• 0

Wie heeft er behoefte aan "Strategie"?

Aanbevolen berichten

  • 0
Misschien is het een goed idee om een aantal effectieve modellen op een eenvoudige manier en zonder moeilijke taal uit te leggen in een artikeltje/topic.

 

Daar ben ik ben ik het helemaal mee eens. Ik zal komende week proberen om een duidelijk eenvoudig artikel op te zetten.

 

Pas als ze tegen problemen aanlopen, of kansen zien, ontstaat er behoefte aan visie en dan volgt strategie vanzelf - als ze tenminste in actie willen komen.

 

Juist deze ondernemers vind ik interessant. Als je hen op een andere manier naar hun onderneming kan laten kijken, dan heb ik mijn doel bereikt!

 

Veel ondernemers raken in een sleur door hun alledaagse werkzaamheden en verliezen daardoor het doel waarmee ze hun onderneming zijn begonnen uit het oog. Door deze ondernemers weer op het originele doel te laten focussen, kunnen ze bereiken wat ze ooit van plan waren.

 

Weet jij nog waarom je ooit je eigen bedrijf begonnen bent?

 

Link naar reactie
  • 0

Weet jij nog waarom je ooit je eigen bedrijf begonnen bent?

 

Visie en strategie worden doorgaans vanuit de onderneming bekeken. Welke rol ken je aan de persoon van de ondernemer toe? Misschien is het toch wel zinnig om over missie te spreken, maar dan vanuit persoonlijke optiek. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Visie en strategie worden doorgaans vanuit de onderneming bekeken. Welke rol ken je aan de persoon van de ondernemer toe? Misschien is het toch wel zinnig om over missie te spreken, maar dan vanuit persoonlijke optiek.

 

Zeker voor de kleinere ondernemingen is het uitgangspunt van de ondernemer het belangrijkst. Zijn gedachten bepalen wat er met de onderneming gebeurt. Een ondernemer heeft altijd een bepaald doel dat hij wil bereiken met het opstarten van een onderneming. Zijn doel wordt daarmee het doel van de onderneming. De rol van de ondernemer zelf is dus heel bepalend voor het bedrijf.

 

Voorbeeld:

Een ondernemer heeft een goed lopend bedrijf opgezet in de stentenbouw. Toen hij gevraagd werd wat hij het liefste zou doen zei hij: "Porsches verkopen!". Hij is toen gaan nadenken en heeft na een jaar zijn bedrijf goed kunnen verkopen en heeft van de opbrengst een pand gehuurd en een aantal tweedehands porsches gekocht. Die is hij gaan opknappen en is ze gaan verkopen.

 

De rol van de ondernemer is dus zeer belangrijk! Hij zal altijd zijn persoonlijke doel willen bereiken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De vraag die ik (soms) gebruik om MKB ondernemingen te laten nadenken over strategie en hun vision, mission & ambition:

 

Klant is koning, maar wil je elke koning als klant hebben?

 

Het geeft antwoorden op vragen als Wat doe je, waarom doe je dat en wat wil je daar mee bereiken.

 

Met de antwoorden kun je een bedrijf helpen aan een gedegen en succesvol advies over de toekomstige bedrijfsvoering.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat een ondernemer altijd strategies bezig is, je wilt nou eenmaal je producten en/of diensten kwijt. en je hoeft het geeneens op papier geschreven te hebben.

 

Ik denk dat ook heel wat ondernemers heel reactief ondernemen, en dus niet zo erg strategisch bezig zijn.

Proactief vanuit je eigen strategie opereren vergt het nodige denkwerk, reflectie en uitstippelen van een (operationeel?) plan, en uit mijn observaties maak ik wel een beetje op dat maar weinig mensen hier de tijd en ruimte voor nemen.

Bovendien is naar je eigen bedrijf kijken erg lastig en zul je alles uit de kast moeten halen om 'zuiver' te kunnen waarnemen wat je doet, hoe je het doet, en of het consistent is.

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat een ondernemer altijd strategies bezig is, je wilt nou eenmaal je producten en/of diensten kwijt. en je hoeft het geeneens op papier geschreven te hebben.

 

Ik denk dat ook heel wat ondernemers heel reactief ondernemen, en dus niet zo erg strategisch bezig zijn.

Proactief vanuit je eigen strategie opereren vergt het nodige denkwerk, reflectie en uitstippelen van een (operationeel?) plan, en uit mijn observaties maak ik wel een beetje op dat maar weinig mensen hier de tijd en ruimte voor nemen.

