• 0

BTW wel of niet over kosten bij verkoop naar buiten EU

Stel ik verkoop artikel A naar de USA voor 100 Euro

Voor USA geld 0% BTW want dit is buiten de EU

De kosten die ik voor artikel A maak om het daar te krijgen zijn:

Inkoop 30 + 21% BTW

Paypal 3,5% + 0% BTW

Verkoopcomissie tussenverkoop site 10% + 0% BTW

Verzendkosten 25 euro + 21% BTW

 

Krijg ik nu de BTW terug van de inkoop en de verzendkosten?

Dien ik BTW te reserveren voor de Paypal + verkoopcomissie tussenverkoop?

 

Hoe administreer je dit?

Verzendkosten apart en dan zonder BTW vermelden lijkt mij logisch.(dan daarna van de factuur van POSTNL die ervanaf trekken als teveel betaalde voorbelasting?)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem het risico dat sommige HL lezers ("diehards") straks beginnen te 'zeuren' over gebrek aan motivatie en "het waarom", maar toch... Om je gewoon te helpen:

 

Het feit dat je zelf een dienst verricht of een goed verkoopt die/dat helemaal niet belast wordt met Nederlandse BTW (dus bijvoorbeeld: diensten naar afnemers buiten de EU, of goederen geleverd aan iemand buiten de EU) heeft geen invloed op het feit of je wel/niet BTW die aan jou in rekening gebracht wordt als voorbelasting in je aangifte kan/mag opnemen.

 

Snap je?

 

Dus: als je zelf met BTW belaste prestaties verricht, dan kan je de BTW aan jou (als ondernemer) verrekenen. In je aangifte. Althans:

Zolang de BTW 'aftrekbaar' is dan, zoals bij bijvoorbeeld bij verzendkosten (voor zover van toepassing: want soms wordt er geen BTW over verzendkosten berekend, maar dat terzijde).

 

En het verrichten van diensten die in NL met BTW belast worden, dat zijn gewoon 'belaste prestaties' (althans: volgens Nederlandse begrippen). En het leveren van (veruit de meeste!) goederen ook (maar sommigen hebben moeite met het onderscheid tussen diensten en goederen! - vooral wanneer het 'digitale dingen' zijn).

Ook als je helemaal geen Nederlandse BTW verschuldigd bent, bijvoorbeeld omdat de afnemer buiten de EU "zit".

 

Het werkt (uiteraard) anders als de diensten die je verricht vrijgesteld van BTW zijn in NL.

Dan heb je geen recht op aftrek/verrekening van de voorbelasting.

 

Maar als je "artikel A" (zoals je schrijft) verkoopt dan zal er (neem ik aan) geen sprake van een vrijstelling zijn (en dus kan je gewoon de BTW die aan jou in rekening gebracht is als voorbelasting behandelen).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem het risico dat sommige HL lezers ("diehards") straks beginnen te 'zeuren' over gebrek aan motivatie en "het waarom", maar toch... Om je gewoon te helpen:

 

 

hehe, zou bijna niet meer durven, maar vooruit.

Zorg dat je wel bij iedere export nota een bewijs van export (vrachtbrief enz.) bewaart.

 

Groetjes. :)

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Krijg ik nu de BTW terug van de inkoop en de verzendkosten?

Dien ik BTW te reserveren voor de Paypal + verkoopcomissie tussenverkoop?

Hoe administreer je dit?

Even voor onze beeldvorming: is dit een daadwerkelijk voorbeeld uit je dagelijkse praktijk? Of ga je hiermee te maken krijgen? Wat voor artikelen hebben we het hier over? Wat zou een realistische verkoopprijs zijn in dit voorbeeld?

