• 0

Aandeel in zowel de Holding als één van de onderliggende BV's

Goede avond,

 

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden:

 

Binnenkort krijg ik de kans om toe te treden tot een bedrijf. Deze bestaat uit een holding met daaronder twee separate BV's. Ik krijg een klein percentage in de holding.

 

Verder investeer ik een bedrag in één van beide BV's wat mij een percentage van die bewuste BV op zou moeten leveren.

 

Nu begrijp ik dat dit niet zo handig is om zowel een percentage in de Holding als de BV te hebben, maar zou iemand mij de voors en tegens kunnen uitleggen?

 

Mijn dank is groot!

Roel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik krijg een klein percentage in de holding (reden hou ik privé). Verder investeer ik een bedrag in één van beide BV's wat mij een percentage van die bewuste BV op zou moeten leveren.

Begrijp ik nou goed dat je in feite gewoon aandelen koopt van zowel de holding als de bv? Of schenkt iemand je die holding-aandelen?

 

Nu begrijp ik dat dit niet zo handig is om zowel een percentage in de Holding als de BV te hebben, maar zou iemand mij de voors en tegens kunnen uitleggen?

Van wie begreep je dat dan? Dus waarom zou het dan niet handig zijn volgens de bronnen waaruit je dat had vernomen? Ik neem namelijk aan dat je er een beetje over na had gedacht voordat je overwoog om aandelen in beide bv's te kopen/ontvangen. Dus wat waren zo je eigen gedachten hierover? (Niet om vervelend te doen, ik wil enkel vaststellen in hoeverre je thuis bent in de materie, voordat ik een hele verhandeling ga houden)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dag Rachid,

 

De holding aandelen zijn een soort schenking vanwege mijn kennis en ervaring.

 

Ik begreep dat het lastig zou zijn van een advocaat die in de materie thuis is. Reden vond ik persoonlijk onduidelijk (iets juridisch / financieels).

 

En nee, ik ben helaas niet thuis in de materie. Wat voor de één gesneden koek is, is voor de ander onbegrijpelijke taal.

 

Elk advies / verduidelijking is welkom.

 

Gr Roel

 

 

Link naar reactie
  • 0

De holding aandelen zijn een soort schenking vanwege mijn kennis en ervaring.

OK. In principe is er geen verschil tussen aandelen in de ene bv of de andere. Een bv blijft een bv. En je krijgt waarschijnlijk ook in ieder van de bv's stemrecht en/of uitzicht op dividend in de verhouding van je aandelen.

 

Het enige verschil is waarschijnlijk meer de timing waarop je dividend (winstuitdeling) kunt verwachten. Zo zal een werkmaatschappij eerder (meer) - belastbare - winst maken en zal er misschien ook eerder dividend worden uitgekeerd. Als je dus aandelen in de werkmaatschappij hebt, zal de meerderheid van de aandeelhouders (hoogst waarschijnlijk voor een groot deel die holding) ervoor kiezen om samen met jou vóór uitkering van dividend te stemmen. In dat geval deel jij mee in die winstuitdeling op je aandelen in werkmaatschappij.

 

Omdat het grootste deel van die winstuitdeling dan in de holding terecht komt, is het vervolgens de vraag of je dan nog snel een winstuitdeling kunt verwachten op je aandelen in die holding. De holding wil het dividend uit de werkmaatschappij wel oppotten. En zonder meerderheid van stemmen kun je ze ook niet dwingen.

 

Maar op zich is dat volgens mij niet zo'n probleem. De aandelen in de holding zijn toch een gift, dus op zich misschien niet zo erg als het niet op korte termijn winst oplevert. Let overigens nog wel even op hoeveel procent van de aandelen je in ieder van de bv's krijgt of neemt. Als het aandeel boven de 5% komt, heb je opeens een "aanmerkelijk belang" en val je voor de inkomstenbelasting met je aandelen opeens in Box 2 in plaats van Box 3.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Roel, volgens mij doel je ook op wat Prins schrijft aan het einde van zijn laatste reactie. Het hebben van aandelen in zowel de holding als de dochter kan een ongewenst fiscaal bijeffect hebben. Namelijk dat je zogenaamd aanmerkelijk belanghouder wordt. Dan heb je ineens van doen met heffing in box 2 over dividend en toekomstige winst bij verkoop van die aandelen. Tevens komt dan het verplichte DGA-loon om de hoek kijken, zie elders op HL (zoekfunctie) of mijn columns die je kunt vinden in mijn profiel onder activiteiten.

 

Een aanmerkelijk belang kan ook ontstaan als je per BV <5% zit, maar dat door de verwovenheid van die BV's, de beide belangen bij elkaar opgeteld worden.

 

Stel 4% in de dochter BV en 3% in de holding, terwijl de holding 96% van de aandelen dochter BV heeft.

 

Op het oog geen aanmerkelijk belang want beide <5%.

 

Het belang van 3% dat jij hebt in de holding is indirect ook (3% van 96%) nog eens 2,88% in de dochter BV. Samen met de 4% is dat effectief een belang van 6,88% in de dochter.

 

Samen, en ja dat wordt voor de bepaling van een aanmerkelijk belang opgeteld, heb je > 5% aandeel in de dochter BV.

 

Zonder holding BV lijkt deze situatie dan inderdaad fiscaal ongunstig.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goede avond,

 

Binnenkort krijg ik de kans om toe te treden tot een bedrijf. Deze bestaat uit een holding met daaronder twee separate BV's. Ik krijg een klein percentage in de holding.

 

 

Even een vraag om het dga-loon echt duidelijk te krijgen. Ga je ook echt werken voor een van de BV's en welke functie ga je dan uitoefenen?

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.