Ik heb een parttime baan voor 32 uur en steek daarnaast ca. 600 uur per jaar in de in- en verkoop van margegoederen (elektrische apparaten). Ik doe nu aangifte hiervan als "inkomsten uit overig werk" waardoor ik de MKB winstvrijstelling (geen urencriterium) misloop.
Om die reden zou ik graag aangifte in de categorie "winst uit onderneming" willen doen, maar daarvoor moet je als IB ondernemer worden aangemerkt. Ik twijfel hierover onder meer omdat ik een parttime baan als basis heb.
Enige gegevens:
- winst incl. KOR bate 7600 euro
- kosten 4900 euro
- KvK inschrijving
- actieve in- en verkoop via Marktplaats
- ca. 60 transacties per jaar
- eigen logo/ facturen
- risico niet reparabele inkoop en modellen die niet meer goed verkopen, anderzijds zou je kunnen beweren dat er weinig/ geen risico is omdat ik als basis een parttime baan heb.
- gevestigd in deel van een bedrijfspand
- ik bepaal zelf wat er in de onderneming gebeurt
- ik investeer regelmatig (wel op kleine schaal)
- heb verzekeringen voor inboedel en voorraad
Concrete vraag: Ondernemer of niet? Via de site van de belastingdienst en jurisprudentie kom ik er niet uit.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jupika
Jupika
Ik heb een parttime baan voor 32 uur en steek daarnaast ca. 600 uur per jaar in de in- en verkoop van margegoederen (elektrische apparaten). Ik doe nu aangifte hiervan als "inkomsten uit overig werk" waardoor ik de MKB winstvrijstelling (geen urencriterium) misloop.
Om die reden zou ik graag aangifte in de categorie "winst uit onderneming" willen doen, maar daarvoor moet je als IB ondernemer worden aangemerkt. Ik twijfel hierover onder meer omdat ik een parttime baan als basis heb.
Enige gegevens:
- winst incl. KOR bate 7600 euro
- kosten 4900 euro
- KvK inschrijving
- actieve in- en verkoop via Marktplaats
- ca. 60 transacties per jaar
- eigen logo/ facturen
- risico niet reparabele inkoop en modellen die niet meer goed verkopen, anderzijds zou je kunnen beweren dat er weinig/ geen risico is omdat ik als basis een parttime baan heb.
- gevestigd in deel van een bedrijfspand
- ik bepaal zelf wat er in de onderneming gebeurt
- ik investeer regelmatig (wel op kleine schaal)
- heb verzekeringen voor inboedel en voorraad
Concrete vraag: Ondernemer of niet? Via de site van de belastingdienst en jurisprudentie kom ik er niet uit.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52050-mkb-winstvrijstelling-ondernemer-of-niet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag