• 0

MKB winstvrijstelling ondernemer of niet?

Ik heb een parttime baan voor 32 uur en steek daarnaast ca. 600 uur per jaar in de in- en verkoop van margegoederen (elektrische apparaten). Ik doe nu aangifte hiervan als "inkomsten uit overig werk" waardoor ik de MKB winstvrijstelling (geen urencriterium) misloop.

 

Om die reden zou ik graag aangifte in de categorie "winst uit onderneming" willen doen, maar daarvoor moet je als IB ondernemer worden aangemerkt. Ik twijfel hierover onder meer omdat ik een parttime baan als basis heb.

 

Enige gegevens:

 

- winst incl. KOR bate 7600 euro

- kosten 4900 euro

- KvK inschrijving

- actieve in- en verkoop via Marktplaats

- ca. 60 transacties per jaar

- eigen logo/ facturen

- risico niet reparabele inkoop en modellen die niet meer goed verkopen, anderzijds zou je kunnen beweren dat er weinig/ geen risico is omdat ik als basis een parttime baan heb.

- gevestigd in deel van een bedrijfspand

- ik bepaal zelf wat er in de onderneming gebeurt

- ik investeer regelmatig (wel op kleine schaal)

- heb verzekeringen voor inboedel en voorraad

 

Concrete vraag: Ondernemer of niet? Via de site van de belastingdienst en jurisprudentie kom ik er niet uit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jupika

 

Ik zie voldoende aanknopingspunten (ik garandeer niets) om voor 2015 de fiscus te vragen om een aangifte voor ondernemers. Zodra je de uitnodiging tot het doen van aangifte hebt ontvangen, bel de belastingtelefoon en vraag om een biljetwissel.

 

Als ze dat weigeren, dan kun je gemotiveerd uitleggen waarom je vind dat je ondernemer bent.

 

Voor nu volstaat het om het verzoek te doen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Concrete vraag: Ondernemer of niet? Via de site van de belastingdienst en jurisprudentie kom ik er niet uit.

Dat komt omdat het ook niet zo duidelijk is. Er zijn bijvoorbeeld geen inkomensgrenzen. Je kunt dus best ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn, terwijl je 5.000 euro winst maakt en 500 uur werkt. Je mag hier dus ook gewoon zelf een standpunt over innemen ("Ik vind dat ik IB-ondernemer ben.") en vervolgens de Belastingdienst op 1 maart verzoeken om een echte ondernemersaangifte klaar te zetten.

 

Omdat ik uit je vraag opmaak dat je eigenlijk een beetje onderbouwing zoekt voor de mate van ondernemerschap, zou je ook eens kunnen kijken naar deze lijst over fiscaal ondernemerschap. Naarmate je meer van de hoofd- en subvragen met "ja" kunt beantwoorden, zal er ook in toenemende mate sprake zijn van IB-ondernemerschap. Ik zou zeggen: loop ze even na. :)

 

Is er sprake van een bron van inkomen?

Neem je deel aan het economisch verkeer?

Is je handelen duidelijk gericht op het verwerven van inkomen uit de onderneming?

Is er redelijkerwijs, op enige termijn, inkomen te verwachten?

Is er sprake van marktgericht opereren?

Zijn er meer dan één opdrachtgevers?

Ben je onafhankelijk van die opdrachtgevers?

Doe je aan werving?

Komen je prijzen tot stand in vrije onderhandeling?

In hoeverre ben je vrij om werktijden, werktempo en werkvoorwaarden zelf te bepalen?

Presenteer je je als zelfstandig ondernemer?

Is er sprake van een organisatie van werk en kapitaal?

Beschik je over werkruimte?

Moet je arbeid verrichten om je opbrengst te behalen?

Schrijf je facturen uit en heb je als gevolg daarvan vorderingen?

Maak je kosten om je opbrengsten te behalen?

Doe je uitgaven voor investeringen?

Is er sprake van ondernemersrisico?

Is er een kans dat je een opdracht níet binnenhaalt?

Is er een kans dat je opdrachtgever je voor een volgende opdracht niet meer vraagt?

Is er risico dat je je investeringen niet terugverdient?

Loop je risico dat je opdrachtgevers of klanten niet betalen of niet kunnen betalen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk en dank voor jullie reacties, maar als ik een aangifte voor ondernemers vraag moet ik dan nog aan aanvullende vereisten voor mijn boekhouding voldoen? Nu hou ik alles in een paar excel-sheets bij. En ik heb geen aparte betaalrekening voor het bedrijf, ook al omdat de meeste transacties cash worden afgerekend. Kortom kan ik het mij extreem lastig maken bij een dergelijke aangifte, terwijl dat (na berekening) "maar" een paar honderd euro kan opleveren?

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk en dank voor jullie reacties, maar als ik een aangifte voor ondernemers vraag moet ik dan nog aan aanvullende vereisten voor mijn boekhouding voldoen? Nu hou ik alles in een paar excel-sheets bij. En ik heb geen aparte betaalrekening voor het bedrijf, ook al omdat de meeste transacties cash worden afgerekend. Kortom kan ik het mij extreem lastig maken bij een dergelijke aangifte, terwijl dat (na berekening) "maar" een paar honderd euro kan opleveren?

Tja, het is inderdaad kiezen of delen. Aan de ene kant maakt het overigens niet uit of je wel of geen aparte zakelijke bankrekening hebt. Ook zonder zo'n rekening kun je gewoon een ondernemersaangifte doen. Je moet dan alleen wel alle betalingen op je privérekening als privéonttrekkingen boeken.

 

Aan de andere kant zul je inderdaad te maken krijgen met iets meer boekhouding. Je moet namelijk bij je ondernemersaangifte een balans en een verlies- en winstrekening invullen. Met een beetje boekhoudkundige kennis is dat op zich wel goed te doen, maar het blijft altijd een beetje een priegelwerkje (vind ik).

 

En in dat opzicht kan het inderdaad een overweging waard zijn om gewoon via Excel je winst te berekenen en die op te geven als Resultaat overige werkzaamheden (ROW). Geen Mkb-winstvrijstelling, maar ook geen boekhoudkundige rompslomp.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.