• 0

Garantie tussen Leverancier en Wederverkoper

Ik ben wederverkoper van een Nederlandse leverancier van pedicure producten.

 

De leverancier geeft (verschillend per product) minimaal 1 jaar volledige garantie. Voor de duidelijkheid noem ik deze producten "groep 1".

Daarnaast zijn er producten waarbij de leverancier bepaalde onderdelen van deze producten uitsluit van enige garantie; "groep 2". Dit vermeldt de leverancier overigens duidelijk op zijn website.

 

Als de producten van groep 1 of groep 2 niet goed functioneren binnen de garantietermijn, dan kunnen mijn klanten hun bestelling rechtstreeks sturen naar de reparatieafdeling van de leverancier.

Dit is een service van de leverancier.

 

Het probleem:

 

Een klant van mij heeft 5 maanden terug een product besteld van groep 2, maar het functioneert niet goed meer. Het onderdeel wat niet onder de garantie van de leverancier valt werkt niet goed.

Zoals gebruikelijk vroeg ik de klant het product rechtstreeks naar de leverancier te sturen.

Nu heb ik gisteren een email ontvangen van de leverancier.

Mijn klant weigert te betalen voor de gedane reparatie, aangezien deze volgens mijn klant onder het consumentenrecht valt.

Gezien het consumentenrecht minimaal 1 jaar garantie eist bij aankoop van een product lijkt mij dat mijn klant gelijk heeft.

 

De leverancier eist nu dat ik de reparatie betaal.

Heeft de leverancier in deze gelijk?

 

Kan een nieuw product b2b wettelijk verhandelt worden met onderdelen uitgezonderd van garantie?

Bestaat er een "redelijkheidsbepaling" tussen b2b, gezien de aankoop 5 maanden geleden is gedaan?

 

Alvast bedankt.

 

www.pedicuremotoren.nl, https://electricnailfiles.co.uk, www.rentindicator.com, www.brewto.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat jij de reparatie moet betalen als je klant een consument is, lijkt me duidelijk. Op het moment dat jij de klant verwijst naar de leverancier en de reparatie wordt uitgevoerd buiten de tussen jou en leverancier overeengekomen garantie, is het een reparatie die de leverancier in het kader van jouw garantieverplichting uitvoert.

Jij hebt op je leverancier een regresvordering op grond van BW 7:25. De praktijk is echter dat klanten die zich daarop beroepen al snel niet meer welkom zijn bij een leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Wanneer ik aan een consument verkocht heb die recht heeft op 2 jaar garantie en die consument komt na iets langer dan 1 jaar terug met een defect toestel, mag mijn leverancier dan zeggen dat hij slechts 1 jaar garantie geeft? Of geld WB 7:25 dan?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien heb je gelijk, al moet ik aantekenen dat dit artikel uit 2013 is, dus ik weet niet of er ondertussen iets in de wet is veranderd.

 

Waar komen die twee jaar overigens vandaan? Als dit slaat op de Europese regelgeving, merk dan op dat dat een minimumtermijn is. Nederland heeft er voor gekozen geen maximumtermijn te hanteren. Voor een wasmachine bijvoorbeeld mag een consument na tien jaar ook nog garantie bij de winkelier inroepen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

al moet ik aantekenen dat dit artikel uit 2013 is

 

laat ik dan aantekenen dat dit topic uit november 2015 stamt en vandaag weer is opgegraven.

 

Wellicht nuttig voor andere potentiele reageerders om rekening mee te houden.

Ik denk dat het redelijk is te veronderstellen dat de vraagsteller er ondertussen uit zal zijn met de leverancier.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht nuttig voor andere potentiele reageerders om rekening mee te houden.

Ik denk dat het redelijk is te veronderstellen dat de vraagsteller er ondertussen uit zal zijn met de leverancier.

 

Voor de overduidelijke duidelijkheid: ik reageerde op de nieuwe vraag van gisteren.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.