• 0

Belastingteruggave, BBZ vraagje

Hallo! Sinds begin dit jaar ben ik werkzaam als webdesigner. Nu gaat het best goed, en ik ben dan ook tevreden over afgelopen jaar. Ik heb het hele jaar netjes BTW betaald, maar komt nu toch in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling. De betaalde BTW krijg ik dus terug. Nu is het zo dat ik het hele jaar een BBZ uitkering heb ontvangen. Het idee van BBZ is dat je al je overige winst terug moet betalen aan de gemeente. Daarom kun je het beste veel investeren in het jaar dat je de BBZ ontvangt om je bedrijf een zo goed mogelijke start te geven (en zo weinig mogelijk terug hoeft te betalen). Van het geld dat ik terugkrijg (ik denk zo'n 800-900 euro) wil ik daarom graag een nieuwe laptop kopen. Nu loop ik dus tegen het volgende probleem aan. De teruggaaf van de belasting krijg ik pas 6 weken na mijn aangifte (dus in 2016) maar het is wel belangrijk dat ik de laptop nog dit jaar koop, anders valt hij in het boekjaar 2016, en kan ik hem niet betalen van de teruggave. Ik zelf heb niet de middelen om het bedrag voor te schieten.

Hoe pak ik dit het beste aan? Hoe gaat dat als ik bijvoorbeeld de laptop in termijnen betaal bij bijvoorbeeld MediaMarkt? Kan ik dan wel het volledige bedrag nog voor dit jaar (2015) afschrijven (dmv willekeurig afschrijven regeling)? Anders zit er denk ik niks anders op om te lenen bij familie of bank... Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover... Alvast bedankt!

Groet,

Elisa

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51386-belastingteruggave-bbz-vraagje/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Elisa,

Er spelen hier verschillende zaken:

• Kleine ondernemersregeling

• Aanschaf laptop

• Willekeurige afschrijving

• Belastingbesparing

• Terugbetaling BBZ

Als ik er gemakshalve even van uit ga dat al je opbrengsten en kosten met BTW belast zijn, hoort bij een KOR-vermindering van € 850 een winst van circa € 7.350.

Aangezien je de willekeurige afschrijving noemt, neem ik aan dat je aan het urencriterium voldoet. In dat geval worden ook de zelfstandigenaftrek en startersaftrek toegepast. Je winst wordt daardoor negatief en je betaalt daarover geen belasting en bijdrage zorgverzekeringswet.

Door de aanschaf van de laptop is er dan ook geen belastingvoordeel. Ook het toepassen van willekeurige afschrijving levert in dit geval geen voordeel op.

Enerzijds moet je het KOR-voordeel bij je winst tellen, anderzijds gaat de aanschaf van de laptop weer van de winst af. Als de terugbetaling van de BZZ afhankelijk is van je winst, maakt de aanschaf van de laptop hierbij per saldo dus weinig verschil.

Het enige voordeel lijkt mij, dat je de laptop wat eerder in je bezit hebt.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

• 0

Dat (de stelling van Lex dus) lijkt mij ook wel.

Maar toch een kleine kanttekening:

Ik heb weinig verstand van BBZ, maar je moet eigenlijk wel proberen na te gaan naar "welke winst" men straks gaat kijken.

Er zijn namelijk twee verschillende begrippen (vanuit 'aangifte-terminologie' gesproken):

- Winst tbv ondernemersaftrek (dat zal die 7.350 zijn, of 7.350+850 misschien afhankelijk van hoe Lex precies gerekend heeft), dus de winst uit de jaarstukken.

- Belastbare winst uit onderneming (en dat zal dan nul zijn).

• 0

Beste Lex en Peter,

Bedankt voor jullie snelle antwoord. Ik begrijp inderdaad, Lex, dat die laptop me geen voordelen meer op zal leveren als voor de belastingdienst mijn winst 0 is. Dan kan ik de laptop inderdaad net zo goed in 2016 aanschaffen.

Wat hier nu inderdaad belangrijk is, is dat ik er achter kom naar welke winst de gemeente gaat kijken... Ik heb even op het forum gespeurd en kwam erachter dat ze dus wel naar de winst uit de jaarstukken gaan kijken (dus die 7.350 + 850). Ik zou daarom toch graag die 850 euro nog dit jaar investeren in een nieuwe laptop (anders moet ik hem volledig teruggeven aan de gemeente en volgend jaar 1 kopen)

Betaling in termijnen van een laptop kom ik niet voor in aanmerking, omdat ik een uitkering ontvang. Lastige situatie!

• 0
Als ik er gemakshalve even van uit ga dat al je opbrengsten en kosten met BTW belast zijn, hoort bij een KOR-vermindering van € 850 een winst van circa € 7.350.

Lex, hoe kom je op basis van het openingsbericht voor de meelezers tot dit laatste bedrag?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Ik ben uitgegaan van een KOR-vermindering van € 850.

Bij zo'n vermindering ligt het oorspronkelijke BTW-bedrag tussen de € 1.345 en € 1.883.

In dat geval is de vermindering 2,5 x (€ 1.883 - BTW-bedrag).

Het BTW-bedrag is dan € 1.883 - (€ 850 / 2,5) = € 1.883 - € 340 = € 1.543.

Hierbij hoort een winst van 100 / 21 x € 1.543 = € 7.347.

Zie ook Hoe bereken ik mijn belastingvermindering.

Hierbij ben ik er van uitgegaan dat alle opbrengsten en kosten belast zijn met 21% BTW. De winst kan wat lager zijn als er ook kosten zonder BTW waren, zoals bankkosten, rente en verzekeringen.

