• 0

Bedrijfsverzekering voor ongevallen bij dakwerk

Hele goede morgen mensen van higherlevel! Ik ben samen met mijn vader een bedrijf aan het opstarten voor het plaatsen van zonnepanelen. Eerste deal met een groot energiebedrijf is een feit, zoveel werk dat we het met 4 man niet aankunnen. Nu zei 1 van de heren die bij me werkt dat de dekking ivm dakwerk anders is dat een normale bedrijfsverzekering. Enig advies hierover zou fijn zijn, ik wil geen van mijn jongens onverzekerd het dak op hebben!

[verandering: titel]

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Enig advies hierover zou fijn zijn, ik wil geen van mijn jongens onverzekerd het dak op hebben!

Welkom bij Higher Level, Kevin. Gefeliciteerd met de eerste opdrachten. Op het gebied van verzekeringen kan vooral HL lid Norbert Bakker heel veel vertellen. Verwacht ook wel een deskundig antwoord in deze.

Realiseer je ook dat een verzekering uitkeert nadat er een incident heeft plaats gevonden, wat zijn je eigen maatregelen om het incident te voorkomen, denk hierbij aan valgordels, degelijk klimmateriaal zoals ladders, hoogwerkers. Liften, heftrucks, hijskranen om de panelen op de daken te krijgen. Alle goedgekeurd natuurlijk.

Regelmatige voorlichting aan de jongens. :)

• 0

@Rick, dank :)

@Kevin:

Nu zei 1 van de heren die bij me werkt dat de dekking ivm dakwerk anders is dat een normale bedrijfsverzekering.

Wat versta je onder een "normale bedrijfsverzekering"? Ik zou ook nooit kiezen voor een "normale" verzekering, maar voor een goede passende verzekering

Een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hoort dekking te verlenen voor jouw activiteiten. Als die activiteiten brood bakken betreft, moet brood bakken verzekerd zijn en als de activiteiten dakwerkzaamheden betreffen moeten dakwerkzaamheden verzekerd zijn. Spannender is en wordt het qua dekking niet.

De eisen vanuit wet, verzekering en goed werkgeverschap zijn verder het zelfde: het werk moet veilig gedaan worden en die veiligheid bestaat niet alleen uit het vertellen van safetyprocedures en verstrekken van persoonlijke beschermingsmiddelen, maar ook op controle daarop en het sanctioneren bij het niet voldoen aan de regels. Verder moet er een RI&E zijn en moeten de maatregelen uit die rapportage ook zijn of worden opgevolgd.

Het risico bij dakwerkzaamheden is wel groter dan brood bakken, dus zal de premie wellicht hoger zijn.

Daarnaast zijn er bij het plaatsen van zonnepanelen nog specifieke risico's: o.a. het risico dat zonnepanelen niet goed bevestigd worden, bij een windvlaag van het dak blazen en daarbij schade aan personen of eigendommen veroorzaken.

Het veilig opbouwen van steigers en/of gebruik van kranen is ook zo'n specifiek risico voor jouw bedrijf, ook als je dat door derden laat doen (jij bent de opdrachtgever en eindverantwoordelijke)

Ook kan de constructie lekkages geven of de kwaliteit van het dak aantasten (o.a. bij overschrijden max. dakbelasting: misschien minder aan de orde bij zonnepanelen maar wel bij oa groene/begroeide daken )

Daarnaast ga je mogelijk ook aansluiten op of werken met laagspanningsinstallaties : e.e.a. hangt er van af of jij de elektriciën inhuurt, of dat de klant dat zelf doet.

Allemaal risico's die een goede aansprakelijkheidsverzekering dekt mits je de juiste activiteiten omschrijving op de polis hebt en je de juiste verzekering hebt .

Met name moet je zorgen dat je ook dekking hebt voor opzicht (het dak van de klant of de installatie van de klant waaraan je werkt is anders uitgesloten!) Bij een goede verzekeraar en/of adviseur wordt dat uiteraard ook geadviseerd en geregeld, maar ik kom helaas voldoende installateurs tegen met een dekking waarin opzicht gewoon is uitgesloten.

Realiseer je ook dat een verzekering uitkeert nadat er een incident heeft plaats gevonden, wat zijn je eigen maatregelen om het incident te voorkomen

Inderdaad, Rick.

En realiseer je ook dat veel van die preventieve maatregelen een verplichting zijn vanuit o.a. arbowetgeving en verzekering. Het niet voldoen aan die maatregelen kan inhouden dat een verzekering niet uitkeert na een incident (een verzekeraar mag en zal uitkering weigeren als de schade veroorzaakt of de gevolgen vergroot zijn door het niet voldoen aan die preventieve maatregelen)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie, Norbert en Rick. Uiteraard word er gewerkt met vensterhaak, harnas, lifeline e.d. Ik rij zelf 2 maal daags een controle ronde, ik ben zelf gekeurd elektricien mbt aansluiting vd panelen. Bovendien kan de energieleverancier ook onverwachts opdagen voor controle. Blijkt hieruit dat de veiligheid niet in orde is word per direct het contract beëindigd. Lijkt me niet meer dan logisch. Maar omdat de verdiensten exponentieel stijgen met het aantal werknemers wil ik zo snel mogelijk meer personeel in dienst nemen. Dan neem ik aan dat de kans op een ongeluk ook toe neemt. Ik ga de verzekeraar maar eens vragen stellen over een werk- specifieke polis.

Groet

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar