• 0

Vermelding van fiscale waarde pensioen in aangifte VPB

Hallo allemaal,

 

ik ben nieuw op dit forum als poster, maar volg jullie bevindingen en op en aanmerkingen al een behoorlijke tijd.

 

Ik ben eigenaar van een BV waar ik reeds jaren een pensioen in eigen beheer heb. Jaren geleden is mij aanbevolen door mijn voormalig boekhouder om het pensioen tegen fiscale waarde te waarderen.

Per 01-01-2014 is het verplicht gesteld door de belastingdienst dat het pensioen voortaan in de jaarrekening op commerciële waarde word gepresenteerd (overigens geld dit niet perse voor mijn bv aangezien ik onder de kleine bv's val, maar ik heb ervoor gekozen om toch over te gaan naar commerciële waardering aangezien dit een veel reëler beeld van de balans geeft).

 

Nu heb ik dus een jaarrekening liggen die op de balans een commerciële waarde heeft staan voor de pensioenverplichting. Echter heb ik me mij laten vertellen en informeren dat nog altijd de fiscale waarde van het pensioen moet worden vermeld in de aangifte VPB 2014. Ik vul zelf de aangifte in en kom er nu niet meer uit. Er zit een enorm verschil tussen fiscale en commerciele waardering van het pensioen en dus zit er nu ook een verschil in het balanstotaal. Kan iemand mij hier helpen?

De fiscale waardering is veel lager dan de commerciele waardering, dus ergens moet ik een bijtelling in de balans vermelden om dit weer recht te breien...

 

Hopelijk is bovenstaande duidelijk voor jullie en kunnen jullie mij hierin begeleiden.

 

Gr

 

Andre

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verschillen tussen een commerciële en fiscale waardering van pensioenen kunnen onder andere ontstaan doordat de fiscus een rekenrente hanteert van 4% en bijv geen leeftijdsterugstelling toepast. Commercieel worden op dit moment veel lagere rekenrentes toegepast obv het u-rendement en een risico-opslag. Commercieel wordt vaak wel leeftijdsterugstelling toegepast. Maar zo zijn er nog wel veel meer commerciële en fiscale verschillen in een pensioenberekening.

 

Daarom zou ik een pensioenberekening laten maken door een goede pensioen-fiscalist. Pensioenen is niet iets om zelf mee te knutselen.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Andre,

 

Wat ik uit je verhaal denk te begrijpen is dat je de getallen op zich wel hebt, zoals de fiscale waarde die is berekend, maar dat die veel lager is.

 

Dit corrigeer je in de algemene reserve die fiscaal dus flink hoger wordt, door de kleinere pensioenverplichting.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

bedankt voor de reacties tot dusver! Wellicht heb ik mij niet helemaal helder geformuleerd in mijn 1e post.

De pensioenberekening is namelijk al bekend, deze is reeds opgemaakt door een pensioenadviseur.

Hier ga ik mijn eigen vingers niet aan branden!

 

Ook de jaarrekening 2014 is reeds opgemaakt door mijn boekhouder.

Tot en met boekjaar 2013 werd de pensioenvoorziening in de jaarrekening vermeld tegen fiscale waarde. Met ingang van boekjaar 2014 is de waardering de commerciele waarde geworden. In de jaarrekening 2014 staat dan nu ook een belastinglatentie vermeld op de balans, inzake het verschil tussen beide waarderingen.

 

Nu is het mijn taak om de aangifte vennootschapsbelasting in te vullen. Dit doe ik altijd zelf, zonder problemen. Echter loop ik nu tegen een struikelblok op.

 

In de jaarrekening staat de pensioenwaarde vermeld tegen commerciële waarde. Maar in de aangifte vennootschapsbelasting dient nog altijd de fiscale waarde vermeld te worden.

 

Stel, het volgende voorbeeld:

 

Fiscale waarde per 31-12-201:4 200.000,- euro

Commerciële waarde per 31-12-2014: 275.000,- euro

 

De 275.000,- euro staat vermeld op de balans van de jaarrekening.

Normaal neem je deze balans 1 op 1 over in de aangifte VPB. Nu kan dat niet meer, aangezien in de aangifte VPB de 200.000,- euro (fiscale waarde) vermeld dient te worden.

 

Nu is mijn vraag wat ik met het verschil van 75.000,- euro aan moet in de aangifte? Mijn balans in de aangifte sluit nu niet meer aan. Ik gebruik overigens het VPB aangifte programma van de belastingdienst zelf.

 

Hopelijk is mijn vraag nu duidelijker voor jullie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

bedankt voor de reacties tot dusver! Wellicht heb ik mij niet helemaal helder geformuleerd in mijn 1e post.

De pensioenberekening is namelijk al bekend, deze is reeds opgemaakt door een pensioenadviseur.

Hier ga ik mijn eigen vingers niet aan branden!

 

Ook de jaarrekening 2014 is reeds opgemaakt door mijn boekhouder.

 

De gebruikelijke gang van zaken is dat deze dan ook de aangifte VpB doet. Ik krijg het gevoel dat dit een adviseursvraag is.

 

 

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

dit is zeker geen adviseurs vraag.

Ik doe al jaren de aangifte vpb volledig zelf. Dit is normaliter simpelweg het overtikken van de cijfers in de jaarrekening naar de aangifte toe. Als ik zaken zelf kan doen, ga ik hier niet een boekhouder of accountant voor betalen.

 

Overigens, ook het inboeken van de administratie doe ik geheel zelf via een online pakket. Aangifte omzetbelasting idem dito. 1x per jaar handig ik vervolgens de output aan mijn boekhouder aan welke aan de slag gaat met de jaarrekening. Zij attendeerden mij op het feit dat de waardering van het pensioen is gewijzigd naar commerciele waarde in de jaarrekening en dat ik in de aangifte VPB nog steeds de fiscale waarde gebruiken moet.

Link naar reactie
  • 0

De reactie van Ido lijkt me duidelijk, zo te lezen had die je vraag goed begrepen..

 

Beste Andre,

 

Wat ik uit je verhaal denk te begrijpen is dat je de getallen op zich wel hebt, zoals de fiscale waarde die is berekend, maar dat die veel lager is.

 

Dit corrigeer je in de algemene reserve die fiscaal dus flink hoger wordt, door de kleinere pensioenverplichting.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Fiscale waarde per 31-12-201:4 200.000,- euro

Commerciële waarde per 31-12-2014: 275.000,- euro

 

 

De € 75.000 verschil in waardering komt op de eindbalans terug in de winstreserves. Voor zover dit verschil komt door de stelselwijziging per begin van het boekjaar corrigeer je dit direct op het vermogen. Daarnaast moet je zorgen dat je de fiscale dotatie in de fiscale winst- en verliesrekening meeneemt, waardoor het verschil met de commerciële dotatie via het resultaat ook in het vermogen terug komt.

 

Om het concreet te maken breid ik je voorbeeld iets uit, stel:

Fiscale waarde per 1-1-201:4 190.000,- euro

Commerciële waarde per 1-1-2014: 250.000,- euro.

Aanname: er wordt niet uitgekeerd uit de pensioenvoorziening.

 

Vorig jaar was je fiscale voorziening € 190.000, nu € 200.000, dus krijg je in de VPB-aangifte een fiscale dotatie van € 10.000. In de commerciële cijfers is € 25.000 (€ 275.000 - € 250.000) gedoteerd, dus heb je fiscaal € 15.000 lagere pensioenlasten. Daarnaast is er een verschil van € 60.000 (€ 250.000 - € 190.000) dat je direct toerekent aan het vermogen, waarmee je de hele € 75.000 hebt verwerkt.

 

 

In de jaarrekening 2014 staat dan nu ook een belastinglatentie vermeld op de balans, inzake het verschil tussen beide waarderingen.

 

 

De latente belastingvordering bestaat niet in je fiscale cijfers en breng je fiscaal in mindering op de winstreserves. Net als bij de pensioenvoorziening zal dit deels rechtstreeks op het vermogen moeten worden gecorrigeerd, deels via het resultaat (VPB) van dit jaar. Waarschijnlijk zal de VPB-last in je fiscale cijfers gelijk moeten wezen aan de VPB die je over dit boekjaar verschuldigd bent, dus zonder rekening te houden met de latente belasting.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.