• 0

Oprichtingsdatum bedrijf

Beste mede forumleden,

 

Samen met een collega ben ik een onderneming (VOF) gestart. Eind vorig jaar zijn de ideeën ontstaan en na het een en ander voorbereid en uitgetest te hebben zijn wij vanaf 1 mei ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

 

Nu wordt hier natuurlijk gevraagd wanneer het bedrijf is opgericht. Wij hebben toen samen besloten dit op 01-01-2016 te zetten. Nu heb ik mij (enigszins) verdiept in de administratie en de BTW aangifte en dan vraag ik mij af of deze keuze achteraf wel zo verstandig is geweest. In de periode van 01-01 tot 01-05 hebben wij geen facturen verstuurd waar mensen BTW voor hebben betaald. Wij hebben te tijd bijna in zijn geheel gebruikt om voorbereidingen te treffen en bepaalde zaken te testen.

 

Voor de BTW aangifte heb ik dus niets aan te geven wat wij zouden moeten afdragen. Wel hebben wij meerdere kosten gemaakt mbt het starten van ons bedrijf. De BTW die op deze facturen door ons is betaald is (voor zover mij bekend) kan wel teruggevorderd worden. Mijn vraag is nu of dit wel slim is. Het gaat hierbij namelijk niet om wereldbedragen, bij elkaar ong 150 euro. Verder is mij verteld dat er voor starters meerdere fiscale voordelen zijn. Het lijkt mij daarom misschien verstandiger om de oprichtingsdatum toch aan te passen naar de datum 01-05.

 

Ik zou graag jullie mening hierover horen. Houdt hierbij in gedachten dat ik verder een leek ben op gebied van administratie en belastingen. Met andere woorden wees mild;)

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kunt een eenmaal ingeschreven bedrijf niet zomaar een andere oprichtingsdatum geven bij de kvk.

 

Daarnaast zou ik niet weten welke fiscale voordelen je denk te hebben door met de datum te schuiven.

Waarom denk jij dat je zaken misloopt omdat je op 1-1 bent ingeschreven en vooral welke voordelen denk je te mis te lopen?

 

Link naar reactie
  • 0

Handelsregisterwet 2007

 

Geldend van 18-07-2015 t/m heden

 

Artikel 20.

De opgave voor de eerste inschrijving van een onderneming wordt gedaan binnen een periode van twee weken, die begint een week vóór en eindigt een week ná de aanvang van de bedrijfsuitoefening. De opgave voor de eerste inschrijving van een rechtspersoon wordt gedaan binnen één week na het plaatsvinden van het feit ten gevolge waarvan de verplichting tot inschrijving ontstaat.

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0021777/2015-07-18#Hoofdstuk3_Artikel20

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

je kunt een eenmaal ingeschreven bedrijf niet zomaar een andere oprichtingsdatum geven bij de kvk.

 

Daarnaast zou ik niet weten welke fiscale voordelen je denk te hebben door met de datum te schuiven.

Waarom denk jij dat je zaken misloopt omdat je op 1-1 bent ingeschreven en vooral welke voordelen denk je te mis te lopen?

 

 

Bedankt voor je reactie! Oké als het niet zomaar aan te passen is dan laten we het gewoon zo staan. Het is niet de bedoeling om te schuiven met de datum, maar het zou zonde zijn als we daardoor bepaalde voordelen mislopen. Fiscaal gezien weet ik niet of er überhaupt voordelen zijn, maar bijvoorbeeld bij het openen van een zakelijke bankrekening krijg je respectievelijk 1 of 2 jaar korting vanaf het starten van het bedrijf. Zo heb ik ook iets soortgelijks gezien bij boekhoudprogramma's. Vandaar mijn vraag. Ik zal echter even uitzoeken of deze instanties de datum van de inschrijving hanteren of de daadwerkelijke oprichtingsdatum.

 

Link naar reactie
  • 0

Handelsregisterwet 2007

 

Geldend van 18-07-2015 t/m heden

 

Artikel 20.

De opgave voor de eerste inschrijving van een onderneming wordt gedaan binnen een periode van twee weken, die begint een week vóór en eindigt een week ná de aanvang van de bedrijfsuitoefening. De opgave voor de eerste inschrijving van een rechtspersoon wordt gedaan binnen één week na het plaatsvinden van het feit ten gevolge waarvan de verplichting tot inschrijving ontstaat.

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0021777/2015-07-18#Hoofdstuk3_Artikel20

Ook bedankt hiervoor, ik zal het eens bestuderen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Fiscaal gezien weet ik niet of er überhaupt voordelen zijn, maar bijvoorbeeld bij het openen van een zakelijke bankrekening krijg je respectievelijk 1 of 2 jaar korting vanaf het starten van het bedrijf. Zo heb ik ook iets soortgelijks gezien bij boekhoudprogramma's. Vandaar mijn vraag.

Er is fiscaal weinig te winnen, want de fiscus kijkt toch van boekjaar tot boekjaar.

Alleen de oprichting over die grens heen tillen, dus bijv ipv 1 dec naar 1 jan, kan betekenen dat je (bijna) een jaar langer van de startersaftrek kunt profiteren.

De andere vaste kosten zijn inderdaad waar, (maar ja....als je nóg later begint, heb je nóg minder vaste kosten). Maar daar geldt dus wel: beetje op de kosten letten en pas aanschaffen als noodzakelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.