 

Verder over je administratievraag: wat bedoel je exact? Hoe administreer je de kosten en/of opbrengst voor de inkomstenbelasting? Of hoe administreer je de omzetbelasting? Of wil je weten hoe de btw-aangifte eruit komt te zien? Wat gebruik je überhaupt om je administratie bij te houden? Een kladblaadje, Excel, een boekhoudprogramma?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je bent nog wat vragen vergeten te beantwoorden:

Even voor onze beeldvorming: is dit een daadwerkelijk voorbeeld uit je dagelijkse praktijk? Of ga je hiermee te maken krijgen? Wat voor artikelen hebben we het hier over? Wat zou een realistische verkoopprijs zijn in dit voorbeeld?
Link naar reactie
  • 0

Het betreft een delft blauw huis.

Verkoopwaarde 100 euro exclusief btw.

En ja het is een product dat ik wil gaan verkopen.

Daarom wil ik weten hoe ik de paypal kosten en tussenbemiddelende partij (die geen btw heffen moet behandelen.

Dit om tot de juiste verkoopprijs te komen. (achteraf btw afdracht over deze kosten is prijs verhogend)

Link naar reactie
  • 0

Stel ik verkoop artikel A naar de USA voor 100 Euro

Voor USA geld 0% BTW want dit is buiten de EU

De kosten die ik voor artikel A maak om het daar te krijgen zijn:

Inkoop 30 + 21% BTW

Paypal 3,5% + 0% BTW

Verkoopcomissie tussenverkoop site 10% + 0% BTW

Verzendkosten 25 euro + 21% BTW

Persoonlijk denk ik dat de Paypal-kosten niet simpelweg onder 'bankkosten' kunnen weggeboekt. Ik gok namelijk dat die rubriek in je boekhoudprogramma alleen gebruikt kan worden als je binnenlandse, btw-vrijgestelde financiële diensten bedoelt. Daar is hier volgens mij geen sprake van.

 

Paypal zal eerder door een vestiging in de EU (UK of Luxemburg ofzo) worden verwerkt. Zie ook bijvoorbeeld PostNL voor (geen!) btw over verzendkosten naar de VS. Ook de verkoopcommissie moet je eerder als verwerving uit het buitenland zien (ik ga er even vanuit dat de verkoopcommissie door een Amerikaans bedrijf wordt berekend).

 

Voor de inkomstenbelasting wordt het verhaal dan:

 

Omschrijvingbedrag
Verkoop100,00+/+
Inkoop30,00-/-
Paypal3,50-/-
Verkoopcommissie10,00-/-
Verzendkosten25,00-/-


Winst31,50=/=

 

Voor de omzetbelasting wordt het dan (Let op dat alle bedragen in je eigen voordeel mogen worden afgerond, vandaar dat je alleen ronde bedragen ziet):

 

Omschrijvingbedragomzetbelasting
3a Levering naar landen buiten de EU (uitvoer)100
4a Diensten uit landen buiten de EU102Verkoopcommissie
4b Diensten uit landen binnen de EU30Paypal
5a Verschuldigde omzetbelasting24a + 4b
5b Voorbelasting10btw over de hele inkoop minus verzendkosten = 43,50 euro
5c/g Totaal (terug te vragen)-85a min 5b

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij zie je een dingetje over het hoofd;

 

Diensten importeren van buiten de EU

 

Als u diensten inkoopt van een leverancier uit een niet EU-land, dan wordt de btw meestal naar u verlegd. Dat betekent dat op de factuur geen btw staat. U moet dan zelf de btw berekenen en in uw aangifte invullen. Dat doet u bij vraag 4a. Mag u btw aftrekken? Dan mag u het bedrag dat u bij vraag 4a heeft ingevuld, ook invullen als aftrekbare btw bij vraag 5b van uw btw-aangifte. U betaalt dan per saldo geen belasting, maar u moet deze vragen wel invullen.

 

Het is goed dit even te melden voor TS omdat de BTW niet op de facturen zal staan.

 

Groetjes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zie je een dingetje over het hoofd;

Jij leest andermans berichten echt niet, hè?

4a Diensten uit landen buiten de EU 10 2 Verkoopcommissie

4b Diensten uit landen binnen de EU 3 0 Paypal

Als u diensten inkoopt !!!

 

 

 

Dacht het wel.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.