• 0

Fiscale winst - Prive onttrekking / storting: Aangifte

Ik heb inmiddels een balans en een verlies en winstrekening opgesteld. Maar als ik die fiscaal wil verwerken bij de belastingdienst loop ik tegen problemen aan.

 

De opstelling (zie bijage) Deze laat een kleine winst zien via de resultaten rekening. Een winst die moet worden toegevoegd aan het eigen vermogen. Fiscaal is dit goed te regelen. Beetje gehannes met de afrondingen maar verder geen probleem. Ook het invoeren van pasiva en activa vormen geen probleem.

 

Het wordt problematisch bij de prive stortingen en onttrekkingen de formule daarvoor is:

winst volgens resultaten rekening + onttrekkingen - stortingen in mijn geval:

 

bij onttrekking € 2.701,79

af storting € -1.675,23

saldo onttrekking € 1.026,56

 

Dus zou de totale winst kennelijk 487 + 2702 - 1675 = 1514 moeten zijn maar dat is raar, de echte winst komt uit de resultaten rekening en die klopt, dat is immers opbrengsten - kosten. Een winst van 1514 euro is dus niet aan de orde.

 

Als ik vervolgens deze bedragen invoer bij de fiscus kom ik inderdaad tot een probleem bij de winstcontrole

 

Wat doe ik verkeerd, hoe zorg ik dat ik de controle winstberekening goed krijg.

 

PM Als ik de prive onttrekkingen en stortingen buiten beschouwing laat krijg gaat de opstelling wel goed. Maar dat betekent dat ik kennelijk ergens in de balans, vermoed ik, nog aanpassingen moet doen. Ik begrijp echter niet hoe en wat. Wie helpt me verder?

 

Mvg, Dick

 

 

 

 

 

Balans_Fiscaal_vermogensvergelijking_en_winstberekening.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Duke,

 

Fiscale winst is winst voor belastingen.

Privé stortingen en onttrekkingen én de belasting (vpb) over de winst zijn vermogensmutaties.

 

Dus vermogen 1 jan

plus winst

plus prive stortingen

minus prive opnamen

minus belasting over winst (vpb)

 

is vermogen 31 dec

 

Succes

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

poeh, valt niet mee om hier in te kijken.

Om te beginnen heb je een antwoord gehad, is dat een begin van de kluwen?

 

verder..

- ik neem aan dat alle bedragen excl btw zijn?

- je maakt een "winst" op de btw. Die zie je niet in je V&W berekening, maar komt (straks, als fiscus uitkeert) wel op je bankrekening. Ik heb er nog niet genoeg naar gekeken, maar zoiets zou ongelijkheden op kunnen leveren.

- die autokosten (€2800 of zo), is dat a 19 cent, en heb je die als privestorting gezien 9voor zover je die prive betaald hebt en wel als kosten opneemt, aar nog niet aan jezelf uitkeert)

- idem voor de btw op de autokosten?

Nogmaals, zonder er heel diep ingekeken te hebben, wat de herkomst van getallen was niet mogelijk in je worddocument. Dan wordt het bij ieder getalletje zelf maar vissen waar dat vandaan zou kúnnen komen. Maar bovenstaande zijn zo wat opties als je winstberekening wel klopt, maar niet met prive erbij.

Link naar reactie
  • 0

Knap dat je je balans in evenwicht hebt gekregen zonder (zoals Lex goed opmerkte) de privé mutaties te verwerken. Die zal je er toch op moeten zetten maar dan kom je daar met een verschil te zitten. Kloppen de andere balansposten wel? Hoe heb je de investeringen berekend? Heb je iets als sluitpost gebruikt bij het opstellen van de balans of kwam hij gewoon meteen goed uit?

Link naar reactie
  • 0

Prive onttrekkingen en stortingen op de balans.. hmm Dat helpt verder.

 

 

Dus het eigen vermogen hou id gedurende het jaar gelijk aan wat het ultimo vorig jaar was.

In de kolommen balans neem ik onttrekkingen en stortingen op?... Die dan door gaan naar de eindbalans. Daar ga ik mee verder.

Link naar reactie
  • 0

poeh, valt niet mee om hier in te kijken.

Om te beginnen heb je een antwoord gehad, is dat een begin van de kluwen?

