Jump to content
Android212
Verberg

Factuur voor de 15de op de opeenvolgende maand?

vraag

Ik ben actief in affiliate marketing en heb in principe weinig met facturen te maken. Het is daar de omgekeerde weg, waarbij ik uitbetaald krijg zonder een factuur te sturen.

 

Nu is er echter sinds kort de noodzaak bij mij om facturen op te stellen voor mijn eigen administratie. Nou las ik op de site van de belastingdienst het volgende:

 

U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

 

Het probleem is echter dat ik nooit eerder uitbetaald kan krijgen over een periode, voordat er 3 weken verstreken zijn vanwege mogelijke chargebacks en refunds. Het kan dus zo zijn dat ik een betaling ontvang van de periode 23 tot 30 maart. Het geld zou dan na de 15de van de maand die volgt, pas op 21 april overgemaakt worden.

 

Voor de datum van de factuur houd ik telkens de datum van uitbetaling aan. Bij mij betreft het een opdrachtgever buiten de EU, waardoor er sowieso geen sprake is van btw. Maakt het bovenstaande dan enigszins uit?

 

Voor mijn btw-administratie is het immers niet nodig, of is dit een absolute vereiste van de belastingdienst?

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik gok dat je een factuur schrijft voor de oorspronkelijke levering en vervolgens een creditfactuur voor de retouren, maar als ik een keer zelf met dat bijltje te hakken zou hebben, zou ik de belastingtelefoon bellen.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben actief in affiliate marketing en heb in principe weinig met facturen te maken. Het is daar de omgekeerde weg, waarbij ik uitbetaald krijg zonder een factuur te sturen.

Ontvang je op geen enkele wijze een specificatie van de bedragen die je steeds ontvangt? Kun je misschien iets meer vertellen over wat de exacte doorlooptijden zijn? (klik, lead, sales, goedkeuring, facturering, betaling?) Of krijg je letterlijk alleen maar ongespecificeerde bedragen overgemaakt?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben actief in affiliate marketing en heb in principe weinig met facturen te maken. Het is daar de omgekeerde weg, waarbij ik uitbetaald krijg zonder een factuur te sturen.

Ontvang je op geen enkele wijze een specificatie van de bedragen die je steeds ontvangt? Kun je misschien iets meer vertellen over wat de exacte doorlooptijden zijn? (klik, lead, sales, goedkeuring, facturering, betaling?) Of krijg je letterlijk alleen maar ongespecificeerde bedragen overgemaakt?

 

Ik heb een statistiekenoverzicht waar ik de voortgang van gegenereerde verkopen kan terugzien. Het proces verloopt in principe als volgt:

 

1) Bezoeker betreedt een van mijn websites

2) Bezoeker leest een tekst gericht op promoten van een dienst

3) Bezoeker klikt op een uitgaande link/button

4) Bezoeker registreert zich op een andere website

5) Dankzij de tracking code/cookies wordt deze bezoeker bijgeschreven als mijn doorverwezen klant

6) Zodra bezoeker diensten afneemt bij mijn opdrachtgever, ontvang in een vast percentage commissie. Het is commissie op revshare basis, en dus niet per lead or verkoop. Zolang de klant iets uitgeeft, ontvang ik een percentage ervan.

7) Dit bedrag verschijnt vervolgens in mijn statistiekenoverzicht.

 

Zodra de commissie een bepaald minimum heeft bereikt, wordt het bedrag drie weken na afloop van hun facturatieperiode (maandag t/m zondag) uitgekeerd.

 

Het enige waar ik dus in feite invloed op heb is het minimumbedrag dat ik kan instellen wanneer ik uitbetaald krijg. Ik ontvang alleen een mail van de payment processor dat het bedrag is overgemaakt en de transactie is vervolgens te zien op mijn payment processor account. Verder geen self-billing of andere specificaties.

 

Wat ik zojuist heb begrepen van de belastingdienst is dat het wel verplicht is om uiterlijk de 15de aan te houden. Ook al zit er geen btw op de factuur.

 

De oplossing: Een factuur opmaken een week voor de daadwerkelijke uitbetaling. Ook heb ik begrepen van de opdrachtgever is dat mogelijke chargebacks/refunds worden afgeschreven op toekomstige inkomsten, waardoor het bedrag dat ik verwacht uitgekeerd te krijgen niet wijzigt.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat ik zojuist heb begrepen van de belastingdienst is dat het wel verplicht is om uiterlijk de 15de aan te houden. Ook al zit er geen btw op de factuur. De oplossing: Een factuur opmaken een week voor de daadwerkelijke uitbetaling.

Ja, op zich is dat best een oplossing voor het rigide vasthouden aan die uiterlijke 15e van de maand. Als je dan een factuur maakt, kun je de statistieken van het gefactureerde bedrag achter de factuur nieten bijvoorbeeld.

