• 0

RGS schema

Ik zoek een boekhouder accountent, die mij even wilt helpen met het volgende:

 

Wat ik nodig heb is

per rubriek een aantal rekeningnummers uit het RGS die voor een bepaalde bedrijfsvorm of branche van

toepassing zijn. Daarna mag er een alternatief 4 cijferig rekeningnummer aan worden toegekend.

 

De basis van het grootboekschema is altijd het referentie grootboekschema (RGS). Alle andere

schema's zijn variaties hiervan. Het RGS kan worden uitgebreid, rekeningnummers en omschrijvingen

kunnen worden aangepast.

 

Voor de gebruikers die niet door 2300 regels heen willen spitten hebben we een aantal kortere

standaard grootboekschema's nodig. Deze moeten wel afgeleid zijn van het RGS.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Chantal,

Het referentiegrootboekschema is een standaardrekeningschema wat in Nederland ontwikkeld is voor alle ondernemingen. Dit schema is gekoppeld aan de Nederlandse Taxonomie die gebruikt wordt voor de digitale rapportages aan banken, belastingdienst, kvk etc. Stuur me maar even een persoonlijke bericht en dan kan ik voor jou als service wel even de overbodige rekeningnummers eruit filteren, bijvoorbeeld in een Excel-bestand. Is het alleen ook wel handig als ik weet watvoor soort bedrijf je hebt.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een commerciële klus voor de rubriek Vraag & Aanbod (maar daarvoor is je post count te laag).

 

Ik zoek een boekhouder accountant, die mij even wil helpen met het volgende:

Laat dat "even" gerust weg, want het is nogal een klus.

(Ter indicatie: ik heb het RGS zelf overgenomen voor twee bedrijven in twee branches en dat was ongeveer twee dagen werk.)

 

Wat ik nodig heb is per rubriek een aantal rekeningnummers uit het RGS die voor een bepaalde bedrijfsvorm of branche van toepassing zijn. Daarna mag er een alternatief 4 cijferig rekeningnummer aan worden toegekend.

Ik begrijp waarom je dat wilt doen (compatibiliteit met boekhoudpakketten en uitwisselbaarheid met bestaande administraties), maar houd er rekening mee dat het RGS al optionele rekeningnummers van 4 tot 9 cijfers heeft. Het is dus niet nodig.

 

Je zou de lange rekeningnummers van 7 of 9 cijfers wel kunnen "verdichten" tot 4 cijfers, maar dat kan tot conflicten en onduidelijkheden leiden indien de nieuwe rekeningnummers die je daarbij zelf vormt overeenkomen met bestaande RGS-rekeningnummers. (Ja, je kunt dat in software wel oplossen, maar daarmee vraagt de klus dan ook nog om een boekhouder/accountant die technisch goed onderlegd is.)

 

En daarbij: dat is een van de redenen waarom het RGS strikt genomen helemaal niet meer met rekeningnummers werkt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.