• 0

BTW vraagstuk bij bestellen in Duitsland, winkel in NL, leveren op woonadres Dld

Ik ben nieuw op dit forum en lees veel interessante posts en reacties.

Nu zit ik zelf met een vraag waar ik niet goed uitkom.

 

Ik ben van plan te bestellen bij een groothandel in Duitsland. De goederen worden per transporteur verzonden (dus geen afhaal). Ik heb aangegeven de goederen wel op mijn woonadres te willen ontvangen (ik woon net over de grens), voordeel is dat de minimale bestelwaarde lager is en ik geen opslag van 5% hoef te betalen. Ik breng het dan zelf naar mijn winkel in NL.

 

Nu heb ik de vraag gesteld of dat kan, dat is geen probleem geeft mijn contactpersoon aan. Echter, om BTW 0% geleverd te krijgen moet ik aantonen dat ik de goederen daadwerkelijk de grens over heb gebracht. Hoe? Er wordt aangegeven via een douaneverklaring.

 

Ik denk het is een Europa, vrij verkeer van goederen. Er zit geen douanekantoor meer op de grens sinds 1992.

Hoe kan ik dit nu het beste oppakken? Iemand hier ervaring mee of meer kennis van?

 

Bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt voor je reactie.

Zeker interessant.

 

Ik werk met te kleine bedragen (denk ik zelf) om de duitse BTW terug te vorderen bij het Finanzamt.

De meest voor de hand liggende route is dan in NL laten leveren en de 5% toeslag voor lief te nemen. Het kan overigens zonder toeslag, maar dan ligt het minimale bestelbedrag een stukje hoger.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik de vraag gesteld of dat kan, dat is geen probleem geeft mijn contactpersoon aan.

 

Wie is je contactpersoon? De leverancier? Dit zal dan in de eerste plaats gehouden zijn door de Duitse fiscus om de juiste toepassing van het nul-tarief aan te tonen. En zal jou dus moeten informeren wat voor bewijs hij daarvoor van jou nodig heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een vervoersverklaring op laten stellen (door je leverancier) en die ondertekenen, dan mag hij tegen een 0-tarief leveren als ik me niet vergis.

 

Opzet is zoiets:

 

TRANSPORT STATEMENT

 

 

Seller and buyer explain both that the goods mentioned in order…………………… are transported from the Netherlands to:

 

Address ............................................................................................................................

 

City ...................................................................................................................................

 

in the EU Member State ..................................................................................................

 

with a vehicle type: ..........................................................................................................

 

License plate: ...................................................................................................................

 

The buyer is prepared at the request of the Dutch Tax Administration to provide further information about the destination of the goods.

 

place of signature: ...........................................................................................................

 

Date of signature: ............................................................................................................

 

Signature buyer: ..............................................................................................................

 

Signature seller: ...............................................................................................................

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ok de vervoersverklaring is een interessante optie.

De contactpersoon is idd de verkoop binnendienst van de leverancier.

 

Hij geeft dat ik aan moet tonen dat het naar NL vervoerd is. Anders leveren zij via een transportbedrijf tot aan de deur in NL.

En graag ziet hij een douanestempel. Enkel de factuur vanuit mijn zakelijke NL bankrekening betalen is niet voldoende. Idem als factuuradres mijn adres in NL.

En het verzoek van de douanestempel vind ik lastig te regelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij nou zo verbaasd aan deze vraag. is omdat de Duitse groothandel vind dat als hij 10 km verder moet rijden naar NL er opeens een order toeslag van 5% bijkomt..

 

En vervolgens ga jij heen heel circus bedenken van wel of geen transportverklaring, factuur op ander adres..

 

Is 1 miljoen keer eenvoudiger en veiliger om gewoon die verkoper te overtuigen dat het een beetje provinciale gedachte is om bij een levering 10km verder net over de grens er opeens 5% meer betaald moet worden, terwijl als je exact dezelfde order aan de duitse kant van de grens geleverd krijgt er geen toeslag kent.

 

DAT is pas onnodige bureaucratie bij de groothandel.

 

Het btw verhaal is onvermijdelijke bureaucratie omdat de regels voor iedereen in Europa gelijk moeten uitwerken kan er niet voor elke doelgroep een specifieke uitzondering gemaakt worden.

Het is het lot en het geluk van een grensstreek bewoner.. soms heb je een voordeeltje als de benzine aan de andere kant van de grens een stuk goedkoper is en soms heb pech en word het oversteken van de straat (en de grens) met een stapeltje goederen een complex btw issue..

that's life..

 

Maar hier klinkt mij die 5% toeslag "vreemder / burocratischer" dan de btw regels. Die groothandel kan morgen die regeling namelijk aanpassen alleen voor jou als hij heeft kunnen vaststellen, dat het inderdaad geen grote extra kosten veroorzaakt als zijn transportbedrijf 10 of 20 km doorrijd van een nu gebruikelijke route in duitsland en hij vervolgens ook "veilig" zonder btw kan leveren aan jou..

 

Ik snap best dat die besteldrempel en toeslag nodig zijn als hij in utrecht of den haag moet leveren. omdat hij dan een andere vervoerder moet regelen maar voor een levering in de grensstreek hij prima dezelfde kan gebruiken en zullen er hooguit een paar administratieve handelingen extra zijn maar die hoeven geen grote kosten met zich mee te brengen.

 

Kortom ga met je groothandel praten wat er mogelijk is om die toeslag en bestekdrempel eraf te krijgen

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.