• 0

Definitie van cataloguswaarde bij een (lease)auto

In de arbeidsovereenkomst van een bestuurder hebben we een vergoeding voor een leaseauto opgenomen met een cataloguswaarde van maximaal € 50.000. Deze "cataloguswaarde" hebben we helaas niet nader omschreven, dus ik vroeg mij af: wat wordt er normaliter onder de cataloguswaarde verstaan?

 

In de prijslijst van een Duits automerk tref ik drie soorten prijzen aan:

 

- Nettocatalogusprijs excl. BPM excl. btw

- Brutocatalogusprijs incl. BPM excl. btw

- Consumentenprijs incl. BPM incl. btw

 

Is de cataloguswaarde dan de nettocatalogusprijs of de brutocatalogusprijs?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
wat wordt er normaliter onder de cataloguswaarde verstaan?

Voor de werknemer de cataloguswaarde waarover de bijtelling (*) berekend wordt. Dus de consumentenprijs incl. BPM incl. btw

 

In de arbeidsovereenkomst van een bestuurder hebben we een vergoeding voor een leaseauto opgenomen met een cataloguswaarde van maximaal € 50.000.

Waarom? Wat is het nut of belang voor de werkgever van het vermelden van dit maximum?

 

(*)= ongeacht of er daadwerkelijk sprake is van bijtelling.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de werknemer de cataloguswaarde waarover de bijtelling berekend wordt. Dus de consumentenprijs incl. BPM incl. btw

De bestuurder gaat deze auto uitsluitend zakelijk rijden (hoewel je inderdaad dan achteraf nog maar moet bezien of er niet alsnog privé in gereden wordt).

 

Wat is het nut of belang voor de werkgever van het vermelden van dit maximum?

Primair om de kosten voor de vennootschap enigszins voorspelbaar en beheersbaar te houden. Secundair omdat de vorige bestuurder zo'n "dure bak" heeft gereden dat we het "plaatje" dat klanten en de rest van de buitenwacht zien niet meer representatief vonden. (Om die reden hebben we off the record tevens afgesproken dat bepaalde met naam genoemde automerken afvallen.)
Link naar reactie
  • 0

De bestuurder gaat deze auto uitsluitend zakelijk rijden (hoewel je inderdaad dan achteraf nog maar moet bezien of er niet alsnog privé in gereden wordt).

Zie mijn aanpassing: normaliter is het de catwaarde waarover de bijtelling berekend zou worden als er wel sprake was geweest van bijtelling. Dat is de consumentencatalogusprijs inclusief bpm en btw

 

Primair om de kosten voor de vennootschap enigszins voorspelbaar en beheersbaar te houden.

Ik snap het, maar begrijpen doe ik het niet ;). Catwaarde en leaseprijs kennen geen lineair verband: Een duurdere auto kan een veel lagere afschrijving en lagere onderhoudskosten hebben, en daardoor een lagere leaseprijs.

De kosten voor de vennootschap zijn voorspelbaar en beheersbaar door de leaseprijs en de kosten van meer- en minderkilometers

 

Secundair omdat de vorige bestuurder zo'n "dure bak" heeft gereden dat we het "plaatje" dat klanten en de rest van de buitenwacht zien niet meer representatief vonden. (Om die reden hebben we off the record tevens afgesproken dat bepaalde met naam genoemde automerken afvallen.)

Daarvoor zijn er lease-categorieën. Alleen lease toestaan in categorie B, C of D tot een bepaald maximum maandbedrag bij X km is meestal afdoende.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Die juristen hebben waarschijnlijk alleen gecheckt of het klopt/kan wat er staat. En afspreken dat je een leaseauto mag aanschaffen van max 50k mag/kan. Kennelijk heb jij als werkgever daar om voor jou moverende redenen voor gekozen, weten zij veel ;)

 

Maar ze hadden op z'n minst kunnen opmerken dat een dergelijke omschrijving 'niet gebruikelijk is'.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Maar ze hadden op z'n minst kunnen opmerken dat een dergelijke omschrijving 'niet gebruikelijk is'.

Probleem is kennelijk dat het wel gebruikelijk is, maar niet per sé zinnig of praktisch. Dat geldt overigens voor wel meer bepalingen in (standaard) arbeidsovereenkomsten (...om nog maar te zwijgen van het standaard VOF-contract)

 

Het is een op zich correcte maar erg grove manier van begrenzen. Daar zijn veel betere manieren voor

De echte 'fout' zit 'm hier in het niet nader definiëren van het begrip cataloguswaarde.

 

Bedrijven die gepokt en gemazeld zijn in bedrijfauto's voor werknemers (lease of eigendom), begrenzen niet de catwaarde maar leggen een maximaal budget vast (bij een vast kilometrage) of een maximale kilometerprijs. En beschrijven desgewenst dat het een representatieve gezinswagen (sedan, hatchback of station) moet zijn uit een bepaalde categorie en met een courante kleur.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ze hadden op z'n minst kunnen opmerken dat een dergelijke omschrijving 'niet gebruikelijk is'.

Probleem is kennelijk dat het wel gebruikelijk is, maar niet per sé zinnig of praktisch.

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een aok tegengekomen die poogde het leasebedrag te maximeren door het noemen van een catalogusprijs. Een jurist had m.i. best mogen opmerken dat als het de bedoeling van werkgever was geweest om zijn kosten te maximeren, het noemen van een catalogusprijs zich daar niet voor leent.

 

Het hangt van de jurist af of hij zich strikt aan zijn opdracht houdt (bv: "klopt het document juridisch?"), of dat hij een stap verder gaat en met zijn opdrachtgever meedenkt.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.