• 0

In welk land belasting betalen?

Hallo,

 

Ik ben Nederlander maar uitgeschreven uit Nederland en leef een reizend bestaan door verschillende landen op toeristenvisa's. Ik wil een webbased-business beginnen via Amazon zonder vaste locatie. Ik zal mijn producten niet in Nederland verkopen en ook niet in de landen waar ik verblijf. Waarschijnlijk in de USA, een aantal landen in Europa en Azie.

Ik vraag me af in welk land ik belasting moet betalen.

Ik heb gisteren met een Amerikaanse internationale belasting adviseur gesproken en hij zei dat ik in mijn geval zelf kan kiezen waar ik belasting betaal.

Ik wil het ook wel van een Nederlander horen maar voor advies van een professional betaal je al gauw honderden euro's (waar ik niet op zit te wachten).

Mijn vragen:

1. Weet iemand of het klopt wat deze Amerikaanse internationale belastingadviseur heeft gezegd?

2. Weet ook iemand waar ik hier gratis uit Nederland advies over kan krijgen?

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Recentelijk persoonlijk ondervonden... Weggaan uit NL is niet moeilijk. Belasting ontwijken in NL is dan ook niet moeilijk. Alles wordt makkelijker als je NL verlaat. Ziektekosten verzekeren kan gewoon bij de OOM.

 

Problemen ontstaan als je terugkomt en je weer in NL inschrijft.

 

Want dan wil de NL fiscus alsnog al je vakantieverhalen horen. Je mag dan dus braaf over al die jaren in al die (al of niet bestaande) buitenlanden bewijzen hoeveel je waar wanneer verdiend hebt en of je daar elders wel netjes belasting en verplichte volskverzekering over betaald hebt. Met bewijzen erbij.

 

Kun je dat niet of heb je dat niet, dan hang je en mag je in NL (nogmaals) afrekenen. Er is dus maar een goede raad: niet terugkomen naar NL.

 

Twijfelde de belastingdienst er misschien aan of je wel echt geëmigreerd was? Was je soms maar heel kort weg?

Nederland kan toch niet alsnog belasting heffen over een periode waarin je niet in Nederland belastingplichtig was, omdat een ander land dat misschien niet of te weinig gedaan heeft?

Als een vermogende buitenlander hier komt wonen, en keurig zijn vermogen aangeeft bij de belastingdienst, dan zal deze hem toch ook niet vragen aan te tonen waar en hoeveel belasting hij betaald heeft in het verleden in het buitenland?

Link naar reactie
  • 0

Het zou idd wel makkelijk zijn als ik gewoon in NL belasting zou MOETEN betalen.

 

 

Volgende vraag:

 

Wanneer is het legaal (ik vraag dus niet wanneer het illegaal is) om je internetbedrijf offshore te registreren. Denk aan Ierland / Zwitserland / Cyprus / Delaware / op een onbewoond eiland.

 

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

 

Het is legaal wanneer de registratie overeenkomt met de werkelijke situatie. Als je jouw bedrijf registreert omdat je daar gevestigd zou zijn, ben je daar dus gevestigd. In de praktijk heet dat dat je voldoende "substance" hebt.

 

Een registratie is meestal geen kwestie van legaal of illegaal, maar vaak wel een verplichting.

 

Niet registreren wordt dan illegaal, schijnregistratie kan illegaal zijn, allemaal afhankelijk van de wetgeving van het betreffende land en het perspectief van de betreffende wet. Per land en soms per wet en in internationale verdragen zijn er richtlijnen van wat voldoende substance inhoudt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval is het vrij simpel. Open een IBC op de Seychelles. Kost je ca. 600 EUR. Er zijn dienstverleners die je daarbij helpen (niet gratis). Daar hoef je zelf niet te wonen of een lokale directeur te huren. Je betaalt geen belasting en hebt geen BTW-plichten. Elk jaar doe je aangifte aldaar en je krijgt een 0-aanslag (goed bewaren). Kost ongeveer 200 EUR per jaar.

