• 0

Omzetbelasting en alle zaken er omheen

Beste leden van HL.

 

Ik ben sinds 1 juli dit jaar een eenmanszaak gestart. Dus vanaf het 3e kwartaal begonnen. In het 2e kwartaal heb ik met privé geld een aantal zaken aangeschaft voor de onderneming.

 

Deze wil ik in een Excel sheet invoeren die ik gebruik, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet invoeren en de btw kan terugvragen.

 

Via Google heb ik al gezocht, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Via Facebook een oproep gedaan, maar hier krijg ik eigenlijk alleen maar antwoorden waar ik niets aan heb en die niet gerelateerd zijn aan mijn vraag.

 

Wie kan mij in Jip & Janneke taal uitleggen hoe ik dit in moet boeken.

 

Ik heb de Excel sheet die ik gebruik toegevoegd

bandicam_2016-08-19_11-29-44-270.thumb.jpg.8b70443356e4c78cc44497dfc0cf753f.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL. Heb je het ondernemershandboek en de site van de belastingdienst geraadpleegd?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste leden van HL.

 

Ik ben sinds 1 juli dit jaar een eenmanszaak gestart. Dus vanaf het 3e kwartaal begonnen. In het 2e kwartaal heb ik met privé geld een aantal zaken aangeschaft voor de onderneming.

 

Deze wil ik in een Excel sheet invoeren die ik gebruik, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet invoeren en de btw kan terugvragen.

 

Ik heb de Excel sheet die ik gebruik toegevoegd

 

Hallo,

 

Welkom op Higherlevel,

 

Voor het boeken van de zakelijke uitgaven via privé zou ik liever een memoriaal gebruiken maar het kan ook met kasboekingen.

Boek de zakelijke uitgaven als kasbetaling gebruik dan als tegenboeking een ontvangst van een privé storting (Eindejaars is dit een vermogensmutatie).

Je kan de facturen e.d. verder gewoon als een reguliere zakelijke kasbetaling verwerken.

Het is misschien handig om het BTW % te koppelen aan de BTW code en dan het BTW % als keuzelijst te gebruiken. Verandert dan het BTW % dan blijven de oude "keuzes" staan en wordt niet alles herrekend.

 

Veel succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Wie kan mij in Jip & Janneke taal uitleggen hoe ik dit in moet boeken

 

Met jouw excel sheetje meegaan zal niet lukken. Tenminste ik begin daar niet aan.

Op de site van de belastingdienst staat wanneer je BTW moet betalen (schuld) en wanneer je terug kunt vragen (vordering).

Een simpele opzet is, dat je een (BTW) balans bijhoud, waarbij de vorderingen debet zet en de schulden credit.

Per kwartaal vul je de OB aangifte in, die je vind op jouw inlogdomein van de belastingdienst.

De toelichting (Google: BTW toelichting) laat ook weten wat je waar in moet vullen.

Voor het 3e kwartaal moet dat pas voor 1 november. In september/oktober zet de belastingdienst je aangifte pas klaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.