• 0

Met bedrijfstaxi op vakantie

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en heb getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe ik met mijn taxi op vakantie kan gaan. Ik vond een discussie over dit onderwerp uit 2011. Mijn situatie is echter anders waardoor ik denk dat ik het wel kan door de auto aan privé te verkopen en na mijn vakantie weer op blauw te zetten. Kenmerkende verschillen ten opzichte van de vorige oude discussie is dat het in mijn geval een marge auto betreft die BPM vrij is en eigendom is van mijn B.V. M.I. heb ik dan geen BPM probleem en BTW probleem. Gedurende mijn vakantie (geel periode) betaal ik dan gewoon wegenbelasting. Mijn kosten blijven dan beperkt tot overschrijvingskosten 2x en 2 x kenteken platen.

Is er iemand die hierover meer weet of ervaring in heeft? Dank op voorhand. Overheidssites bieden mij geen antwoord!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je dit draadje bedoeld. Dennis schrijft daar al:

 

 

Even voor jouw beeld: hier is geen simpele berekening voor. Dit is buitengewoon cmplex en vereist iscaal maatwerk. Bij een nomale auto is het nog wel te overzien, maar met blauwe platen is het absoluut situatie afhankelijk.

Mijn advies: gooi er een paar honderd euro tegenaan en laat een ficalist een advies op maat maken.

 

Succes!

 

En de praktische tip:

 

Waarom niet met al het geld dat je bespaard door het niet te doen een auto huren?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Welke taxichauffeur gebruikt zijn taxi uitsluitend (voor 100%) zakelijk?

 

Misschien is dit een optie ... Rekenhulp berekening btw over privégebruik auto ... ook voor taxi's met een BTC (BoordComputer Taxi).

 

Verder ... gevonden op de website van Taxi Pro, het vakblad voor taxi Professionals ...

 

BCT

 

Taxi-ondernemers kunnen met de BCT deze kilometers afzonderlijk registreren. In de rekenhulp worden deze kilometers apart ingevuld. In januari 2016 kunnen ondernemers dit btw-bedrag zelf berekenen met behulp van deze rekenhulp en opnemen in hun btw-aangifte over het 4e kwartaal 2015 of december 2015. Deze rekenhulp zal voor onder meer taxi-ondernemers een besparing van de jaarlijks te betalen btw kunnen betekenen.

 

Een taxi mag voor 10% privé gebruikt worden, zonder dat de bpm-teruggave in gevaar komt. Er geldt dan wel bijtelling als het voertuig jaarlijks meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt (dus bovenop het woonwerk-verkeer).

Privé-kilometers

 

De tool is handig voor taxi-ondernemers, want sinds de komst van de Boordcomputer Taxi worden ook de privé-kilometers nauwkeurig vastgelegd. Daarbij kunnen taxi-ondernemers zelfs belasting besparen, omdat de tool iedere situatie precies uitrekent.

 

“Nu is het vaak nog zo dat het standaardtarief wordt bijgeteld. Dat betekent 2,7% van de totale catalogusprijs. Toch al gauw meer dan € 1.000 die je gewoon moet betalen, ieder jaar weer. Maar je hoeft natuurlijk alleen maar btw te berekenen over daadwerkelijk afgelegde privé kilometers. Met deze tool kunnen taxi-ondernemers dat in een handomdraai uitrekenen op basis van de BCT-gegevens”, liet de Belastingdienst bij de ontwikkeling van de tool nog weten.

Kilometeradministratie

 

Als een ondernemer geen kilometeradministratie bijhoudt, dan moet hij de btw die hij moet betalen voor het privégebruik vaststellen op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm, zegt de belastingdienst. Als de taxi langer dan 5 jaar in gebruik is, wordt dat percentage verlaagd naar 1,5%. En, als bij de aankoop geen btw is afgetrokken, bijvoorbeeld bij aanschaf van een marge-auto of via een particulier, geldt voor de berekening van het privégebruik eveneens het tarief van 1,5% van de catalogusprijs.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wout,

Van deze materie heb ik inhoudelijk geen verstand. Wat ik hieronder beschrijf heb ik gehoord van een taxichauffeur, die ik goed ken.

Er schijnt jurisprudentie over dit onderwerp te zijn. Een taxichauffeur die ik ken, gaat ook met zijn taxi op vakantie. Wat hij doet is het volgende. Hij stuurt zichzelf een factuur. Volgens die jurisprudentie mag dat, zolang het een redelijk bedrag is. Het mag dus geen symbolisch bedrag zijn.

Misschien heb je hier nog iets aan als alternatief.

Succes,

Antoine.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.