• 0

Eenmanszaak op eigen naam of op naam vrouw

Hallo allemaal,

 

Mij vrouw en ik hebben beiden een vaste baan. Ik fulltime en mijn vrouw 0.5fte. Naast onze banen verkopen we spullen op ebay als "hobby". We zijn hier veel tijd aan kwijt en aangezien het grotere vormen begint aan te nemen willen we ons graag gaan inschrijven bij de KVK. Dit ook alvast omdat we misschien een de toekomst een winkeltje aan huis willen beginnen.

Mijn vrouw is het meest bezig met deze "hobby". De omzet die we het afgelopen jaar hebben gemaakt is zo'n 4000 euro. We verwachten dat dit ik het komende jaar meer gaat worden.

Een van ons wil zich gaan inschrijven bij de KVK als eenmanszaak. Maakt het uit wie zich inschrijft bij de KVK voor b.v. de jaarlijkse belastingteruggave? Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd?

 

Kwatss

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kwatss, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Maakt het uit wie zich inschrijft bij de KVK voor b.v. de jaarlijkse belastingteruggave?

Welke teruggave bedoel je?

 

Los daarvan: het is geen vrije keuze: een inschrijving moet simpelweg overeenstemmen met de feitelijke situatie. De ondernemer of ondernemers schrijven zich in. In dit geval lijkt me een VOF inschrijven op beide namen het meest aannemelijke.

 

De omzet die we het afgelopen jaar hebben gemaakt is zo'n 4000 euro. We verwachten dat dit ik het komende jaar meer gaat worden.

 

Hoeveel meer? Bij deze activiteiten en omzetten tot € 10.000,- is het nog maar de vraag of je je wel moet of zelfs kúnt inschrijven.

Wat je wel kunt (of wellicht zelfs al moet!) doen, is je inschrijven als ondernemer voor de BTW

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je eens gaan berekenen hoeveel tijd en kosten in die omzet van 4.000 euro gaan zitten.

 

Voor de goede orde ... omzet is niet hetzelfde als winst. Voordat je iets op eBay kunt verkopen, zal je toch eerst iets moeten inkopen of produceren ... en dat kost geld. Op het moment dat de hobby een onderneming gaat worden krijg je te maken met het rendement op arbeidsuren ... of zoals het in het Westland wordt gezegd ... hard werken voor weinig (geld).

 

Mij zal het niet verbazen dat je met extra (over)werk voor de baas meer verdient dan met je hobby.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hall Nedzhibe,

 

Ik weet wel zeker dat ik meer verdien als ik ga overwerken bij mijn vaste baan. Maar dat is niet waar het om gaat. Het gaat erom dat ik de "hobby" die ik samen met mij vrouw heb goed geregeld wil hebben. Het gaat hierbij dus om het in en verkopen van gebruikte spullen (al dan niet ingekocht in het buitenland)

Uiteindelijk denk ik dat de winst die overblijft na aftrek van de kosten (o.a inkoop en reiskosten) niet veel is op dit moment. Het is echter wel de bedoeling dat dit meer gaat worden. de tip die Norbert hieronder aangaf om een VOF te starten lijkt me op dit moment voor ons het beste, op deze manier staan we in ieder geval beiden ingeschreven.

Link naar reactie
  • 0
Het gaat erom dat ik de "hobby" die ik samen met mij vrouw heb goed geregeld wil hebben ... de tip die Norbert hieronder aangaf om een VOF te starten lijkt me op dit moment voor ons het beste, op deze manier staan we in ieder geval beiden ingeschreven.
Het is zoals Norbert even verder al schrijft ... "Bij deze activiteiten en omzetten tot € 10.000,- is het nog maar de vraag of je je wel moet of zelfs kúnt inschrijven."

 

Voor inschrijving gebruik je het volgende formulier:

Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving Startende onderneming. voor Eenmanszaak, vof, cv en maatschap.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.