Bovendien is naar je eigen bedrijf kijken erg lastig en zul je alles uit de kast moeten halen om 'zuiver' te kunnen waarnemen wat je doet, hoe je het doet, en of het consistent is.

 

Ik denk dat ook hoe je het went of keert er altijd een strategie aan te pas komt, zelfs al is dat meegaan met de markt. Dan is dat zijn strategie. En ik denk ook niet dat een beetje 'ondernemer' wel het nodige denkwerk zal verichten voordat iemand ergens geld in pompt.

 

Misschien hecht u wel gewoon een ander waarde aan het woord strategie als dat ik doe.

 

Geen strategie voor een bedrijf is het zelfde als een voetbal team vol met gehandicapten die het maar moeten opnemen tegen pro's (mijn visie erop)

logo_03.gif

http://www.mijnschoolproject.info - Een website voor studenten en scholieren waarop ze online hun schoolzaken kunnen regelen (onder ontwikkeling)

Link naar reactie
  • 0

Iedereen heeft een strategie : klopt. Op de korte termijn : klopt helemaal. Bij niet-veranderende omstandigheden : klopt En de ondernemer heeft geen verandering in de toekomst voor ogen : klopt.

 

Maar bewust op weg gaan naar iets anders wat in de toekomst ligt en daar dingen voor doen en ook laten, dat is wat anders. En dat versta ik in deze discussie onder strategie.

 

Extreem voorbeeld : de meeste garagehouders hebben hun garage en hebben al hun handen vol aan bijblijven met de stand der techniek. Hun strategie : hoe blijf ik ook morgen deze status quo behouden ?

Niets mis mee.

 

Maar het wordt anders als er verandering komt/moet komen/wil komen : je verlaat de status quo. Je komt in Niemandsland, Terra Incognita. Je loopt onbekende dingen tegen het lijf : hoe handle je dit proces ?

 

Dat soort zaken zie ik onder strategie vallen.

 

Voorbeeldje : In Japan was er aan het einde van WO II een garage, die als visie had om de grootste autofabrikant van de wereld te worden.

Laat ik zo zeggen : het is ze bijna gelukt. De manier waarop ze dit hebben geklaard zie ik als een strategie.

 

Maarre : met dit "bewuste" kruipt ook onmiddellijk het academie-monster binnen, dat wil laten zien dat het nog slimmer dan slim is. En daar komen de modellen, consultants en andere slimmerds. En daardoor wordt het weer te moeilijk. Kijken of we er in deze discussie een beetje uit gaan komen..

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat een ondernemer altijd strategies bezig is, je wilt nou eenmaal je producten en/of diensten kwijt. en je hoeft het geeneens op papier geschreven te hebben.

 

Ik denk dat ook heel wat ondernemers heel reactief ondernemen, en dus niet zo erg strategisch bezig zijn.

Proactief vanuit je eigen strategie opereren vergt het nodige denkwerk, reflectie en uitstippelen van een (operationeel?) plan, en uit mijn observaties maak ik wel een beetje op dat maar weinig mensen hier de tijd en ruimte voor nemen.

Bovendien is naar je eigen bedrijf kijken erg lastig en zul je alles uit de kast moeten halen om 'zuiver' te kunnen waarnemen wat je doet, hoe je het doet, en of het consistent is.

 

Ik denk dat ook hoe je het went of keert er altijd een strategie aan te pas komt, zelfs al is dat meegaan met de markt. Dan is dat zijn strategie. En ik denk ook niet dat een beetje 'ondernemer' wel het nodige denkwerk zal verichten voordat iemand ergens geld in pompt.

 

Misschien hecht u wel gewoon een ander waarde aan het woord strategie als dat ik doe.

 

Geen strategie voor een bedrijf is het zelfde als een voetbal team vol met gehandicapten die het maar moeten opnemen tegen pro's (mijn visie erop)

 

Je mag "je" zeggen hoor ;D

 

Volgens van Dale is strategie:

 

stra·te·gie (de ~ (v.), ~ën)

1 kunst van oorlogvoering op grote schaal

2 plan volgens welk men te werk gaat

 

Meegaan in de markt zonder dat je dit gepland hebt zie ik dus niet als strategie, maar als reactief ondernemen.

Wanneer 'meegaan met de markt' in je plan voorkomt is het strategie. Als je nooit een plan hebt gemaakt en je doet maar wat, heb je geen strategie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen reactief en proactief beleid wordt inderdaad bepaald door je strategie. Hiermee kan je voorkomen dat je in ongewenste situaties terecht komt.

