• 0

Bedrijfsovername (productie/groothandel)

Beste Allemaal,

Al enige tijd loop ik met het idee om een eigen onderneming te starten. Nu ben ik een bedrijf ter overname tegen gekomen welke mijn interesse heeft gewekt. Het is een productie bedrijf welke tevens als groothandel functioneert en daarbij B2B verkoopt en aan particulieren.

 

Op dit moment ben ik in loondienst en heb ik geen ervaring in het runnen van een eigen bedrijf.

Ik heb nu het eerste contact met de verkopende partij gehad en daarmee wat oppervlakkige informatie kunnen inwinnen.

 

Graag hoor ik van mensen met ervaring wat een logische volgende stap is? Er is nog zoveel dat ik te weten wil komen en zou graag het bedrijf willen bezichtigen. Echter wil ik niet helemaal onbeslagen ten ijs komen en zou ik graag horen van mensen met ervaring welke vragen en informatie ik tijdens een tweede contact legging zou moeten vergaren.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag KHLV,

 

Een onderneming willen kopen zonder ervaring als ondernemer is als auto gaan rijden zonder rijbewijs.

Het kopen van de onderneming is geen kunst, mits je bereid bent te betalen wat gevraagd wordt.

 

Weten wat je koopt vereist kennis van zaken. Financieel, juridisch, fiscaal.

 

Hoeveel het moet kosten vereist kennis van de inhoud. Omzet, winst, personeel, huisvesting, belastingen, kosten, prognoses, jaarrekeningen kunnen lezen. Wat zeggen de cijfers en overeenkomsten je?

 

Hoe er vervolgens mee om te gaan, vereist nog veel meer kennis. Hoe run je een onderneming? Wat moet je doen en vooral laten? Welke verplichtingen heb je? Waar kom je dagelijks mee in aanraking? Kun je overweg met de druk van ondernemen? Heb je een financieel vangnet? Wat als het niet lukt? Etc etc etc.

 

Analogie

Ik kan een auto kopen voor de vraagprijs. Blinkt mooi, nieuwe bandjes, doet het tijdens de proefrit. Binnen een week begeeft de distributieriem het, terwijl de verkoper had gezegd dat er een ketting in zat.

 

Oftewel, cijfers en een bedijfsbezoek zeggen niets. Feiten en alle juridische, fiscale en financiële documentatie op tafel en om garanties vragen, op papier met handtekening.

 

Als ik geen verstand van auto's en hun waarde heb, dan heb ik echt geen idee wat de auto hoort te kosten.

 

Zelfs als er geen merkwaardigheden te vinden zijn op juridisch, fiscaal en financieel gebied, hoe weet je dan of je niet te veel betaalt? Hoe waardeer je een bedrijf als je daar geen kennis van hebt?

 

En als ik geen rijbewijs heb, dan heb ik geen idee hoe ik de auto moet besturen.

 

Tja, en dan? Hoe moet je boekhouden? Welke rechtsvorm kies ik? Wat met de BTW en inkomstenbelasting? Hoe bepaal ik mijn winstmarge en verkoopprijs? Wat koop ik waar in en tegen welke prijs? Hoe ga ik om met klanten? Hoe ga ik om met klachten? Hoe zorg ik voor nieuwe klanten? Hoe presenteer ik mijn producten? Wie zijn mijn concurrenten en hoe zorg ik dat ik beter of anders ben dan zij? Personeel? CAO's? Etc etc.

 

Begin bij het begin. Maak een plan voor je onderneming maar denk vooral goed na over de competenties die je bezit en die je niet bezit. Werk aan die laatste.

 

Maar wat je ook doet, begin niet met de koop van een onderneming.

 

Leren zwemmen kun je doen met bandjes en kurken op je rug. Dan blijf je drijven (hoewel je dan nog steeds niets leert, zo ervaarde mijn dochter van vijf). Leren zwemmen vereist dat je eerst leert drijven zonder bandjes en kurken. Ondernemen net zo.

 

Succes en veel wijsheid

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo daar!

Aansluitend op het verhaal van KHLV zou ik het volgende willen stellen:

 

Ons bedrijf (15 jaar ervaring) werkt op dit moment aan een project waarbij ook een ander bedrijf is betrokken (eenmanszaak met personeel). Dit andere bedrijf is aan het eind van zijn inhoudelijk latijn en ook in personele bezetting loopt de houdbaarheidstermijn af. Ons idee is om evt. dit complementaire bedrijf over te nemen op de een of andere wijze. (hierbij zijn verschillende mogelijkheden, heb ik reeds gezien). Maar om daarover na te kunnen denken hebben we inzicht nodig in de langetermijn geldstromen.

 

We zouden ons daarom graag, op dit moment nog anoniem, willen oriënteren op de financiële situatie. Hoe doe je dat?

 

In de analogie van hierboven:

Wij zijn prima auto bestuurders/reparateurs/ontwerpers maar we zijn absoluut niet de dealer, zeg maar. En daarnaast hebben we zwemdiploma C voor wat betreft ondernemen ;)

 

Iemand een tip?

Link naar reactie
  • 0

Beste MaZeR,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Maar om daarover na te kunnen denken hebben we inzicht nodig in de langetermijn geldstromen. We zouden ons daarom graag, op dit moment nog anoniem, willen oriënteren op de financiële situatie. Hoe doe je dat?

Je kunt je niet oriënteren op de financiële stromen van een eenmanszaak, want die cijfers zijn niet openbaar. Er is geen publicatieplicht. Je kunt hooguit een onderzoek laten doen naar de kredietwaardigheid, maar waarschijnlijk komen die bureaus ook niet ver.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

bedankt voor je duidelijkheid.

 

Zijn er dan ergens checkpoints in te brengen? Iets om houvast aan te hebben in het overname proces?

De jaarstukken neem ik aan. Maar daarbuiten? Of moet je het bij een eenmanszaak vooral hebben van de blauwe ogen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Bij een eenmanszaak is anoniem onderzoek niet mogelijk. De eenmanszaak zal inzicht moeten geven cq. jouw boekenonderzoek moeten toelaten. Bij een serieuze overname niet vertrouwen op blauwe ogen maar de cijfers laten doorspitten door een accountant.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.