 

Ik denk overigens dat de soep niet zo heet gegeten wordt, omdat het eigenlijk niet uitmaakt of je die factuur op de 1e, 15e, 21e of de 28e dateert. Het aanhouden van de betaaldatum door direct vanaf het bankafschrift te boeken zou volgens op niet echt consequenties hebben. De fiscus loopt er namelijk geen belasting door mis. In alle gevallen valt de omzetbelasting namelijk in hetzelfde tijdvak.

 

Het bovenstaande is overigens alleen van toepassing voor de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting zou je eigenlijk de omzet al moeten boeken in de maand waarin het wordt gegenereerd en dus niet pas bij uitbetaling van het bedrag.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De belastingtelefoon zal natuurlijk nooit zeggen.. nee, joh kijk maar als het je uitkomt kan het ook een weekje later...

 

maar zoals Prinsrachid ook zegt de soep wordt niet zo heet gegeten.. als jij elke maand je factuur op de 23e maakt is er geen inspecteur die je een boete gaat opleggen. hooguit opmerken dat het strikt formeel voor de 15e moet en dat nog alleen als ie een strikte bui heeft bij het opmaken van zijn controleverslag..

 

het hoofddoel van deze vereiste is het voorkomen van uitstel van facturatie (en btw heffing) met vele maanden. Door die harde termijn in de wet te stellen kan er opgetreden worden tegen het uitstellen van btw afdracht als er sprake is van serieuze overschrijding van de termijnen en verschuiving naar andere btw aangiftetijdvak(ken).

maar een weekje te laat naar de letter van de wet zonder dat het naar een ander aangifte tijdvak schuift daar zal in de praktijk niet tegen worden opgetreden, de belastingdienst lijdt dan immers geen nadeel.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Het bovenstaande is overigens alleen van toepassing voor de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting zou je eigenlijk de omzet al moeten boeken in de maand waarin het wordt gegenereerd en dus niet pas bij uitbetaling van het bedrag.

 

Het is goed dat je dit aankaart, want daar heb ik geen enkele rekening mee gehouden. Ik was eigenlijk van plan om de omzet gegenereerd van 13 tot 31 december mee te nemen voor 2016 gezien het pas in 2016 uitbetaald is en op de factuurdatum ook 2016 staat.

 

Omgekeerd heb ik ook kosten die over dezelfde periode gaan, waarvan de factuurdatum 2016 is en door mij betaald zijn in 2016.

 

Maar als ik het zo hoor, dan moet ik zowel de omzet als kosten vermelden in mijn aangifte inkomstenbelasting van 2015, wat dan nog als resultaat overige werkzaamheden zal worden beoordeeld.

 

Is het voor de inkomstenbelasting verplicht om de gegeneerde omzet van 1 januari tot en met 31 december aan te houden?

 

Zo ja, hoe ga ik dan om met overlappingsperioden. De betalingen die ik ontvang van mijn opdrachtgever zijn altijd gebaseerd op volledige weken, waardoor de facturen die ik opmaak voor mijn opdrachtgever ook automatisch op weken of een weekomzet gebaseerd is. De laatste week van 2015 loopt tot en met 2 januari door.

 

De facturen zullen dan niet helemaal overeenkomen met hetgeen dat ik zal moeten invullen bij de inkomsten belasting. Hoe splits ik de betaling/factuur vervolgens in mijn administratie? Zodat de omzet vanaf 1 januari meegenomen wordt in 2016.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De belastingtelefoon zal natuurlijk nooit zeggen.. nee, joh kijk maar als het je uitkomt kan het ook een weekje later...

 

maar zoals Prinsrachid ook zegt de soep wordt niet zo heet gegeten.. als jij elke maand je factuur op de 23e maakt is er geen inspecteur die je een boete gaat opleggen. hooguit opmerken dat het strikt formeel voor de 15e moet en dat nog alleen als ie een strikte bui heeft bij het opmaken van zijn controleverslag..

 

het hoofddoel van deze vereiste is het voorkomen van uitstel van facturatie (en btw heffing) met vele maanden. Door die harde termijn in de wet te stellen kan er opgetreden worden tegen het uitstellen van btw afdracht als er sprake is van serieuze overschrijding van de termijnen en verschuiving naar andere btw aangiftetijdvak(ken).

maar een weekje te laat naar de letter van de wet zonder dat het naar een ander aangifte tijdvak schuift daar zal in de praktijk niet tegen worden opgetreden, de belastingdienst lijdt dan immers geen nadeel.

 

Precies! Ik vatte in het begin niet helemaal waarom het een verplichting was aangezien er geen btw hoeft afgedragen te worden op de facturen die ik verstuur buiten de EU. De belastingdienst zou immers niets mislopen als het op een latere datum zou gebeuren.

 

Maar vanuit die redenering begrijp ik deze richtlijn van de belastingdienst wel.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 66 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept