• 0

Afrekenen FOR

Goeie middag,

 

Ik moet (wil) over +/- een jaar afrekenen met de FOR.

Mijn vraag is, mag ik ook voor een bancaire lijfrente kiezen

voor een uitkeringsperiode van 15 jaar?

Ik lees alleen over een lijfrente op levensverzekerings basis.

Verder valt het mij op dat alleen Aegon (bancaire) hier reclame over maakt.

Bij NN, ABN, Rabo enz vind ik niets, of zoek ik niet goed genoeg?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goededag Gerrit,

 

Waarom wil je volgend jaar al kiezen voor een uitkering?

Je kunt nu al de FOR afstorten in een bancaire lijfrente spaarrekening. Voor het starten van uitkeringen zijn wel regels uitsluitend in de periode na ( of op) de AOW leeftijd. Maximaal 5 jaar na, dacht ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de FOR inderdaad nu al afstorten en nog een tijdje 'sparen' en na verloop van tijd de uitkeringen laten in gaan. Je kunt ook wachten en deze te zijner tijd afstorten.

 

De duur van uitkeringen is afhankelijk van het moment van ingaan. Laat je de uitkeringen ingaan voor je AOW-gerechtigde leeftijd, dan moet je minimaal het aantal jaren tot AOW + 20 jaar uitkeren. Als je laat uitkeren vanaf het moment dat je AOW krijgt dan mag het in minimaal 5 jaar, mits het jaarlijkse bedrag niet groter is dan iets meer dan 21.000 euro.

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik volgend jaar wil afrekenen zit in mijn leeftijd (Gerrit 1947).

De vraag was mag dit bedrag gestort worden in een bancaire lijfrente, of moet het in een lijfrente op

levensverzekering basis ?

Voor alle duidelijkheid, je stort bv. 100.000 euro bij Aegon en krijgt dan 15 jaar per jaar 7.500 uitgekeerd.

Bij eerder overlijden gaat dit naar partner bij eerder overlijden van partner gaat restant naar kinderen.

de volledige storting plus rente word dus uitgekeerd.

Op levensverzekering basis is het bij vroegtijdig overlijden pot voor meneer (de levensverzekeringsmaatschappij dus) tenzij voor veel geld een contraverzekering word afgesloten.

Link naar reactie
  • 0

Je mag kiezen voor een verzekeringsoplossing (lijfrenteverzekering) of een bancaire oplossing (banksparen).

 

Kies je voor banksparen dan gaan na overlijden van de gerechtigde de uitkeringen over op de erfgenamen. Daarmee is het langlevenrisico niet afgedekt, want na 15 jaar (in jouw voorbeeld) stoppen de uitkeringen.

 

Kies je voor lijfrente (al dan niet met contraverzekering) dan kun je het langlevenrisico wel afdekken. Je kunt er bovendien voor kiezen om je partner mee te verzekeren, zodat uitkeringen na jouw overlijden overgaan op je partner.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend kun je nu kiezen voor bancaire en bij uitkering alsnog beslissen dit bancair te doen of via een verzekering. Eventueel shoppen voor de beste deal ergens anders. Uitkeringen kun je kiezen per periode. Dus per maand, half jaar of jaar.

Dit gebeurt achteraf, wanneer je nu bancair stort dan kun je wel direct beslissen de uitkering per jaar te nemen dan wordt de eerst uitkering dus begin volgend jaar. Je uitkering valt dan ook in de AOW belasting regeling wat betreft inkomen.

 

Klopt dit volgens jou ook, Gijsbert?

 

EDIT: Is zie nu dat je al 69 jaar bent dus dat wachten is niet nodig.

Link naar reactie
  • 0

Beste Gijsbert,

 

Bij een bancaire lijfrente is het het langlevenrisico nooit afgedekt.

Nog een keer voor alle duidelijkheid.

Ik stort bij Aegon 100.000 euro wat wil zeggen dat ik Aegon 100.000 leen tegen +/- 1,5% rente.

Aegon betaald mij na inhouding van belasting dit bedrag in 15 jaar terug incl rente, (per maand/kwartaal of jaar) na mij voortijdig overlijden aan erfgename enz.

De 100.000 euro is gegarandeerd door de overheid, bij een bedrag van b.v 2 of 300.000 euro zal je dus meerdere banken moeten zoeken.

De vraag is nog steeds mag je je opgebouwde FOR bancair laten uitbetalen of moet het op levensverzekering basis.

Ik kan hierover op de belastingsite niets vinden.

 

Groet Gerrit.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is nog steeds mag je je opgebouwde FOR bancair laten uitbetalen of moet het op levensverzekering basis.

 

Ja, het is een beetje verwarrend allemaal. Maar de uitbetaling is niet zo relevant hier, de omzetting van de FOR naar een lijfrente is wél relevant:

 

Voor de omzetting van de oudedagsreserve is er geen verschil tussen premies voor lijfrenten, stortingen op een geblokkeerde bankrekening (lijfrentespaarrekening) of een geblokkeerde deelnemingsrekening bij een beleggingsinstelling (lijfrentebeleggingsrecht).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel verwarrend, en of ik snap het niet.

Immers bij stoppen van bedrijf of overlijden dient er afgerekend te worden met de opgebouwde FOR

Ik ga stoppen en moet of afrekenen of afstorten voor lijfrente op levensverzekering basis of wat ik wil

op bancaire basis.

De vraag is nog steeds mag dit!

Link naar reactie
  • 0

ja, dat mag.

 

Belastingtechnisch betekent het dat er in je aangifte komt te staan:

- de FOR valt vrij vanwege staking! Er is 100.000 Stakingswinst!

Deze winst wordt dan nog verminderd met o.a. de mkb-winstvrijstelling en evt. de stakingsvrijstelling, en daar rolt dan een 'belastbare winst' uit.

 

- Gerrit heeft 100.000 euro lijfrente"premie" afgedragen. Premie tussen aanhalingstekens want storten op een lijfrentebankspaarrekening mag ook. Deze 100.000 euro mag je dan weer aftrekken van je belastbare inkomen (art 3.128 Wet IB of daaromtrent).

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

OK Marcel bedankt,

 

Ik ga in het oude aangifteprogramma voor ondernemers van 2014 (omdat dit voor mij het meest duidelijke is) experimenteren, ik weet van de stakingsvrijstelling (+/- 3.600) dat de mkb-winstvrijstelling ook van toepassing was wist ik niet.

Ik ga er mee aan de gang.

 

Vr Groet Gerrit 1947

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.