• 0

Auto vanuit EZ "verhuren" aan BV

Beste lezer,

 

Is de volgende constructie toegestaan:

 

In onze EZ hebben we een auto. Deze wordt in hoofdzaak ( 95% ) gebruikt voor onze BV.

 

Kan ik een factuur voor het gebruik van de auto inclusief vaste en flexibele lasten maken naar de BV toe?

 

En moet deze factuur dan BTW belast zijn, er is geen sprake van een fiscale eenheid.

 

Volgens onze accountant kan er alleen een 19cnt p/km vergoeding gegeven worden. Ex BTW.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat de accountant hier enorm loopt te slapen!

 

Als de auto voor minder dan 10% zakelijk gebruikt wordt door de eenmanszaak, mag de auto helemaal niet tot het bedrijfsvermogen van de eenmanszaak gerekend worden. Auto dus eigendom privé of BV. De overige vragen (en reacties daarop) verliezen dan ook hun nut.

 

En.... stel dat je de auto toch wel voor 10% zakelijk gebruikt voor de eenmanszaak en max 90% voor de BV, en de auto dus wel op de eenmanszaak kan blijven staan: dan is er sprake van excessief privé gebruik (het gebruik voor de BV is niet voor de EMZ, en dus Privé), met een bijtelling van 90-24= 66% + de forfaitaire bijtelling (0 tot 24%)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Huh? Als je hem 10% of meer zakelijk gebruikt mag je hem zakelijk aanmerken, maar dan is het ook gelijk excessief privé gebruik? Dat lijkt me stug...

 

Ik heb het in het voorbeeld over exact 10% zakelijk gebruik. Dan houd je volgens mijn rekenmachine 100-10= 90% privé gebruik over. Dat is al snel excessief te noemen, alleen is de pakkans voor de meeste ondernemers vooralsnog vrij laag.

 

De bijtellingspercentages zijn een minimum. Dit realiseert men zich niet altijd. Als er sprake is van excessief privégebruik, c.q. de Belastinginspecteur kan bewijzen dat hiervan sprake is, dan dient een hoger bijtellingspercentage in aanmerking genomen te worden.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn punt was dat je dan aan de norm voldoet, en het dan per definitie niet excessief kan zijn.

Maar het zijn 2 normen, die los van elkaar staan, of - a matter of opinion - zelfs lijnrecht tegenover elkaar

 

Het ene is de norm voor het zakelijk kunnen etiketteren van de auto (minimaal zakelijk gebruik 10%)

 

Het andere is de norm voor de bijtelling bij privé gebruik. Het forfaitaire bijtellingspercentage is een minimumpercentage.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.