• 0

Kan ik een BV starten naast een part-time baan? Is dit verstandig?

Hallo allemaal,

 

Korte uitleg:

Na een faillissement bij een bedrijf waar ik als accountmanager in dienst was en nu 2 maanden in de ww zit, ben ik bezig mijn bedrijf op te richten en heb de zekerheid dat ik per maand ongeveer € 2000,- per maand zal omzetten, wat enige zekerheid biedt. Uiteraard is het de bedoeling de omzet te vergroten.

 

Nu kan ik een parti-time baan aannemen om een zekere inkomen te genereren.

 

Ik heb een partner (niet getrouwd, samenleveingsovereenkomst) met een zeer goede baan, ik bezit een koophuis etc.

 

vraagstelling:

Vraag 1: Het liefst zou ik een BV starten en verwacht binnen een jaar een omzet van 60.000,- te behalen. Is dit raadzaam? Het liefst neem ik geen personeel in dienst en kan ik dit werk eigenhandig verzorgen. (branche: Arbo technisch)

 

Vraag 2: Geeft het problemen als ik zowel part-time in loondienst bent en tevens enige directeur in een BV?

 

Bij voorbaat dank!

 

Frank van Vliet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vraag 1: Het liefst zou ik een BV starten en verwacht binnen een jaar een omzet van 60.000,- te behalen. Is dit raadzaam? Het liefst neem ik geen personeel in dienst en kan ik dit werk eigenhandig verzorgen. (branche: Arbo technisch)
Omzet is geen winst.

 

Jezelf rijk rekenen de meestvoorkomende beginnersfout. Het mooie van verwachtingen (prognoses) is dat het niet zelden 2x minder oplevert, 2x meer kost en 2x langer duurt.

 

Als een BV slechts wordt opgericht met als doel om de aansprakelijkheid te verminderen, dan is een goede risicoverzekering goedkoper. Het hebben van een BV verminderd uw aansprakelijkheid overigens echter niet.

 

Vraag 2: Geeft het problemen als ik zowel part-time in loondienst bent en tevens enige directeur in een BV?
Die vraag zou u aan uw huidige werkgever moeten voorleggen. Het hangt er vanaf hoe u twee dienstbetrekkingen voldoende van elkaar kunt scheiden.

 

Ik ben het volledig met Patrick Keizer eens ... start als eenmanszaak en kijk hoe het bedrijfsresultaat van deze onderneming zich ontwikkeld. Mocht het fiscaal aantrekkelijk worden, dan kan de eenmanszaak altijd naar een BV worden omgezet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik schat zo in dat VOF interessanter is. Ook met belasting voordeel heb je veel aan VOF. Enige risico is je bent privé aansprakelijk. Bij veel fiscaal risico is bv aantrekkelijker. Vanaf 150k (winst) is bv pas interessant, daaronder VOF.

 

Tip: Neem met KVK contact op. Zij geven jou graag advies!

 

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor uw reactie.

 

Ik ben mogelijk te voorbarig en te snel geweest met mijn vraagstelling en heb veel erover mogen lezen en informatie mogen inwinnen via KVK.

 

Het zal een eenmanszaak worden en laat mij apart verzekeren tegen aansprakelijkheid. (kost wat, maar dekt wel risico's)

 

Betreft de werkgever waarbij ik in loondienst zal treden, helpt mij voor half jaar. Ik kan voor zijn bedrijf voldoende werkzaamheden verrichten en 1500 netto per maand salaris ontvangen. Daarnaast heb ik de zekerheid dat ik direct kan starten met omzet per maand van ongeveer 1500 per maand.

 

Toch paar vraagjes nog aan jullie.

 

Hoeveel moet ik per maand omzetten in een eenmanszaak om ongeveer 2250 netto salaris eruit te halen?

 

Zijn er andere valkuilen of tips die jullie professionals mij kunnen meegeven?

 

Nogmaals bij voorbaat dank!!

 

Link naar reactie
  • 0
Hoeveel moet ik per maand omzetten in een eenmanszaak om ongeveer 2250 netto salaris eruit te halen?
Een paar opmerkingen vooraf ...

1. Omzet zegt niets over de winst.

2. Een ondernemer met een eenmanszaak kent geen salaris, wel privé-onttrekkingen.

 

Wat betreft je vraag: Hoeveel netto winst moet ik met een eenmanszaak maandelijks overhouden om ongeveer € 2.250 privé aan het ondernemingsvermogen te kunnen onttrekken?

 

Ongeveer € 30.000 netto winst per jaar >> € 2.500 per maand.

Als je voldoet aan alle voorwaarden voor de diverse aftrekposten, dan betaal je ongeveer €2.200 aan IB en €950 aan ZVW.

Blijft over €26.850 om privé aan het ondernemingsvermogen te onttrekken (uit te geven).

Dat is € 2.237.50 per maand.

Dat betekent dat je alles opneemt en het ondernemingsvermogen op nul uitkomt. Daarmee moeten wel alle vorderingen en schulden zijn betaald. Je kunt niet onttrekken wat er fysiek niet is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast heb ik de zekerheid dat ik direct kan starten met omzet per maand van ongeveer 1500 per maand.

 

Hoe kan je nou als ondernemer vooraf (dus vóór dat je begonnen bent!) dat in vredesnaam weten?

 

Dat kan eigenlijk (lijk mij dan) alleen wanneer je helemaal niet als ondernemer - maar als in een soort (verkapte) dienstverband - werkzaam bent.

 

Leg eens uit...

 

- Heeft iemand beloofd om - ongeacht of je wel/niet kan leveren - er voor te zorgen dat je goederen waarop je 1.500,- euro per maand verdient van je te kopen?

- Of heeft iemand beloofd om - ongeacht de kwaliteit van je dienstverlening - voor 1.500,- per maand aan diensten af te nemen?

 

Klinkt een beetje vreemd in mijn oren (als ondernemer dan).

 

Link naar reactie
  • 0

Als eerst dank Nedzhibe voor de heldere uitleg. Hier kan ik zeker verder mee.

 

Om Peter eerlijkheid en duidelijkheid te geven, zal ik ook zijn vragen beantwoorden.

(sorry, maar wilde niet direct in een forum alles bloot gooien)

 

Ik neem werkzaamheden over van iemand die met pensioen gaat (eenmanszaakje) en ermee stopt. Hij was al jaren aan het afbouwen en zijn hierna met elkaar in contact gekomen. De paar klanten die hij nog heeft kan ik overnemen. Dit is met klant ook al besproken. Zelf ga ik op mijn vakgebied dit verder uitbreiden met andere diensten. Kortom, ik heb al garantie dat ik dit werk van de klant krijgt. Deze week zal alles rond zijn qua verplichtingen en daar ik alles netjes wilt doen, zal dan alle stukken worden ondertekend.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.