 

Aan die IBC koppel je een bankrekening, bijvoorbeeld bij Barclays op de Seychelles of Mauritius, met een Credit Card. Je Amazon-inkomsten laat je op die bank uitbetalen. Dat hoeft overigens niet. Kan ook op een gewone NL-bank. Dan kun je gaan en staan waar je wilt.

 

Voor de NL-fiscus moet je wel bewijzen dat je daar je bedrijf hebt/had en vooral dat je werkzaamheden en verdiensten voornamelijk NIET in NL waren (staat een dagen-norm voor, ik geloof 180, maar dat moet je even controleren). Je moet dus hard kunnen bewijzen dat je buiten NL was en dat je daar je werk gedaan hebt. Niet ongeveer, maar als aaneengesloten periode.

 

Vestig je je weer in NL, dan doe je hier netjes je M-biljet voor elk jaar dat je weg was, en vul je precies in waar je in het buitenland belasting hebt betaald (dat zijn die 0-aangiften van de Seychellen) en waar je gedurende welke perioden geweest bent. Dat moet aaneengesloten te bewijzen zijn.

 

Ik heb dit net allemaal achter de rug. Het hele systeem klopt als een bus. Fiscus wil je alleen niet helpen met het M-biljet omdat je feitelijk ondernemer was en die krijgen geen hulp bij het invullen. Is ook wel begrijpelijk.

 

Dit hele IBC-verhaal is overigens volslagen zinloos als je zelf in NL gevestigd bent (want dan is het ontduiking en dat mag niet).

 

Succes ermee. Stuur eens een kaartje.

Link naar reactie
  • 0

Dat boek komt volgens mij juist op hetzelfde neer.

Dat ik een offshore locatie zou kiezen.

En de belasting adviseur was niet gratis (behalve dat gesprek wat ik over de telefoon had).

Hij raadde het mij aan om via Delaware te gaan wat een prijskaartje heeft van 5000 dollar.

Is een optie.

Hij noemde ook andere offshore locaties.

Waarom zou dit niet kloppen?

5000 us dollar?

The state fee to incorporate in Delaware is a minimum of $89 which includes your Division of Corporation fees ($50), filing fee tax ($15 minimum), and the county fee ($24). This price is based on a corporation with 1500 shares at no par value, so the Delaware incorporation fees to file may vary depending on the number of shares you desire and their par value.

Ik kan je voor wat betreft de USofA aanraden om geen problemen te krijgen met de Amerikaanse Belastingdienst (IRS; Internal Revenue Service). Men is daar een stuk minder vriendelijk dan in NL.

Kijk eens op de site van OCRA. Daar staat veel informatie die nuttig is. OCRA Worldwide

Link naar reactie
  • 0

Aan die IBC koppel je een bankrekening, bijvoorbeeld bij Barclays op de Seychelles of Mauritius, met een Credit Card. Je Amazon-inkomsten laat je op die bank uitbetalen. Dat hoeft overigens niet. Kan ook op een gewone NL-bank. Dan kun je gaan en staan waar je wilt.

Hallo Jeex, van oud-clienten hoorde ik dat het heel erg moeilijk is om een bankrekening op naam van een IBC (International Business Corporation) te krijgen. Nederlandse of Belgische banken (in NL of BE) beginnen daar niet aan. Zou je daarom iets meer willen vertellen hoe dit jou wel is gelukt? Ben je zelf naar Mauritius geweest? Verzorgde jouw trustkantoor een introductie? Welke aanvullende stukken diende je te overleggen aan de bank om aan te tonen uit welke bronnen de geldstroom op de bankrekening afkomstig was?

Moderator, excuses voor off-topic reactie.

 

Link naar reactie
  • 0
Aan die IBC koppel je een bankrekening, bijvoorbeeld bij Barclays op de Seychelles of Mauritius, met een Credit Card. Je Amazon-inkomsten laat je op die bank uitbetalen. Dat hoeft overigens niet. Kan ook op een gewone NL-bank. Dan kun je gaan en staan waar je wilt.

