• 0

Businessplan bij productontwikkeling...

Ik heb ruim een jaar geleden een technisch product ontwikkeld

compleet met een werkend prototype van een electrisch gereedschap voor in een professionele setting. De testresultaten zijn goed, er moet nog wel het een en ander geoptimaliseerd worden. Mijn schatting is 5 maanden in manuren ontwikkeltijd om met een kleine 0-serie uitgebreide tests te doen. Contacten met mogelijke afnemers heb ik daarvoor al gelegd.

 

Ik heb contact gehad met drie fabrikanten, afspraken gemaakt, non discloure laten tekenen, nagebeld, gemaild etc.Vrijwel overal is de reactie, leuk, interessant product, maak maar een financieel voorstel / plan. Bij mij moet echter ‘de schoorsteen ook roken’ dus ben ik op het moment met andere opdrachten aan het werk. Ik krijg de indruk dat ik een compleet businessplan moet schrijven, met voor een deel voor mij onbekende zaken zoals berekeningen aan productiefaciliteiten etc.

 

Ik ben ingenieur industrieel ontwerpen en kan wel het een en ander aan grove schattingen maken, en vrij nauwkeurig de materiaalkosten berekenen maar bij een compleet businessplan heb ik veel meer gegevens nodig (van fabikant etc.)

 

Heeft iemand van jullie ervaring, tips, advies... ?

 

Met hartelijke groet, Dirk Pieter van Walsum

 

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dirk Pieter,

 

Interessant verhaal, al is het mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies bedoeld ?

 

Je hebt een product ontwikkeld en hebt voor dat product geinteresseerden gevonden. Dat kan ik nog volgen.

Vervolgens begin je over een financieel voorstel, een compleet businessplan, en ..

 

Bedoel je te zeggen dat je een product ontwikkeld hebt, daar al potentiele afnemers voor hebt, alleen je hebt de financiering van de tot en met de eerste nul serie nog niet rond ?

 

Als dat het geval is zou je kunnen proberen de afnemers een contract te laten tekenen voor de afname van x machines,.Heb je een afname garantie, dan kun je een plan maken waarin staat welke middelen jij nog nodig hebt om tot feitelijke productie te komen.

Een andere optie is om de afnemers te laten participeren in het product. Je weet dan zeker dat zij naar eindgebruikers gaan zoeken.

 

Heb je hier wat aan, of zit ik er naast ?

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Je zou kunnen overwegen om studenten technische bedrijfskunde als ondersteuning in te schakelen: ze hebben zowel van detechnische kant verstand, als van het bedrijfskundige kant, zoals het rekenen aan de productiefaciliteiten. Daarnaast worden ze geadviseerd door een aantal docenten die hier ook veel ervaring mee hebben. Ik ken een aantal bedrijven die dankzij de studenten veel tijd hebben bespaard en een heel eind de juiste richting uit zijn geholpen. Het kost je natuurlijk ook wel wat tijd aan begeleiding, maar derdejaarsstudenten ksten midner tijd dan dat ze opleveren. Dankzij de projectgerichte aanpak van het onderwijs hebben de meeste opleidingen een tot twee projecten voor hun studenten per jaar nodig, dus er is aanbod genoeg. Mocht je gedetailleerde informatie willen, of een verwijzing naar een connectie binn het onderwijs, pm me maar even.

 

Justus

Link naar reactie
  • 0

Als dat het geval is zou je kunnen proberen de afnemers een contract te laten tekenen voor de afname van x machines,.Heb je een afname garantie, dan kun je een plan maken waarin staat welke middelen jij nog nodig hebt om tot feitelijke productie te komen.

Een andere optie is om de afnemers te laten participeren in het product. Je weet dan zeker dat zij naar eindgebruikers gaan zoeken.

 

Beste TechNico, beide suggesties zijn waardevol, en ik ga er ook zeker uitgebreid naar kijken. Probleem is wel dat het kleine aantal afnemers die ik benaderd heb voor het testen van een nulserie, het nu onrendabel maken om het product verder te ontwikkelen.

 

Ik heb afgelopen weekend het boekje 'Ik heb een goed idee wat nu, van Jasper Baggerman http://www.onzewereld.com/DOK5/gui/media.php gelezen, zeer de moeite waard, in kort bestek staan er de belangrijkste aspecten van productontwikkeling van idee tot markt in.

