Hallo,

Over een maand start ik samen met een oud collega een Werk BV. In deze bv bezit ik 40% (dus niet de DGA) en zal deze ook in mijn eentje gaan runnen.

Zelf zal ik gaan werken in de Holding BV deze zal elke maand een management Fee aan de Werk BV vragen.

Mijn vraag is dan ook hoe rekenen je een management fee uit, waar moet er overal rekening mee worden gehouden (verschillende onverziende kosten).

Alvast bedankt,

Bart

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50235-uitrekenen-management-fee/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ben voor 40% aandeelhouder in de werk BV en ga werken in de Holding BV (100%). Nu wil ik gaan kijken wat ik maandelijks kwijt ben aan kosten bijv. AOV, belasting, account kosten.....

Het is inderdaad een afspraak tussen de twee partijen maar om mijn fee te bepalen moet eerst alle kosten worden bepaalt.

Weet namelijk niet waar overal rekening mee moet worden gehouden.

• 0

beste Bart,

om te beginnen val je met je 40% gewoon onder de fiscale DGA regels dus jou opmerking dat je geen DGA bent klopt niet, waar heb je die conclusie op gebaseerd en wat denk jij dat dit voor gevolgen heeft als je het niet zou zijn?

Verder kosten van een holding.. je noemt er zelf al een aantal.. maar er is geen standaard lijstje met kosten te geven, het hangt volledig af van welke zaken je via je holding laat lopen en welke rechtstreeks gaan naar de werkmaatschappij.

In het begin zou ik gewoon een flexibele managementfee afspreken die de hoofdzaken dekt.. bijv de kosten van jou salaris en bijv 250, 500 of 1000 euro voor overige kosten en dan zelf goed in de gaten houden of alle kosten gedekt zijn en zonodig je managementfee aanpassen.

tegen de tijd dat je 2 a 3 jaar bestaat heb je wel scherp wat je jaarlijkse kosten zijn en kun je gewoon overgaan naar een vaste management fee die je elk jaar bijstelt.

• 0

Nu wil ik gaan kijken wat ik maandelijks kwijt ben aan kosten bijv. AOV

Een reguliere AOV is voor jou niet aan de orde.

Zonder aanpassing van de statuten ben je met 40% aandelen verplicht sociaal verzekerd. Over je DGA salaris is dat al snel € 3.000,- aan kosten die de werkmij moet betalen. Weten jij en de andere aandeelhouder(s) dat?

Vervolgens heb je zelf nog een loondienst AOV nodig om de eerste 2 jaar loondoorbetaling, het WGA gat, beoordeling op beroep ipv passende arbeid en het eventuele excedent risico af te dekken. De kosten daarvan zijn afhankelijk van o.a. leeftijd en beroep

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

om te beginnen val je met je 40% gewoon onder de fiscale DGA regels dus jou opmerking dat je geen DGA bent klopt niet, waar heb je die conclusie op gebaseerd en wat denk jij dat dit voor gevolgen heeft als je het niet zou zijn?

Hallo Roel,

Inderdaad heb het even opgezocht en zag dat je bij min. 5% al DGA bent.

Het ging me er om als je DGA bent dan moet je min. €44.000 verdienen(aangezien we net beginnen en de kosten laag willen houden is dit teveel), las alleen net al dat je i.o.m de belstingsdienst dit bedrag lager kan maken.

Bedankt voor de reactie

• 0

Zonder aanpassing van de statuten ben je met 40% aandelen verplicht sociaal verzekerd. Over je DGA salaris is dat al snel € 3.000,- aan kosten die de werkmij moet betalen. Weten jij en de andere aandeelhouder(s) dat?

Nee, dit wisten we niet. Hier gaan we nog even achteraan, bedankt.

Vervolgens heb je zelf nog een loondienst AOV nodig om de eerste 2 jaar loondoorbetaling, het WGA gat, beoordeling op beroep ipv passende arbeid en het eventuele excedent risico af te dekken. De kosten daarvan zijn afhankelijk van o.a. leeftijd en beroep

Deze is geregeld via de Holding BV

• 0

Deze is geregeld via de Holding BV

Sorry, maar dat kan nooit goed geregeld zijn als er vooraf geen rekening is gehouden met de sociale verzekeringsplicht. Je hebt dan vermoedelijk een gewone zelfstandigen AOV, en grote kans dat deze niet uitkeert bij sociale verzekeringsplicht.

Los daarvan: waarom via de Holding BV? Dat lijkt me fiscaal veel ongunstiger dan privé?

En zeker als je in het begin ook nog eens het DGA loon zou willen matigen lijkt het me bij een schadeverzekering ook direct een lagere uitkering opleveren. Hopelijk heb je wel een sommenverzekering dan?

Nee, dit wisten we niet. Hier gaan we nog even achteraan, bedankt.

Is hier een adviseur bij betrokken geweest???

Ik tel minstens drie niet besproken en/of niet beoordeelde belangrijke aandachtspunten die kunnen betekenen dat er in geval van arbeidsongeschiktheid helemaal niets of flink minder wordt uitgekeerd. Daarnaast kan het niet afdragen van premies sociale verzekeringen een flinke naheffing met boete opleveren.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar