• 0

Management Fee en brutoloon

1) Ik heb eens vernomen dat je brutosalaris minimaal 70% moet zijn van je management fee, omdat anders de belastingdenst dat niet accepteert. Is dat een zo scherp gestelde regel of een broodje aap verhaal?

 

2) Kan je management fee gelijk stellen aan bruto salaris bij het aanvragen van een hypotheek?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. dat is oud nieuws (en ook destijds al niet helemaal correct). Het DGA-loon is 44k, niet minder dan de best betaalde medewerker in je bedrijf of, indien hoger, 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking.

 

2. Ik denk dat de bank sowieso geheel anders kijkt naar een aanvraag van een DGA. Ze zullen ook de cijfers van de BV('s) willen zien om vast te stellen of het aannemelijk is dat jouw BV dat salaris ook op langere termijn kan betalen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste blagerveld,

 

Welkom op Higherlevel.

 

1) Ik heb eens vernomen dat je brutosalaris minimaal 70% moet zijn van je management fee, omdat anders de belastingdenst dat niet accepteert. Is dat een zo scherp gestelde regel of een broodje aap verhaal?

Dat is denk ik een gerucht op basis van de verouderde afroomregeling die uitging van winst, niet de hoogte van de management fee. Er zijn namelijk ongetwijfeld ook kosten in de holding waar de fee terecht komt en mogelijk andere inkomsten.

 

2) Kan je management fee gelijk stellen aan bruto salaris bij het aanvragen van een hypotheek?

Dat zul je aan de hypotheekverstrekker moeten vragen, maar dat lijkt me niet. Ik neem aan dat het om een prive hypotheek gaat. Je zult de hypotheek privé gaan betalen vanuit je privé inkomen. Die management fee staat daar geheel los van. De hypotheekverstrekker is geïnteresseerd in je (gebruikelijk) loon.

 

Als je met BV constructies bezig bent beveel ik je professioneel financieel advies aan. Hobby'en met BV's raad ik ten zeerste af. Dat kan je een hoop kosten en gedoe opleveren.

 

EDIT: Joost was nog sneller en die heeft er ook meer verstand van ;D

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.