• 0

ingehuurde diensten pas betalen na het realiseren van winst

Ik zie altijd "gaten in de markt". Al 30 jaar verzin ik nieuwe product / dienst ideeën. Een veertigtal hebben de kritiek des tijds doorstaan en die wil ik nu met voortvarendheid naar de markt brengen. Zulks onder het motto: "veel geschoten, geeft vaker raak". D'r is wat geld - maar veel te weinig - en er is nagenoeg geen tijd. Dus ook geen tijd om naar investeerders te zoeken en aan hun kop te zeuren met mijn potpoerie aan no- of low tech - en dus niet sexy - ideeën.

In het voortraject van veel plannen moet er werk verricht worden door opdrachtnemers als modelbouwers, fotografen, illustratoren, vertalers, redacteuren, copywriters, (industrieel)vormgevers, visualisers, dtp'ers, maar ook juristen, fiscalisten, werktuigkundigen, ict'ers, enz. enz.

Nu wil ik het zo aanpakken dat ik alle opdrachtnemers wier inbreng bestaat uit enkel kennis en werkuren voorstel de bezoldiging uit te stellen tot na winstvorming op het onderhavige project. Hun geduld wordt dan beloond met een bonus boven op de oorspronkelijke fee.

Het geld waarover ik beschik kan ik dan benutten voor betaling van opdrachtnemers welke naast kennis en werkuren ook kosten moeten maken om de inbreng te doen realiseren en waarbij daardoor leverancierskrediet minder voor de hand ligt (Bijv. een drukkerij).

De bedoeling van dit alles is dat naarmate ik meer geld kan besparen in het voortraject, ik meer projecten tegelijkertijd kan oppakken.

 

De vragen zijn nu. Hoe moet ik dit aanpakken? Zijn dergelijke constructies in zwang? Heeft iemand er ooit van gehoord? Hoe de kluif voor de opdrachtnemer zo smakelijk mogelijk opdienen? Hoe ziet een en ander er juridische en fiscaal uit? Zijn er contractmodellen? Kent iemand deskundigen die mij verder zou kunnen helpen met dit verhaal? Enz., enz.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik raad je aan de columns van Ties over het krijgen van financiering maar eerst te lezen. daarnaast, put your money with your mouth, je zult zelf ook dienen te financieren.

 

de optie die je schetste waarbij al je leveanciers 'mee-investeren' is m.i. niet haalbaar en niet realistisch.

 

lees, blijf vragen, en succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Leuk zoveel nieuwe ideeen.

Veel projecten tegelijk heeft als nadeel dat je op geen één project 100% focus hebt.

Ik denk dat je er verstandiger aan doet twee á drie kleinere projecten te realiseren en zo een stukje track record op te bouwen.

Zoals je het nu formuleert wil je aan mensen een stukje voorfinaciering vragen, Dat gaat makkelijker als je al enkele succesvolle projecten hebt afgerond. Verder denk ik dat je even moet nadenken over hoe je eigen inzet over zou kunnen komen.

Het komt op mij nu een klein beetje over dat je het risico bij de "investeerders" neerlegt, maar ik kan mij vergissen.

 

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs een aanbod gekregen wat lijkt op je voorstel en hier op het forum een vraag gesteld.

 

Ik ben er niet mee door gegaan, belangrijkste redenen:

 

Het idee was leuk en klonk ook verkoopbaar. Maar het aantal potentiele klanten was erg lastig te achterhalen. Zou eerst een compleet marktonderzoek moeten gaan doen om daar achter te komen.. Ik wist dus niet of er winst/omzet gemaakt zou worden en of ik betaald zou krijgen.

 

Het aanbod kwam van voor mij compleet onbekenden. Moest dus grotendeels maar hopen dat ze ook echt kunnen verkopen en dat de kwaliteit en stijl van de reeds aanwezige programmeur aansluit bij de mijne.

 

Kortom te weinig vertrouwen in het product en de mensen. Als je dat wel kan geven zijn er misschien wel mensen die een investering in de vorm van tijd willen doen. Maar 'gewoon' een investeerder voor de financien vinden lijkt me de makkelijkere weg.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Bijgaand een (Engelstalige) PDF versie van een web pagina die ik ooit bewaard heb. Het origineel kan ik niet meer vinden :(. In dit artikel beschrijft Wayne Lundberg hoe je jouw idee zou kunnen vormgeven.

 

Laat je niet meteen weerhouden omdat dit niet gebruikelijk zou zijn. Er zijn wel meer gewoontes veranderd in de loop der tijden ;D.

 

Wel denk ik dat 'put your money where your mouth is' vereist is om vertrouwen te kweken bij kandidaat investeerders.

 

Succes,

ToC

Where_does_the_money_to_start_a_business_come_from.pdf

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.