Hallo,

Op dit moment run ik een kleine webwinkel en benader ik af en toe een blogger om eens een te kijken naar mijn producten. Ik stuur ze dan een gratis proefpakketje op en soms schrijven ze daar een stukje op hun blog over. De bloggers zijn altijd particulieren.

Nu is mijn vraag hoe zet ik dit in mijn administratie?

Alvast bedankt!

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50211-gift-aan-particulier-hoe-in-te-boeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

sorry mijn antwoord was wat onvolledig, sommine dingen zijn voor de een voor de handliggender dan de ander..

ja de hoogte van de kosten is wat jij voor dat product hebt betaald. en logischer wijs boek je ook je voorraad af. het hele doel van een voorraadadministatie is om bij te houden wat erbij komt en af gaat en om welke reden. hopeiijk gaat het meeste van je voorraad gewoon naar betalende klanten maar af en toe geef je eens iets weg aan bloggers, maar kan ook zijn vanwege garantie of coulance. maar het kan ook zijn dat je voorraad niet meer verkoopbaar is en je het weggooit. dat zijn allemaal momenten dat je je voorraad ook aanpast. voorraad muteert nuet alleen door inkoop of verkoop van goederen.

• 0

Nu is mijn vraag hoe zet ik dit in mijn administratie?

Hoewel bovenstaande reacties volgens mij redelijk antwoord geven op hoe te handelen in jouw specifieke situatie, wilde ik eigenlijk nog wel antwoorden op je wat meer algemene vraag in de onderwerpregel, namelijk hoe een gift te boeken vanuit je eenmanszaak. De ene gift is namelijk de andere niet.

Allereerst wil ik de kanttekening maken dat ik van mening ben dat sowieso alle giften die je doet aantoonbaar moeten zijn, voordat ze überhaubt ergens als aftrekpost opgevoerd kunnen worden. Hoe de gift verder binnen de zaak geboekt moet worden ligt eigenlijk hoofdzakelijk aan de zakelijkheid van de gift. Dient de gift een (duidelijk) zakelijk doel, dan boek je de gift in de kosten en is daarmee dus aftrekbaar van de winst. Als de gift onzakelijk is, dan boek je de gift binnen de zaak als privé-opname.

Of een gift zakelijk of onzakelijk is, is niet meteen duidelijk. Als een gift het doel heeft om je omzet te verbeteren (bijvoorbeeld door je naamsbekendheid te vergroten of om goodwill bij potentiële klanten te kweken), dan is er al snel sprake van een zakelijk belang. Nu zou je kunnen denken om een catamaran weg te geven aan een goede zakenrelatie, die misschien toevallig ook nog je oom is. Zo'n actie zal zeker goodwill bij deze 'klant' kweken en misschien levert het ook nog naamsbekendheid op, maar ik gok dat de fiscus zo'n actie als 'onzakelijk' zal bestempelen. 8) De (waarde van de) gift moet wel in enigszins redelijke verhouding staan tot het mogelijk omzetbelang dat ermee gemoeid is. Als je het vooraf zeker wilt weten, kun je het natuurlijk altijd eerst even voorleggen aan de (belasting)inspecteur.

Overigens is het niet zo dat een onzakelijke gift ook meteen niet meer aftrekbaar is. Zeker bij een eenmanszaak kan het zijn dat bepaalde giften privé nog wel als aftrekpost voor de inkomstenbelasting opgevoerd mogen worden. Binnen de vennootschapsbelasting is er een soortgelijke regeling. Let er overigens op dat niet-aftrekbare, onzakelijke giften boven een bepaald bedrag belast zijn met schenkbelasting.

Ik heb een plaatje gemaakt met een aantal scenario's met betrekking tot het doen van giften vanuit je eenmanszaak.

gift-via-emz.thumb.gif.1b32b371f2f5c560c7f2559cea6f7bd2.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar