Afgelopen week kreeg mijn vriendin een telefoontje van een belastingcontroleur, hij gaf aan dat hij een afspraak wilde maken voor een boekencontrole. Deze afspraak is gemaakt voor volgende week vrijdag, daarop heeft hij een brief gestuurd met daarin de bevestiging van de afspraak.
Na het lezen van de brief heb ik het eerlijk gezegd toch wel wat warm gekregen, want ze hebben om ‘alles’ gevraagd.
Wat informatie:
Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een webblog gestart, en 1 jaar geleden heeft ze dit uitgebreid met een webshop, ze heeft hiernaast ook een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Omdat de uitgaven/inkomsten niet zo spanned zijn heb ik voor haar de belastingaangifte gedaan, het gaat denk ik over 3 jaar maar om 20K aan omzet. Ik denk dat ik zelf de belastingaangifte altijd netjes heb gedaan maar ik wil toch goed voorbereid het gesprek in gaan, al helemaal omdat het om mijn vriendin gaat :).
Toch heb ik 3 punten waar ik mezelf nu wat onzeker over voel.
Aftrekposten 2015:
- Internetkosten, volledig afgetrokken. Ik heb hier geen verdeelsleutel opgeplaatst, wat ik bij nader inzien toch beter had kunnen doen. Er is namelijk maar 1 internetverbinding in huis, en die kan zowel zakelijk als prive gebruikt worden. Mijn vriendin gebruikt daarin tegen wel de hele dag het internet, ze promoot zichzelf via instagram, twitter etc.
- Energiekosten, 35% als aftrekposten meegenomen, misschien wat veel, maar mijn vriendin gebruikt niet alleen haar kantoor, maar bijvoorbeeld ook de woonkamer voor het maken van foto’s. Ik heb hier overigens geen rekening van, alleen bankafschriften, is dat ook voldoende? En die staan op de gezamelijke rekening..
- Ritregistratie, mijn vriendin gaat ieder jaar naar diverse persevents toe en stuurt vrijwel iedere dag pakketjes op. Ze heeft geen auto, wel een fiets waarmee ze de pakketjes wegbrengt en ze gaat met de trein naar de persevents toe. Ze heeft al deze ritten in een rittenstaat geplaatst, en als aftrekpost meegenomen. De KM's zijn met behulp van google maps bepaald, 19 cent per KM is doorbelast. Er is geen gebruik gemaakt van treinkaartjes etc. omdat dit in de rittenadministratie handiger was.
Maar bijv. een fiets heeft geen kilometer teller, kan een belastingcontroleur hier over vallen? Het zijn wel allemaal zakelijke ritten geweest, maar wat voor bewijs vind een belastingadviseur aanvaardbaar. De fietsritten zijn te onderbouwen met de besteldatums, en de persevents met persuitnodigingen, maar is dat voldoende?
Aftrekposten 2013 & 2014:
Ik heb hier nauwelijks aftrekposten gebruikt. Geen internet, geen energie en ook geen ritten. Destijds niet echt bij stil gestaan wat je allemaal kon aftrekken.
Over de rest voel ik mijzelf redelijk zeker, alle factuurnummers zijn doorlopend, alle uitgaven staan netjes in een excelsheet + uitgeprint in een map. Er is een urenadministratie, hierin komt naar voren dat ze minder dan 1225 uren werkt, daarom had ze ook geen recht op een zelfstandigenaftrek. Daarnaast heeft ze ook geen BTW afgedragen omdat ze zich ieder jaar onder de € 1800,- grens bevond, maar dit wordt wel ieder kwartaal aangegeven. Natuurlijk is er niet gewerkt met zwart geld, alle inkomsten zijn op haar bedrijfsrekening binnen gekomen.
En toch heb ik het idee dat ik ergens iets zo verkeerd heb gedaan dat er een lampje bij de belastingdienst is gaan knipperen, met alle gevolgen vandien, gezien de aard van deze brief. De omzet van 2015 is tegenover 2014 en 2013 wel fors +/- 60% hoger.
Wat is jullie advies? :) Uit de brief kan ik niet opmaken waarom ze graag een boekencontrole willen uitvoeren.
Brief:
Het onderzoek begint met een oriënterend gesprek op en zal meerdere dagen in beslag nemen. Over het verdere verloop, de locatie en de planning van het onderzoek zullen wij op die dag nadere afspraken maken.
Het doel van het onderzoek is de aanvaardbaarheid vast te stellen van de aangiften:
- inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen van de jaren 2013 tot en met 2015
- omzetbelasting over het tijdvak 1 januari 2013 tot en met 31 december 2015
Bij het onderzoek kan ook informatie worden verzameld in het kader van de belastingheffing bij derden. Uitgangspunt van het onderzoek zijn de gegevens zoals deze in de administratie worden aangetroffen.
Om het onderzoek te bespoedigen is het nodig dat ik over de volledige administratie kan beschikken. Ik verzoek u dan ook ervoor te zorgen dat de hele administratie van de jaren 2013 tot en met 2015 op het controle-adres aanwezig is. In het bijzonder vestig ik uw aandacht op de bescheiden die in de bijlage bij deze brief zijn opgesomd.
Boeken en bescheiden en overige gegevensdragers over de controlejaren die voor het onderzoek nodig zijn en op het controleadres (indien van toepassing) aanwezig dienen te zijn:
* het grootboek
* de debiteuren-, crediteuren- en voorraadlijsten, afschrijvingsstaten, pensioenbrieven, lijfrentepolissen, leasecontracten en dergelijke
* bank- en girobescheiden (ook van de privé rekeningen)
* kasadministratie
* agenda's, afsprakenboeken
* rittenregistraties van de auto’s
* kopieën van de aangiften omzetbelasting en/of opgaaf intracommunautaire leveringen
* specificaties van de aangiften omzetbelasting en aansluitingsoverzichten tussen de aangiften en de financiële administratie
* kopieën van de fiscale balansen per 31 december
* kopieën van de jaarrekeningen
* kopieën van de aangiften inkomstenbelasting
* offertes (indien opgemaakt) van doorgegane en niet doorgegane opdrachten
* kopieën van onderhoudscontracten (indien van toepassing)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Strider
Strider
Afgelopen week kreeg mijn vriendin een telefoontje van een belastingcontroleur, hij gaf aan dat hij een afspraak wilde maken voor een boekencontrole. Deze afspraak is gemaakt voor volgende week vrijdag, daarop heeft hij een brief gestuurd met daarin de bevestiging van de afspraak.
Na het lezen van de brief heb ik het eerlijk gezegd toch wel wat warm gekregen, want ze hebben om ‘alles’ gevraagd.
Wat informatie:
Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een webblog gestart, en 1 jaar geleden heeft ze dit uitgebreid met een webshop, ze heeft hiernaast ook een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Omdat de uitgaven/inkomsten niet zo spanned zijn heb ik voor haar de belastingaangifte gedaan, het gaat denk ik over 3 jaar maar om 20K aan omzet. Ik denk dat ik zelf de belastingaangifte altijd netjes heb gedaan maar ik wil toch goed voorbereid het gesprek in gaan, al helemaal omdat het om mijn vriendin gaat :).
Toch heb ik 3 punten waar ik mezelf nu wat onzeker over voel.
Aftrekposten 2015:
- Internetkosten, volledig afgetrokken. Ik heb hier geen verdeelsleutel opgeplaatst, wat ik bij nader inzien toch beter had kunnen doen. Er is namelijk maar 1 internetverbinding in huis, en die kan zowel zakelijk als prive gebruikt worden. Mijn vriendin gebruikt daarin tegen wel de hele dag het internet, ze promoot zichzelf via instagram, twitter etc.
- Energiekosten, 35% als aftrekposten meegenomen, misschien wat veel, maar mijn vriendin gebruikt niet alleen haar kantoor, maar bijvoorbeeld ook de woonkamer voor het maken van foto’s. Ik heb hier overigens geen rekening van, alleen bankafschriften, is dat ook voldoende? En die staan op de gezamelijke rekening..