 

Stel je besluit met je product een bepaalde markt te betreden die gericht is op het hogere segement van de Nederlandse samenleving. Je zal dan een duidelijke grens moeten stellen welke klanten tot deze doelgroep behoren en welke niet. Door dit heel bewust te doen, wordt het makkelijker om "Nee" te zeggen tegen bepaalde klanten die niet tot de gewenste doelgroep behoren. Hoe moeilijk dit (tijdens de start van je onderneming) ook kan zijn.

Als je één klant aanneemt die niet in die doelgroep valt, ben je haast (moreel) verplicht om ook de tweede aan te nemen. Waardoor je onbewust in de situatie terecht kan komen waarin je dus niet het hogere segment als klant hebt, maar juist het middelsegment. Het zal dan niet meer eenvoudig zijn om alsnog je gewenste doel te bereiken.

 

Strategie staat voor vooraf keuzes maken en je daar als ondernemer ook aan houden, zodat je zelf altijd de touwtjes in handen hebt.

Link naar reactie
  • 0

Strategie omvat de strategische besturing van een organisatie. Daarin gaat het om een planmatige uitgewerkte lange termijn toekomstvisie van de organisatie.

 

Missie en visie vormen het fundament van een strategie. Missie en visie beschrijven de identiteit van een organisatie, de bestaansreden en een globaal toekomstbeeld.

 

Een strategie concretiseert dit toekomstbeeld in termen van doelstellingen die in de gewenste situatie bereikt moeten zijn.

 

Maatregelen of Activiteiten beschrijven vervolgens het pad waarmee de gewenste situatie bereikt kan worden.

 

 

http://www.the-art.nl/012_strategie.htm

 

Het is best wel intelectueel gepraat, maar als je de rode draad eruit weet te halen denk ik dat je een goed beeld van strategie hebt.

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een interessante site als je inderdaad in staat bent om de rode draard er uit te halen.

Ik heb de site bekeken en vooral de tabel waarin de uitwerking van de visie wordt gegeven kan ik me niet in vinden. Bij visie worden een aantal interne doelstellingen beschreven die naar mijn mening in de missie thuis horen. Een visie in mijn ogen is vooral extern gericht en geeft een gewenste situatie weer. De missie omschrijft hoe je je organisatie intern wilt inrichten om je onderneming de gewenste visie wilt laten bereiken. In een goede missie is opgenomen voor wat je wilt gaan leveren, voor wie het bestemd is en op welke manier je dat denkt te gaan doen.

 

In Japan was er aan het einde van WO II een garage, die als visie had om de grootste autofabrikant van de wereld te worden.

 

Dit is voor mij een duidelijke visie. Het geeft aan wat ze willen bereiken.

 

Om een voorbeeld te geven van een missie van een stad:

De missie van deze stad is ervoor te zorgen dat de levering en kwaliteit van de openbare werken, die de veiligheid, de gezondheid en de welvaart van de inwoners zal bevorderen. De stad zal zich identificeren met de burgers en reageren op de behoeften van burgers en zal zich op de volgende manieren richten op de burger:

- het creëren en onderhouden effectieve zakenpartners

- het aantrekken en behouden van geschoold en gemotiveerd personeel

- het gebruik maken van strategische bedrijsplanning

 

Dit geeft mij een beter beeld van een missie dan alleen maar te zeggen dat je winst wilt maken met de verkoop van een bepaald product.

 

Omdat de definities niet eenduidig zijn, zal er altijd een discussie blijven. Maar ik denk dat het hier op HL beter is om het eenvoudiger te houden en niet met modellen te gaan werken, zoals al eerder door anderen is aan gegeven.

Link naar reactie
  • 0

De poll zal eind deze week afgesloten worden.

Een aantal personen heeft aangegeven dat ze graag meer over strategie willen weten; kunnen jullie aangeven wat jullie precies zouden willen weten?

 

Van de personen die aangegeven hebben dat ze er zo nu en dan mee bezig zijn zou ik graag willen weten of ze er vaker mee bezig willen zijn en of ze tegen bepaalde problemen aan lopen.

 

Van de personen die aangegeven hebben dat ze er vaak mee bezig zijn wil ik graag weten óf en zo ja tegen welke problemen ze aanlopen.

 

Op deze manier probeer ik een duidelijk beeld te krijgen naar welke informatie de meeste behoefte is en met welk onderwerp ik zal beginnen om het voor iedereen interessant te houden.

 

Graag jullie reactie!

 

Thnx!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.