kunnen maken? Waar zit de waarde?

 

Dus vandaar mijn opmerking dat je mogelijk beter ergens betaalde uren kunt creëren op basis van je creatieve gave dan te proberen een te recept te verkopen en dan proberen de fees daaruit veilig te stellen. Want dat is een heel gedoe, en een stuk minder leuk, waarschijnlijk. Maar ik weet niet wat je zelf wilt, qua ondernemerschap?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

een producent is mogelijk geïnteresseerd, en wil graag weten of ik het recept wil verkopen

 

Waarom vraag je ze niet gewoon wat ze je willen bieden? Als het teveel is, zetten ze er namelijk gewoon een team op, die dat binnen een paar dagen gewoon kunnen namaken. Een quinoa burger is niet heel speciaal.

 

 

 

 

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Praat eens met Etjen van Just Like Your Mom; dat is een vegan cateraar op festivals / events die het erg leuk doet en groots aanpakt. Hij is ook regelmatig met grote partijen in gesprek over het 'uitbrengen' van zijn producten, als ik me niet vergis.

 

Hij kan je in ieder geval tips geven over wat wel/niet te doen, en wie weet komen jullie samen nog tot iets. Het is een goudeerlijke vent die normaal gesproken best zijn ervaringen wil delen zonder daar bijbedoelingen bij te hebben.

 

Doe hem de groeten van me ;)

 

http://justlikeyourmom.com/en/catering

 

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Over recepten en de Amerikaanse (!) patentwetgeving valt met als startpunt bijvoorbeeld een Google search 'patent recipe' of een artikel als een van de eerste zoekresultaten Can Recipes Be Patented? veel kennis op te doen die leidt in de richting van trade secrets.

 

Een broodje als getoond, ligt dat niet erg voor de hand? Of is dat niet slechts een kleine variatie op wat al eerder bedacht, gemaakt en verkocht is?

 

Zoek eens uit hoe de situatie in Europa is voor nieuwe recepten of producten met een bepaalde origine of nieuwheid. Zoek ook eens in octrooidatabanken naar vleesvervangende producten of productiemethoden.

 

Hoe valt jouw vinding of creatie, de vegetarische snack of burger, te classificeren?

 

M.a.w. valt wat je recept noemt en waar je waarde aan hecht op enige wijze te beschermen tegen reverse engineering?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.