• 0

Huren werkplek VOF

Hi,

 

De situatie is als volgt: samen met twee collega's ben ik een VOF gestart. We werken nu vanuit huis en willen een kantoorruimte gaan huren. Twee vennoten werken fulltime aan het bedrijf, een andere vennoot slechts drie dagen. Nu hebben wij een werkplek gevonden waar fulltime en parttime bureaus te huren zijn. Een fulltime bureau is uiteraard duurder dan een parttime bureau, laten we zeggen 300 euro voor een fulltime bureau en 150 euro voor een parttime bureau. De totale huurprijs is dus 750 euro.

 

De vennoot die een parttime bureau huurt, wil niet meebetalen aan de duurdere bureaus van de andere twee vennoten, omdat hij alleen gebruik maakt van zijn eigen parttime bureau en hij 100 euro per maand meer kwijt zou zijn als hij mee zou betalen aan de dure bureaus. Hoe kunnen wij dit fiscaal het beste regelen?

 

Gr,

 

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat komt toch tot uitdrukking in de winstverdeling (volgens de VOF-overeenkomst)?

 

Want je gaat ons toch niet vertellen dat de winst gelijk verdeeld wordt over de vennoten, hoewel de inzet zo verschillend is.

 

(En wordt de winst wél gelijk verdeeld, dan lijkt het mij geen goede basis voor een samenwerking om hier over te 'zeuren' eerlijk gezegd - met andere woorden: dan zou ik sowieso geen VOF aangaan in deze situatie, want dat zal mijns inziens niet lang goed gaan).

Link naar reactie
  • 0

Je kan de bureaukosten ook aanmerken als buitenvennootschappelijke kosten. Binnen de VOF laat je deze dan compleet buiten beschouwing en vervolgens trekt elke firmant zijn eigen bureaukosten van zijn winstaandeel af. Het maakt mijns inziens niet zo veel uit of de nota's inzake op naam van de VOF op die van de individuele firmanten staan. In het laatste geval zouden de firmanten eigenlijk een eigen BTW-nr. moeten aanvragen om de BTW te kunnen aftrekken.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan de bureaukosten ook aanmerken als buitenvennootschappelijke kosten. Binnen de VOF laat je deze dan compleet buiten beschouwing en vervolgens trekt elke firmant zijn eigen bureaukosten van zijn winstaandeel af. Het maakt mijns inziens niet zo veel uit of de nota's inzake op naam van de VOF op die van de individuele firmanten staan. In het laatste geval zouden de firmanten eigenlijk een eigen BTW-nr. moeten aanvragen om de BTW te kunnen aftrekken.

 

Dit klinkt als een passende oplossing. Terecht werd hiervoor opgemerkt dat een dergelijke kwestie tot uidrukking komt in de winstverdeling; in beginsel is dit ook zo, maar het komt er ook op neer dat de vennoot die een parttime bureau huurt dit al uit coulance doet, omdat zij net zo lief vanuit huis werkt. De andere twee vennoten werken liever op een externe werkplek, vandaar dat de derde vennoot toch ook hiervoor kiest. We willen haar echter niet ook nog eens 'opzadelen' met onze kosten omdat wij een werkplek nodig menen te hebben.

 

Als ik het zo begrijp is het dus in dat geval een optie om de bureaukosten van het winstaandeel van elke vennoot af te trekken. Omdat niet alle vennoten een eigen btw-nummer hebben, kunnen de nota's dus aan de vof gericht worden voor de btw-aftrek?

Link naar reactie
  • 0

Ik mis 50 EURO, signaleer een geslachtsverandering en zou dit (huisvesting) altijd als vaste lasten van de VOF rekenen. Hoe ver zou je als vennoten willen gaan in het toerekenen van kosten en opbrengsten?

 

Het kostenmodel van de aanbieder maakt misschien ook wel dat een hok huren voordeliger uitpakt. Denk ook eens aan een stagiair of vierde ZZP-er die de plek fulltime zou kunnen aanvullen. Drie dagen is drie dagen, niet 'slechts' drie dagen, als dat afgesproken is of wordt. Schrijf uren als advies.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik mis 50 EURO, signaleer een geslachtsverandering en zou dit (huisvesting) altijd als vaste lasten van de VOF rekenen. Hoe ver zou je als vennoten willen gaan in het toerekenen van kosten en opbrengsten?