- Ritregistratie, mijn vriendin gaat ieder jaar naar diverse persevents toe en stuurt vrijwel iedere dag pakketjes op. Ze heeft geen auto, wel een fiets waarmee ze de pakketjes wegbrengt en ze gaat met de trein naar de persevents toe. Ze heeft al deze ritten in een rittenstaat geplaatst, en als aftrekpost meegenomen. De KM's zijn met behulp van google maps bepaald, 19 cent per KM is doorbelast. Er is geen gebruik gemaakt van treinkaartjes etc. omdat dit in de rittenadministratie handiger was.
Maar bijv. een fiets heeft geen kilometer teller, kan een belastingcontroleur hier over vallen? Het zijn wel allemaal zakelijke ritten geweest, maar wat voor bewijs vind een belastingadviseur aanvaardbaar. De fietsritten zijn te onderbouwen met de besteldatums, en de persevents met persuitnodigingen, maar is dat voldoende?
Aftrekposten 2013 & 2014:
Ik heb hier nauwelijks aftrekposten gebruikt. Geen internet, geen energie en ook geen ritten. Destijds niet echt bij stil gestaan wat je allemaal kon aftrekken.
Over de rest voel ik mijzelf redelijk zeker, alle factuurnummers zijn doorlopend, alle uitgaven staan netjes in een excelsheet + uitgeprint in een map. Er is een urenadministratie, hierin komt naar voren dat ze minder dan 1225 uren werkt, daarom had ze ook geen recht op een zelfstandigenaftrek. Daarnaast heeft ze ook geen BTW afgedragen omdat ze zich ieder jaar onder de € 1800,- grens bevond, maar dit wordt wel ieder kwartaal aangegeven. Natuurlijk is er niet gewerkt met zwart geld, alle inkomsten zijn op haar bedrijfsrekening binnen gekomen.
En toch heb ik het idee dat ik ergens iets zo verkeerd heb gedaan dat er een lampje bij de belastingdienst is gaan knipperen, met alle gevolgen vandien, gezien de aard van deze brief. De omzet van 2015 is tegenover 2014 en 2013 wel fors +/- 60% hoger.
Wat is jullie advies? :) Uit de brief kan ik niet opmaken waarom ze graag een boekencontrole willen uitvoeren.
Brief:
Het onderzoek begint met een oriënterend gesprek op en zal meerdere dagen in beslag nemen. Over het verdere verloop, de locatie en de planning van het onderzoek zullen wij op die dag nadere afspraken maken.
Het doel van het onderzoek is de aanvaardbaarheid vast te stellen van de aangiften:
- inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen van de jaren 2013 tot en met 2015
- omzetbelasting over het tijdvak 1 januari 2013 tot en met 31 december 2015
Bij het onderzoek kan ook informatie worden verzameld in het kader van de belastingheffing bij derden. Uitgangspunt van het onderzoek zijn de gegevens zoals deze in de administratie worden aangetroffen.
Om het onderzoek te bespoedigen is het nodig dat ik over de volledige administratie kan beschikken. Ik verzoek u dan ook ervoor te zorgen dat de hele administratie van de jaren 2013 tot en met 2015 op het controle-adres aanwezig is. In het bijzonder vestig ik uw aandacht op de bescheiden die in de bijlage bij deze brief zijn opgesomd.
Boeken en bescheiden en overige gegevensdragers over de controlejaren die voor het onderzoek nodig zijn en op het controleadres (indien van toepassing) aanwezig dienen te zijn:
* het grootboek
* de debiteuren-, crediteuren- en voorraadlijsten, afschrijvingsstaten, pensioenbrieven, lijfrentepolissen, leasecontracten en dergelijke
* bank- en girobescheiden (ook van de privé rekeningen)
* kasadministratie
* agenda's, afsprakenboeken
* rittenregistraties van de auto’s
* kopieën van de aangiften omzetbelasting en/of opgaaf intracommunautaire leveringen
* specificaties van de aangiften omzetbelasting en aansluitingsoverzichten tussen de aangiften en de financiële administratie
* kopieën van de fiscale balansen per 31 december
* kopieën van de jaarrekeningen
* kopieën van de aangiften inkomstenbelasting
* offertes (indien opgemaakt) van doorgegane en niet doorgegane opdrachten
* kopieën van onderhoudscontracten (indien van toepassing)
* facturen
* kopieën van (huur) contracten
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag