• 0

Afschrijven machine uit buitenland

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaakje en doe mijn administratie zelf. Ik heb vandaag een nieuwe machine in het buitenland gekocht voor 630 (Prijs zonder BTW, BTW verlegd).

Ik heb begrepen dat alle inkopen boven 450 Euro afgeschreven moeten worden. Ik verwacht minimaal 10 jaar de machine te kunnen gebruiken, maar moet ik deze dan ook over 10 jaar afschrijven of mag dit ook in 2 jaar of 3 jaren ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je schrijft af gedurende de technische of economische levensduur van de machine, maar nooit in minder dan 5 jaar. Bron: Belastingdienst.

Dat zie ik nergens staan en klopt volgens mij ook niet..

Dit staat er namelijk:

De vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)

In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.

Dit staat er ook ...

 

Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

 

Hier schrijven we onze pc's en mobiele telefoon's in 2 of 3 jaar af. Langer gaan ze ook echt niet mee.
Er bestaat verschil tussen de fiscale afschrijving en de economische afschrijving. Een PC of mobiele telefoon schrijf je fiscaal af in 5 jaar, economisch mogelijk in 3 jaar of zelfs minder.

 

Had laatst een gesprek met een controleur van de belastingdienst en die gaf me groot gelijk, het gaat uiteindelijk om de daadwerkelijke levensduur.
Hij zal ongetwijfeld de economische levensduur hebben bedoeld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

<< ik zie nu dat Lex het antwoord ook al heeft geven >>

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht minimaal 10 jaar de machine te kunnen gebruiken, maar moet ik deze dan ook over 10 jaar afschrijven of mag dit ook in 2 jaar of 3 jaren ?

Je schrijft af gedurende de technische of economische levensduur van de machine, maar nooit in minder dan 5 jaar. Bron: Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft af gedurende de technische of economische levensduur van de machine, maar nooit in minder dan 5 jaar. Bron: Belastingdienst.

Dat zie ik nergens staan en klopt volgens mij ook niet..

Dit staat er namelijk:

De vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)

In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.

 

Hier schrijven we onze pc's en mobiele telefoon's in 2 of 3 jaar af. Langer gaan ze ook echt niet mee.

Had laatst een gesprek met een controleur van de belastingdienst en die gaf me groot gelijk, het gaat uiteindelijk om de daadwerkelijke levensduur.

 

 

Maar goed, @TS, gewoon netjes afschrijven in 10 jaar dus (of 8 voor de veiligheid)

Link naar reactie
  • 0

Dat zie ik nergens staan en klopt volgens mij ook niet.

PrinsRachid heeft gelijk: het staat er en klopt ook.

 

Op hetzelfde scherm staat namelijk ook (even verder lezen dus):

 

Let op!

 

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel.

Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

 

Overigens mag je als starter (onder voorwaarden) willekeurig afschrijven (dus ook sneller).

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hij zal ongetwijfeld de economische levensduur hebben bedoeld.

Toch ben ik een groot voorstander van het (voor het gemak) aanhouden van de fiscale afschrijving, zeker voor eenmanszaken en kleine bedrijven. We merken hier al vaak genoeg dat de meeste mensen de grootste moeite hebben met boekhouden an sich, laat staan als we ze dan nog moeten opzadelen met een fiscale én een bedrijfseconomische boekhouding. Zeker als het niet hoeft. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hij zal ongetwijfeld de economische levensduur hebben bedoeld.

Toch ben ik een groot voorstander van het (voor het gemak) aanhouden van de fiscale afschrijving, zeker voor eenmanszaken en kleine bedrijven. We merken hier al vaak genoeg dat de meeste mensen de grootste moeite hebben met boekhouden an sich, laat staan als we ze dan nog moeten opzadelen met een fiscale én een bedrijfseconomische boekhouding. Zeker als het niet hoeft. ;)

Geheel mee eens.

 

Overigens ... zonder economische afschrijving van een productiemiddel is een goede kostprijsberekening van een product of dienst niet mogelijk.

Bovendien nivelleert fiscaal afschrijven de belastingdruk, en dat is prettig voor zowel de Belastingdienst als voor de onderneming/ondernemer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Thanks

 

Dit staat er ook ...

 

Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

::)

oeps, thanks

 

 

Er bestaat verschil tussen de fiscale afschrijving en de economische afschrijving. Een PC of mobiele telefoon schrijf je fiscaal af in 5 jaar, economisch mogelijk in 3 jaar of zelfs minder.

Dat dus, maar dan geldt nog steeds dat je die 5 jaar aan moet houden vanwege die max 20% per jaar?

 

 

Hij zal ongetwijfeld de economische levensduur hebben bedoeld.

ja dat denk ik ook

Link naar reactie
  • 0

Hij zal ongetwijfeld de economische levensduur hebben bedoeld.

Toch ben ik een groot voorstander van het (voor het gemak) aanhouden van de fiscale afschrijving, zeker voor eenmanszaken en kleine bedrijven. We merken hier al vaak genoeg dat de meeste mensen de grootste moeite hebben met boekhouden an sich, laat staan als we ze dan nog moeten opzadelen met een fiscale én een bedrijfseconomische boekhouding. Zeker als het niet hoeft. ;)

Daar zit zeker wat in! Goede tip.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat verschil tussen de fiscale afschrijving en de economische afschrijving. Een PC of mobiele telefoon schrijf je fiscaal af in 5 jaar, economisch mogelijk in 3 jaar of zelfs minder.

Dat dus, maar dan geldt nog steeds dat je die 5 jaar aan moet houden vanwege die max 20% per jaar.

In de praktijk zal de afschrijving over 6 jaar plaatsvinden. De investering en daarmee de start van de afschrijving zal immers zelden op 1 januari van het investeringsjaar plaatsvinden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.