 

voor alle ontwikkelaars, veel succes en hou vol!

Dirk Pieter

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ruim een jaar geleden een technisch product ontwikkeld

compleet met een werkend prototype van een electrisch gereedschap voor in een professionele setting. De testresultaten zijn goed, er moet nog wel het een en ander geoptimaliseerd worden. Mijn schatting is 5 maanden in manuren ontwikkeltijd om met een kleine 0-serie uitgebreide tests te doen. Contacten met mogelijke afnemers heb ik daarvoor al gelegd.

 

Ik heb contact gehad met drie fabrikanten, afspraken gemaakt, non discloure laten tekenen, nagebeld, gemaild etc.Vrijwel overal is de reactie, leuk, interessant product, maak maar een financieel voorstel / plan. Bij mij moet echter ‘de schoorsteen ook roken’ dus ben ik op het moment met andere opdrachten aan het werk. Ik krijg de indruk dat ik een compleet businessplan moet schrijven, met voor een deel voor mij onbekende zaken zoals berekeningen aan productiefaciliteiten etc.

 

Ik ben ingenieur industrieel ontwerpen en kan wel het een en ander aan grove schattingen maken, en vrij nauwkeurig de materiaalkosten berekenen maar bij een compleet businessplan heb ik veel meer gegevens nodig (van fabikant etc.)

 

Heeft iemand van jullie ervaring, tips, advies... ?

 

Met hartelijke groet, Dirk Pieter van Walsum

 

 

Dirk Pieter,

 

Als ik jouw verhaal lees, krijg ik het gevoel dat jij je bezighoudt met uitvinden zonder daarbij continue na te denken over de commerciële kant van de zaak. De reactie van de 3 door jou benaderde bedrijven zou er (naast misschien ook wat NIH angst) op kunnen duiden dat jouw uitvinding geen product is waar de markt op zit te wachten. Als het echt een topper was, dan zou er meer interesse en activiteit van hun kant verwacht mogen worden. Het kan ook nog zijn dat je niet de meest geschikte kandidaten hebt benaderd.

Je schrijft dat er inmiddels alweer een jaar verstreken is zonder dat er verder iets wezenlijks met de uitvinding gebeurd is. Zeker in de huidige tijd geldt dat snelheid geboden is. De levenscycli van producten worden steeds korter.

Kun je het verdere ontwikkelingstraject nog inkorten dor het product te vereenvoudigen?

 

Mvg

IB

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste IDbroker,

 

de redenen van de vertaging zijn voornamelijk van persoonlijk aard, waarvan bespreken hier op het forum niet echt zinvol is.

Het kan zeer goed zijn dat ik niet de meest geschikte kandidaten heb

benaderd. Productontwikkeling is een kwestie van samenwerken, en omvat meerdere 'rollen' wellicht heb ik mijn 'sales' rol nog niet overtuigend genoeg gedaan. Ik kan je wel wat uitvoeriger informeren, maar voor ik dat doe zou ik wel willen weten wie ik tegenover me heb...

 

met vriendelijke groet, Dirk Pieter van Walsum

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk Pieter,

 

Heb je al iets van een netwerk om je heen gebouwd.

Ik krijg ook een beetje het gevoel dat je in een kringetje ronddraait omdat je niemand hebt om eens lekker mee te sparren.

 

Ga op zoek naar wat mensen met ervaring op het gebied van marketing en ontwikkeling, ook praten met collega uitvinders kanj e al een stuk op weg helpen, en binnen het NOVU netwerk zijn er genoeg.

 

Alle NOVU leden hebben ook voor geheimhouding getekend, dus daar kun je gerust mee praten.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Dirk Pieter,

 

Ik denk dat het product en productie wel goed zit en inderdaad het volledige plaatje richting business case duidelijker moet worden gemaakt. Markt, potentiele gebruikers, kostprijs, distributie en natuurlijk risico's duidelijk in kaart moet worden gebracht. Verder is natuurlijk welke rol wil je zelf spelen; verkopen of ondernemen. Bugaboo is ontstaan na lang zeulen met een product en een bedrijf geworden is. Maar ontwerpers kennende willen deze graag weer over die horizon turen en weer nieuwe producten neerzetten. Waar liggen jouw ambities?

 

Groet,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.