 

Het kostenmodel van de aanbieder maakt misschien ook wel dat een hok huren voordeliger uitpakt. Denk ook eens aan een stagiair of vierde ZZP-er die de plek fulltime zou kunnen aanvullen.

 

Groet,

 

Highio

 

Waar mist 50 euro? Ik heb hiervoor gewerkt met fictieve bedragen, maar signaleer geen missend bedrag. 300+300+150 = 750? Of het om mannen of vrouwen gaat, lijkt mij in deze kwestie weinig van belang. Het gaat om de situatie en de constructie die we hiervoor kunnen gebruiken. De uren aan laten vullen tot fulltime door een andere ZZP'er of stagiair lijkt ons geen passende oplossing. Toch bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

300-150=150 en geen 100 verschil al gaat het om fictieve bedragen. Of wordt het opeens logisch om 750/3 te rekenen?

 

Het zijn maar ideeën, maar de verdeling van opbrengsten is hopelijk relevanter dan de uitsplitsing van kosten tot op de cent. Duidelijke algemene afspraken mogen daarentegen niet ontbreken.

 

Wat zou je met de printer, het papier, koffie en thee of lunch willen doen? En dat zijn retorische vragen.

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: ok, je schrijft meebetalen...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

300-150=150 en geen 100 al gaat het om fictieve bedragen. Het zijn maar ideeën, maar de verdeling van opbrengsten is hopelijk relevanter dan de uitsplisting van kosten tot op de cent. Wat zou je met de printer, het papier, koffie en thee of lunch willen doen? En dat zijn retorische vragen.

 

Groet,

 

Highio

 

Het gaat inderdaad niet om de uitsplitsing van kosten tot op de cent, dus de kosten die je noemt zijn inderdaad niet relevant. Wij zien maandelijks terugkerende kosten als enkele honderden euro's huur toch anders dan een pak papier en een paar bakken koffie. Vooral omdat in dit geval de huur specifiek per persoon berekend wordt. Mocht blijken dat 1 van de vennoten maandelijks voor honderden euro's meer aan koffie drinkt, dan zal ook hier iets over afgesproken moeten worden.

 

Wellicht kan ik de situatie anders schetsen: 3 vennoten werken alle drie exact hetzelfde aantal uren. 2 van de 3 vennoten willen graag een kantoorruimte huren/heel veel koffie drinken/ontzettend veel printen, de derde vennoot heeft hier geen behoefte aan, hij of zij werkt thuis/lust geen koffie/is lid van GL en leest alle vakliteratuur dus digitaal.

 

In geen enkel opzicht lijkt het mij fair dat de derde vennoot mee moet betalen aan de 'extreme uitgaven' van de andere twee vennoten. Geen probleem, alle vennoten denken er zo over. Wat zij wensen is een zo handig en eerlijk mogelijke constructie voor dit soort extreme uitgaven.

 

Naar wat ik begrijp is de oplossing die Jantax noemt erg interessant, aangezien de kosten dan gewoon binnen de VOF blijven. We zullen deze oplossing binnenkort bespreken. Voor wat ik zo bedenk zitten er weinig nadelen aan deze constructie, of zit ik ernaast?

Link naar reactie
  • 0

Om het simpel te houden voor de BTW, kan je de bureaukosten ook verwerken in de administratie van de VOF. Aan het eind van een tijdvak/jaar zorg je dat de betreffende grootboekrekening op nul uitkomt door het aandeel van elke firmant in deze kosten tegen te boeken als zijnde door hem/haar aan de VOF verschuldigde eigen bijdrage. In zijn winstaangifte trekt elke firmant vervolgens zijn eigen bijdrage weer af van zijn winstaandeel.

 

Het is iets bewerkelijker, maar bepaald geen rocket-science en als het scheve ogen/discussies en mogelijk erger voorkomt, is het alleszins de extra moeite waard.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.