Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Urenadministratie informatie als KPI

Geplaatst:

soep

Binnen onze organisatie streven we ernaar zoveel mogelijke transparantie te bieden over onze doelstellingen en prestaties. Vooralsnog betreft het hier m.n. organisatorische gegevens, zoals omzet, marge, verrichte handelingen, etc. op het niveau van o.a. organisatie, team en persoon. Deze zijn voor iedereen inzichtelijk om gevoel te krijgen met hoe goed we het doen.

 

Nu willen we hier graag personele gegevens aan toevoegen op de verschillende niveaus. Denk aan roosteruren, gewerkte uren, vrije uren en verzuimuren. Stel bijv. dat een team haar doelstelling niet heeft gehaald, dan kan het zijn dat er bijv. sprake is geweest van veel vrije uren en is dat ook direct inzichtelijk.

 

De vraag is (uiteraard), mag dit ook? Het betreft uiteraard alleen cijfers en geen inhoudelijke informatie over personen. Kijkend op internet wordt bijvoorbeeld vaak wel gesproken over verzuimcijfers op organisatie, afdeling niveau, weergave per leeftijdscategorie, etc. Maar mag het ook per persoon worden getoond?

 

Kijkend naar WBP moet er sprake zijn van een vooraf omschreven en gerechtvaardigd doel, de vraag is alleen of transparantie en bewustzijn dit is.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

  Op 8-8-2015 om 10:17, soep zei:

De vraag is (uiteraard), mag dit ook? Het betreft uiteraard alleen cijfers en geen inhoudelijke informatie over personen. Kijkend op internet wordt bijvoorbeeld vaak wel gesproken over verzuimcijfers op organisatie, afdeling niveau, weergave per leeftijdscategorie, etc. Maar mag het ook per persoon worden getoond?

 

Hoe zie je dat voor je? wil je per afdeling op persoonsniveau rapporteren?

waarom volstaan KPI normen en realisatie per afdeling niet?

 

en belangrijker nog wat hoop je te bereiken met het publiceren van gegevens op persoonsniveau.

transparantie en bewustzijn zijn ook te bereiken door individuele resultaten te vergelijken met gestelde normen en/of het afdelingsgemiddelde.

 

Geplaatst:

soep

  • Auteur

Hallo roel,

 

Dank voor je reactie!

 

Het idee is dat alleen of afdeling verband te grof is om te kunnen sturen. Stel dat resultaten niet zijn wat ze behoren te zijn (dit is veelal in verhouding tot een norm of doelstelling), vaak de behoefte ontstaat fijnmaziger te kunnen kijken. Wanneer deze analyse realtime gemaakt kan worden kan vanuit de leidinggevende meer gericht worden gestuurd, maar kunnen ook collega's elkaar ondersteunen.

 

Jouw laatste zin "... individiuele resultaten te vergelijken met gestelde normen en/of het afdelingsgemiddelde". Je gaat hier niet van een publieke weergave uit neem ik aan?

 

Zie je wettelijk gezien problemen met deze benadering?

 

Nogmaals dank voor je tijd en reactie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.