• 0

Elisab, had je ongeveer hetzelfde sommetje gemaakt? Ik dacht nl. dat je sprak van 800-900 EURO betaalde omzetbelasting over drie/vier kwartalen.

Volgt er op enig moment verrekening van de winst met de bbz-uitkering? En dient daarvoor gereserveerd te worden? Of heeft Peter gelijk met:

Belastbare winst uit onderneming (en dat zal dan nul zijn).

Wie doet je boekhouding?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0
Van het geld dat ik terugkrijg (ik denk zo'n 800-900 euro) wil ik daarom graag een nieuwe laptop kopen.

Ik begreep hieruit dat de teruggaaf vanwege de KOR € 800 tot € 900 zou zijn.

Dat bedrag kan op meerdere manieren tot stand komen.

1. Door mijn berekening (dat was misschien iets te voorbarig)

2. Als dit het totaal betaalde BTW-bedrag van het hele jaar is.

Dan kan het ook nog de vraag zijn of dit vóór of na verrekening met de afdracht over het 4e kwartaal is.

Het is dus niet zeker dat mijn winstbedrag het enige juiste is.

Waarschijnlijk is er overigens toch geen sprake van belastingheffing.

• 0

De belasting is een ding. Die is op een bepaalde manier ingericht, en je mag je zaken zo inrichten dat je

zo weinig mogelijk belasting betaalt. Dat doet iedereen en dat vindt men ook normaal.

De BBZ is iets anders, dat is eigenlijk bijstand. Als jij een laptop koopt, is dat een investering, die zeker een paar jaar mee gaat. Afschrijven doe je in een paar jaar, de (afschrijvings)kosten houd je dit jaar beperkt.

Door hem in een keer af te schrijven, kosten aar voren te halen, betaal je hem eigenlijk van de bijstand, die is daar niet voor bedoeld dus is dat laakbaar. Strafbaar weet ik niet, zal van je consulent of hoe heet zo iemand maar afhangen hoe die dat beoordeelt.

In een ander topic zijn wel eens harde woorden gevallen tav iemand die al werkt in berijf terwijl uitkering nog doorloopt. Dit is dan net zoiets.

• 0

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Dat geld wat ik terug krijg is toch geld van mijn bedrijf? Mijn BBZ uitkering heeft daar wat dat betreft niks mee te maken (dat geld gebruik ik om te leven, ik kan daar ook met geen mogelijkheid een laptop van kopen). Het is toch niet gek dat ik deze financiële meevaller wil gebruiken om mijn bedrijf te laten groeien dmv het kopen van betere apparatuur? Mijn huidige laptop is meer dan 5 jaar oud en nodig aan vervanging toe. Als ik dit bedrag er niet voor kan gebruiken gaat het nog een flinke tijd duren voordat ik mijn laptop kan vervangen, aangezien ik mijn BBZ gestopt heb per januari 2016. In gesprekken met de gemeente over de BBZ hebben ze mij ook aangeraden om vooral dit jaar mijn bedrijf op de rails te krijgen en daarvoor ook de nodige investeringen te doen...

Ik vind de vergelijking die je maakt niet juist, dat lijkt mij een compleet andere situatie die hier niet relevant is.

• 0

Kor is een cadeautje van de BD en geen geld van jouw bedrijf. (eigenlijk is het gewoon btw die je moet betalen) En je krijgt het alleen terug als je het daadwerkelijk al aan de BD betaald hebt.

Vervolgens moet je dit gewoon bij jouw winst optellen want cadeautjes van de BD zijn nooit gratis. ;D

En Bbz kan 2 vormen of een mix daarvan hebben. 1. als lening (met voorwaarden) of 2 als bijstand voor levensonderhoud. Dat geldt meestal voor een periode en wordt om niet kwijtgescholden als je geen inkomsten (winst) hebt. Bijstand is aan normen gebonden en alle inkomsten (dus ook winst voor belastingen) die je in het jaar hebt worden er weer van afgetrokken. En ja investeringen om de winst omlaag te brengen prikt de gemeente vaak snel doorheen.

Is jouw winst inmiddels op een niveau om in 2016 zonder bijstand te kunnen overleven?

• 0

Kennelijk wel naar inschatting en daarom is het belangrijk om nu werkelijk op korte termijn goed duidelijk te krijgen hoe je 2015 financieel/belastingtechnisch afsluit op een paar honderd EURO precies. Lex is daarbij op afstand en online behulpzaam, maar wordt ts bijgestaan door een adviseur of beschikt ze zelf over voldoende zekerheid?

Groet,

Highio

• 0

Als ik het topic goed gelezen heb zou ik me als TS meer zorgen maken over de verrekening van de winst van ongeveer 7300 euro met de verleende bijstand dan om een investering vanuit geld wat afkomstig is van de KOR. Als de aanschaf van de laptop afhangt van dit geld lijkt het mij dat er geen geld is voor een terugbetaling aan de gemeente.

• 0

het gaat mij om de zinsnede

Daarom kun je het beste veel investeren in het jaar dat je de BBZ ontvangt om je bedrijf een zo goed mogelijke start te geven (en zo weinig mogelijk terug hoeft te betalen).

Er zijn maar twee kisten met geld.

A. die van jou, en je bedrijf

B. die van de gemeente

Als je zelf (nog) niet voldoende inkomsten hebt, vult de gemeente die aan tot bijstandsniveau.

Dat is op zich al netjes, en een gift.

Wat je nu doet is veel investeren, dus weinig winst maken (ik geef hierboven al aan dat dat op zich los van elkaar staat, de winst zakt niet van investeren.) met het doel een lagere winst te creëren om zo meer bbz te krijgen.

In feite zeg ik niks, je zegt het zelf al. ik licht het er alleen even uit.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar