• 0

2 personenauto's op de zaak, mag dat?

Ik had reeds een personenauto die ik voor 40% zakelijk / 60% privé gebruik (grofweg ingeschat), deze staat op de balans.

 

Ik heb recent een personenauto voor erbij gekocht. Deze heb ik ook op de balans geplaatst en de BTW als voorbelasting teruggevraagd. 2 auto's in een eenmanszaak.

 

Ik heb van de week een brief van de Belastingdienst gekregen waarin ik bewijslast moet aantonen waarom ik BTW terugvraag. Van 10 facturen moet ik de hoogste BTW bedragen aantonen en dan met name de factuur van de recent aangekochte auto.

 

Ik neem aan dat ze willen weten waarom ik een 2e auto heb gekocht en die op de balans heb gezet en of ik aan kan tonen dat ik met deze auto ook zakelijk rij.

 

Ik rij beide auto's gedeeltelijk prive/zakelijk, wat is wijsheid in mijn communicatie richting de Belastingdienst? Kan het überhaupt niet wat ik wil in deze constructie?

 

Ik begrijp dat ik als eenling uiteraard niet meerdere auto's op de zaak kan zetten en dat ik zo van het belastingvoordeel kan genieten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb van de week een brief van de Belastingdienst gekregen waarin ik bewijslast moet aantonen waarom ik BTW terugvraag. Van 10 facturen moet ik de hoogste BTW bedragen aantonen en dan met name de factuur van de recent aangekochte auto.

Mijn ervaring is dat bij het terugvragen van btw (en dan vooral als het bedrag aanzienlijk is) er bij de Belastingdienst een belletje gaat rinkelen. Het is niet ongebruikelijk dat ze dan vervolgens naar een aantal van de grootste facturen vragen. Aan de hand hiervan kunnen ze namelijk kijken of het aangegeven bedrag een beetje overeenkomt met die facturen (of andersom).

 

Bedrijven die opeens binnen een aangiftetijdvak grote uitgaves hebben gedaan of veel hebben geinvesteerd, lopen de kans om hiermee te maken krijgen. Zo'n verzoek is op zich niet ongewoon.

 

Ik denk ook dat je misschien al iets te veel 'aannames' doet over waarom ze naar die facturen vragen. Persoonlijk lijkt me namelijk dat de Belastingdienst nog helemaal niets vindt. Ze vragen alleen maar naar de grote facturen en verder niets. Ze willen simpelweg weten waar het (grote) btw-bedrag uit bestaat dat je terugvraagt. En dat is simpel: voornamelijk uit btw over een auto die je voor de omzetbelasting als zakelijk hebt aangemerkt.

 

Het kan zijn dat je het misschien iets anders schreef dan je bedoelde, maar je zegt dat de fiscus met name (dus heel specifiek) naar de factuur vraagt van die auto. Is het echt zo dat ze een brief stuurden met daarin de tekst: "Stuur ons die factuur van die auto eens" of heb je alleen hun algemene vraag naar de 10 hoogste facturen impliciet opgevat als een vraag naar die specifieke autofactuur?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Twee auto's op de zaak zou geen probleem moeten zijn als de aanschaf en gebruik zakelijk aannemelijk is. Zelf had ik enkele jaren een bestelauto voor beurzen en bestellingen (met km administratie) en een kleine zuinige auto voor klantbezoek (met bijtelling). Heb daar nooit vragen over gehad.

 

Het feit dat jij (TS) die wel krijgt laat zien dat er wat is opgevallen. Wat ik me zou kunnen voorstellen maar dat is speculeren is een scheve verhouding tussen (auto)kosten en BTW en omzet/winst. Maar waarom ze dan naar de facturen vragen is me niet duidelijk. Een andere mogelijkheid is dat de leverancier een boekonderzoek heeft gehad en ze naar aanleiding daarvan vragen stellen.

Link naar reactie
  • 0

De fiscus vraagt in de brief die ik ontving het volgende:

 

Wanneer de voorbelasting (mede) betrekking heeft op de aankoop van de auto met kenteken "xx-xx-xx", verzoek ik u aan te geven of beide auto's die thans op uw naam staan, zakelijk gebruikt worden en zo ja, door welke personen.

 

 

Kan het zo zijn dat ik medio vorig jaar al van de eerste auto een groot deel van de BTW heb teruggevraagd en dat bij de fiscus nu een belletje gaat rinkelen waarom ik nu weer de BTW terugvraag?

Link naar reactie
  • 0

Maar het is toch heel duidelijk allemaal:

 

- Je hebt kennelijk veel BTW als voorbelasting teruggevraagd/verrekend.

- De BD vraagt om kopieën (of tenminste een specificatie) van de 10 facturen met het hoogste BTW bedrag inbegrepen in de voorbelasting.

- En als een daarvan voor de nieuwe (tweede) auto is, dan wil men weten of deze werkelijk (ook) zakelijk gebruikt wordt en door wie.

 

Dat is toch niet zo vreemd?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.