 

verder..

- ik neem aan dat alle bedragen excl btw zijn?

- je maakt een "winst" op de btw. Die zie je niet in je V&W berekening, maar komt (straks, als fiscus uitkeert) wel op je bankrekening. Ik heb er nog niet genoeg naar gekeken, maar zoiets zou ongelijkheden op kunnen leveren.

- die autokosten (€2800 of zo), is dat a 19 cent, en heb je die als privestorting gezien 9voor zover je die prive betaald hebt en wel als kosten opneemt, aar nog niet aan jezelf uitkeert)

- idem voor de btw op de autokosten?

Nogmaals, zonder er heel diep ingekeken te hebben, wat de herkomst van getallen was niet mogelijk in je worddocument. Dan wordt het bij ieder getalletje zelf maar vissen waar dat vandaan zou kúnnen komen. Maar bovenstaande zijn zo wat opties als je winstberekening wel klopt, maar niet met prive erbij.

 

- ex btw

- de winst op btw komt deels uit oudere jaren (voor oprichting horend bij toen gedane investeringen)

- die autokosten, dat klopt maar hoe kan dat tot ongelijkheid leiden

Link naar reactie
  • 0

Een paar puntjes wat opvalt.

 

1.

Allereerst de investering, die bedraagt €1979,42

De afschrijvingskosten (van alle activa) zijn €494,86

De boekwaarde aan het begin van het boekjaar is €1.697 en aan het einde van het boekjaar €1979.

De investering is gelijk aan de boekwaarde aan het einde van het boekjaar.

Je zou verwachten dat de boekwaarde aan het eind zou zijn: €1.697 + €1979 - €495 = €3676

 

2.

Je vermeld btw te vorderen €1117,87 en btw te betalen € 492,18. Dat kan natuurlijk, maar doorgaans staat er maar één btw-aangifte open, namelijk die van het vierde kwartaal.

 

3.

Zoals Lex al opmerkte ... waar zijn de privé opnamen en privé stortingen gebleven?

 

4.

De liquide middelen aan het begin van het boekjaar bedragen €513 en aan het einde €224.

Er zijn debiteuren ten bedrage van €131,81 en er zijn geen crediteuren. Dat wil dus zeggen dat alles, op die 131,81 euro na, alles is ontvangen én betaald en dan kan het banksaldo op basis van de opgegeven baten minus kosten nooit op €224 uitkomen. Het is aannemelijk dat er meer privé stortingen zijn gedaan dan is opgegeven.

 

5. Je vermeldt dat er debiteuren zijn ten bedrage van € 131,81 (€132), maar zet deze in de passiva op de balans.

 

Met andere woorden ... er valt geen brood van te bakken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Dick,

 

Voordat je met die privé posten begint sluit het toch al?

ik weet alleen niet hoe je aan die cijfers komt.

Ik zie 10%, 73,5 % debiteuren credit?

Je komt er alleen uit als je kolommenbalans van Beginbalans via inkomsten/uitgaven tot Resultaat en eindbalans loopt.

 

Eindbalans

Inv 1979

Bank 224

BTW 626

Deb ???? -132

EV 2697

Vermogensvergelijking

BV 2210

Winst 487

EV 2697

 

Ik hoop je weer verder geholpen te hebben.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Het heeft geholpen, Prive onttrekkingen en stortingen verwerkt.

 

De moeilijkheid voor mij was dat in de aangifte: Winst + het saldo van de stortingen en ontrekkingen + EV primo als ondernemingsvermogen Ultimo moet worden gezien. Waarschijnlijk heel logisch maar voor mij een bottleneck.

 

Ik ging er van uit dat ik simpelweg balanstotalen zou kunnen overnemen maar daar moet nog een - kleine - bewerking over heen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je in 2015 met je bedrijf begonnen bent dan is het Begin Eigen Vermogen €0,- en moet je dit ook in de aangifte invullen.

 

Indien je prive onttrekingen goed zijn (€ 2701,79) dan waren 'in aanvang' je prive stortingen € 4912,12

Het Nieuwe Eigen Vermogen wordt dan (om in te vullen) €2697,31

 

---onder voorbehoud dat de rest goed is volgens mij en anderen--?-- :-\

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.