Hallo Jeex, van oud-clienten hoorde ik dat het heel erg moeilijk is om een bankrekening op naam van een IBC (International Business Corporation) te krijgen. Nederlandse of Belgische banken (in NL of BE) beginnen daar niet aan.

Het staat toch echt in het bericht van Jeex: een bankrekening op de Seychellen of Mauritius, bijvoorbeeld bij Barclays.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval is het vrij simpel. Open een IBC op de Seychelles. Kost je ca. 600 EUR. Er zijn dienstverleners die je daarbij helpen (niet gratis). Daar hoef je zelf niet te wonen of een lokale directeur te huren. Je betaalt geen belasting en hebt geen BTW-plichten. Elk jaar doe je aangifte aldaar en je krijgt een 0-aanslag (goed bewaren). Kost ongeveer 200 EUR per jaar.

 

Aan die IBC koppel je een bankrekening, bijvoorbeeld bij Barclays op de Seychelles of Mauritius, met een Credit Card. Je Amazon-inkomsten laat je op die bank uitbetalen. Dat hoeft overigens niet. Kan ook op een gewone NL-bank. Dan kun je gaan en staan waar je wilt.

 

Voor de NL-fiscus moet je wel bewijzen dat je daar je bedrijf hebt/had en vooral dat je werkzaamheden en verdiensten voornamelijk NIET in NL waren (staat een dagen-norm voor, ik geloof 180, maar dat moet je even controleren). Je moet dus hard kunnen bewijzen dat je buiten NL was en dat je daar je werk gedaan hebt. Niet ongeveer, maar als aaneengesloten periode.

 

Vestig je je weer in NL, dan doe je hier netjes je M-biljet voor elk jaar dat je weg was, en vul je precies in waar je in het buitenland belasting hebt betaald (dat zijn die 0-aangiften van de Seychellen) en waar je gedurende welke perioden geweest bent. Dat moet aaneengesloten te bewijzen zijn.

 

Ik heb dit net allemaal achter de rug. Het hele systeem klopt als een bus. Fiscus wil je alleen niet helpen met het M-biljet omdat je feitelijk ondernemer was en die krijgen geen hulp bij het invullen. Is ook wel begrijpelijk.

 

Dit hele IBC-verhaal is overigens volslagen zinloos als je zelf in NL gevestigd bent (want dan is het ontduiking en dat mag niet).

 

Succes ermee. Stuur eens een kaartje.

 

Interessant.

 

Het lijkt mij dat je dus papieren krijgt als je je inschrijft waarmee je kan bewijzen waar je belasting hebt betaald? Of hoe ging dat bij jou?

 

En hoe heb je bewezen dat je diensten buiten NL vielen?

 

Ja als ik weer naar NL zou verhuizen zou ik me natuurlijk daar netjes inschrijven weer. Wel goed om te weten dat het systeem klopt.

 

Ik zou heel graag meer details en het hele verhaal horen. :)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik zou heel graag meer details en het hele verhaal horen. :)

 

Het opvallende is dat bij alle verhalen op Higherlevel over fiscaliteit en offshore banken nooit details worden gepubliceerd en nooit het complete verhaal wordt verteld. De tijden dat je met de oprichtingsdocumenten en toonderaandelen van een IBC onder je arm naar een discrete bank kon stappen zijn echt voorbij.

International Business Company

 

 

 

_________

quote fix

Link naar reactie
  • 0
Ik wil een webbased-business beginnen via Amazon zonder vaste locatie.
Ik denk niet dat dit uitnodigt tot enige aankoop ... tenzij je dope wil verkopen. 8)

 

Ik vraag me af in welk land ik belasting moet betalen.
In het land waar je bankrekening staat geregistreerd.

 

Met de vriendelijke groten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.