1. Ik heb in december een factuur ontvangen voor een dienst in het eerste kwartaal. Deze kosten behoren dus tot het nieuwe jaar en daarom is er sprake van overlopende activa. Betekent dit dan dat ik het bedrag moet opnemen aan de activa kant op mijn balans en dat daarmee dus ook passiva met het zelfde bedrag verhoogd wordt (immers passiva moet gelijk zijn aan activa) en dat technisch gezien het bedrag dus nog steeds onder eigen vermogen geldt. Op 1 januari moet dan de boeking geactiveerd worden en val het bedrag onder de kosten en hiermee wordt het eigen vermogen met eenzelfde bedrag verlaagd. Klopt dit?
2. In september heb ik via een website een boek besteld. Destijds meteen betaald maar het boek is onlangs geleverd. Moet ik dit dan ook als overlopende activa zien en mag ik de kosten boeken op het moment van bestellen. Immers op dat moment had ik behoefte aan de dienst en was destijds de verwachting dat het boek in november geleverd zou gaan worden.
3. In december heb ik een dienst geleverd en begin januari is de factuur opgemaakt. Moet ik dit dan verantwoorden als overlopende activa of kan ik het bedrag laten vallen onder de kortlopende vorderingen. Voor de IB maakt het volgens mij helemaal niets uit, maar formeel gezien klopt de administratie dan niet meer en het loopt ook uit de pas met de BTW-aangifte. Maar is dat echt erg?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
colombo
colombo
Goedendag,
Ik heb 3 vragen over overlopende activa.
1. Ik heb in december een factuur ontvangen voor een dienst in het eerste kwartaal. Deze kosten behoren dus tot het nieuwe jaar en daarom is er sprake van overlopende activa. Betekent dit dan dat ik het bedrag moet opnemen aan de activa kant op mijn balans en dat daarmee dus ook passiva met het zelfde bedrag verhoogd wordt (immers passiva moet gelijk zijn aan activa) en dat technisch gezien het bedrag dus nog steeds onder eigen vermogen geldt. Op 1 januari moet dan de boeking geactiveerd worden en val het bedrag onder de kosten en hiermee wordt het eigen vermogen met eenzelfde bedrag verlaagd. Klopt dit?
2. In september heb ik via een website een boek besteld. Destijds meteen betaald maar het boek is onlangs geleverd. Moet ik dit dan ook als overlopende activa zien en mag ik de kosten boeken op het moment van bestellen. Immers op dat moment had ik behoefte aan de dienst en was destijds de verwachting dat het boek in november geleverd zou gaan worden.
3. In december heb ik een dienst geleverd en begin januari is de factuur opgemaakt. Moet ik dit dan verantwoorden als overlopende activa of kan ik het bedrag laten vallen onder de kortlopende vorderingen. Voor de IB maakt het volgens mij helemaal niets uit, maar formeel gezien klopt de administratie dan niet meer en het loopt ook uit de pas met de BTW-aangifte. Maar is dat echt erg?
Achtergrond: ZZP-er met een eenmanszaak.
Alvast bedankt!
groeten,
Alexander.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52074-overlopende-activa/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag