• 0

Verkopen van een concept

Regelmatig laat ik door studenten een concept uitwerken in een businessplan. Vaak levert dat leuk studiemateriaal op en soms ook een heel aardig concept wat realiteitswaarde heeft. Meestal willen de studenten dit niet verder oppakken en uitvoeren en dan blijft het concept dus liggen.

Ergens zonde.

Hoe breng je nu een concept op de markt?

 

Je moet je voorstellen dat het een uitgewerkt businessplan betreft met een marktonderzoek en vaak ook een aantal concrete leads richting opdrachtgevers. Een "koper" moet ernog wel zijn/haar touch aangeven, maar kan wel op basis van het plan de waarde beoordelen.

 

Voorbeelden van concepten zijn divers:

- een horecaconcept

- een internet concept

- een concept voor een adviesbureau op een specifiek gebied

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet zeker markt voor zijn.

Een groot deel van de starters weet in eerste instantie niet wat ze willen gaan doen als zelfstandige.

Het enige nadeel is natuurlijk dat ze hierdoor zelf het denkproces niet doorlopen hebben.

Misschien is er een mogelijkheid om voor het project start, al een toekomstig starter mee te laten lopen ?

 

Aan wat voor bedragen denk je eigenlijk als je het hebt over verkoop ?

Link naar reactie
  • 0

tsja

ik denk dat de directe kosten eruit moeten komen en dat je voor een concept een bedrag kunt vragen van ongeveer 10.000 Euro

maar ik vind ook wel dat je dat bedrag als succesfee kan inbrengen

dus een vast bedrag betalen als basis (het moet wel serieus zijn) en een gedeelte succesafhankelijk

 

zoiets

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Regelmatig laat ik door studenten een concept uitwerken in een businessplan. Vaak levert dat leuk studiemateriaal op en soms ook een heel aardig concept wat realiteitswaarde heeft. Meestal willen de studenten dit niet verder oppakken en uitvoeren en dan blijft het concept dus liggen.

Ergens zonde.

Hoe breng je nu een concept op de markt?

 

tsja

ik denk dat de directe kosten eruit moeten komen en dat je voor een concept een bedrag kunt vragen van ongeveer 10.000 Euro

 

 

Dat vind ik een behoorlijke smak geld.

 

Zeker omdat je aangeeft dat het werk door studenten gedaan is.

Ik ben zelf helemaal niet zo onder de indruk van wat studenten voor elkaar bakken, dus om dan zomaar bijna 25.000 ouderwetse guldens op tafel te leggen voor een concept , tja

 

Feitelijk betaal je dus geld voor een BusinessPlan dat uitgwerkt is door studenten.

 

Of zie ik dat verkeerd ?

Link naar reactie
  • 0

dat weet ik niet

je betaalt voor een uitgewerkt idee, dus in eerste instantie betaal je voor een idee.

Het idee is uitgewerkt en onderzocht en geeft marktkansen.

Dat laatste moet uiteraard aantoonbaar zijn en in geld uit te drukken.

Dus je btaalt ook voor de leads. Als bijvoorbeeld een concept uitwijst dat je er 50k per jaar aan kan overhouden dan is 10k niet veel.

Vergelijk het met een kant en klare voorzet. Je moet hem nog wel inkoppen, maar de bal heb je al.

Waar mijn vraag oevr gaat is trouwens niet zozeer de hoogte van het bedrag (dat lijkt mij discussieerbaar) maar vooral de wijze waarop je deze handel zou kunnen organiseren.

Dus het vermarkten van concepten van studenten.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Beste Bernd,

 

Ik zie dat er wel steeds meer gebruik wordt gemaakt van studenten concepten. De media heeft laatst ook "Het beste idee van Nederland" uitgezonden. Teleac doet nu ook iets in die richting.

 

Ik denk dat een school zelf acties zou kunnen nemen door bijvoorbeeld ondernemersschap onder studenten te faciliteren. Ik weet niet of dit kan en mag? Uitgewerkte concepten kan je denk ik makkelijk op de markt brengen. Ik denk dat studenten dat eventueel zelf kunnen verkopen.

 

Of er vraag naar is en of men bereid is ervoor te betalen?

 

JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

De Rijksuniversiteit Groningen (waar ik doceer) faciliteert binnenkort starters door een incubator en eventueel geld via een investeringsvehicel.

Dus dat is wel goed geregeld, maar het punt hier is dat er studenten zijn die wel graag een idee omzetten in een concept, maar dat concept vervolgens niet zelf willen uitvoeren.

Het verkopen van een concept (tegen nader in te vullen voorwaarden) is niet zo makkelijk als dat lijkt. Immers er is geen vraag en aanbod plaats voor concepten.

Dit terwijl er wellicht wel partijen zijn welke interesse hebben in een kant en klaar concept.

Tenminste ik ken niet zo'n marktplaats voor concepten. En aanbieden via E-bay of een andere marktplaats werkt ook niet zo goed, denk ik.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie een paar mogelijkheden :

 

* Maak een prototype/krijg omzet uit het idee (oude benadering)

* Probeer Ebay alsnog

* Laat non-disclosure tekenen en laat 10.000 euro pas uit betalen als men met het concept geld heeft verdiend.

* Vraag een onafhankelijke derde (accountant/actuaris) om het idee op zijn merites te beoordelen.

 

Hierover nadenkend blijft het opvallend om te zien hoe de Neaderthaler in ons altijd op zoek blijft naar fysieke verschijningsvorm en vastigheid.

Terwijl de Verlichte Mensch zich beseft dat ook een idee op zichzelf al veel geld waard kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

dank voor jullie tips.

 

Het uitbetalen van de fee bij succes alleen zit al in het concept

Ebay heb ik ze laten proberen maar dat levert alleen nonsens reacties op

 

Ik vraag mij af of, indien dit verschijnsel ook op andere universiteiten er is, er geen plaats is voor een landelijke "veiling" van ideen/concepten die vanuit de onderwijswereld worden aangeleverd. Zorgt ervoor dat studenten meer ondernemedn worden en dat er meer ideeen bij ondernemers komen.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn.

 

In de USA gaat het als volgt : iemand heeft een goed idee. Dan worden bedrijven uitgezocht die mogelijk geinteresseerd kunnen zijn en ze worden uitgenodigd mee te doen in het concept. Volgens mij is dat de verbinding met een professor of een goed bekend staande faculteit/ondezoeksgroep van vrij groot belang.

 

Als je verder wilt denken over het veiling idee :

Belangrijkste voorwaarde voor het slagen van een dergelijke veiling : zorg dat je aan de ene kant zeker weet dat er serieuze partijen op af komen en zorg aan de andere kant dat deze partijen vertrouwen hebben in de slagingskans van de concepten.

 

1. Vraag bijvoorbeeld een entree fee voor de veiling

2. Voer "portier"-gesprekken met belangstellenden : wilde jongens kan je op deze manier afhouden

 

Andere kant :

1. Laat een deskundige (derde) de concepten beoordelen. Bijvoorbeeld een expert uit de betreffende branche.

2. Laat de Universiteit zijn/haar naam verbinden aan de veiling

3. Beschrijf zeer duidelijk wat de gevolgde procedure is en welke voorwaarden de universiteit zelf heeft gesteld aan deze veilingprocedure en aan de kwaliteit van de plannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vraag mij af of, indien dit verschijnsel ook op andere universiteiten er is, er geen plaats is voor een landelijke "veiling" van ideen/concepten die vanuit de onderwijswereld worden aangeleverd. Zorgt ervoor dat studenten meer ondernemedn worden en dat er meer ideeen bij ondernemers komen.

 

 

 

Sorry dat ik even blijf z##ken.(mijn karma stijgt toch weer teveel)

Als het bedrijfssleven de concepten niet wil, dan is er geen vraag naar.

Dat is toch wat in alle discussies hier naar voren komt.

Ook dit is weer een omgekeerde wereld verhaal.

Je bedenkt een concept, werkt het uit, en verwacht je dat iedereen er juichend mee weg loopt.

 

Ik denk op zich dat het zou kunnen werken als de "ondernemer" zijn eigen concept inbengt wat vervolgens door deze club tegen een vergoeding wordt uitgewerkt.

 

Dan heb je iemand aan boord die al in het idee gelooft, en hoef je niet achteraf aansluiting te zoeken met een idee waar mensen nog niks mee hebben.

 

Het lijkt mij makkelijker om een concept te verkopen dat al in de startfase verkeert, de koper ziet dan wat hij koopt en kan er ook sneller gevoel me krijgen, de opbrengst zou ook hoger kunnen zijn dan.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is dat ook een prima mogelijkheid en dat gebeurt ook in de praktijk vaak.

Voor het vak Entrepeneurial Skills (het maken van een ondernemingsplan) zijn 80% van de casus ingebracht door bestaande bedrijven/starters die een idee uit willen laten werken.

Er zijn echter ook studenten die zelf een idee hebben en dat eens willen laten toetsen (of tijdens hun studie tegen een marktvraag zijn aangelopen die hun interesse heeft en die zij nader willen bekijken). Het gaat om deze categorie. Zij werken dat idee verder uit, maar besluiten vervolgens het niet uit te willen voeren (om moverende redenen) terwijl er wel marktpotentie is. De zogenaamde ongebruikte ideeen bank die je volgens mij op elke universiteit vind. Wat ik constateer is dat het zonde is als deze ideeen blijven liggen, vandaar mijn vraag naar hoe dit onder de aandacht te brengen. Het is dus niet een soort aanbodpush vanuit de universiteit, het is een gegeven dat er concepten zijn die nu blijven liggen.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om het op een website plaatsen.

 

Als je de ideeen van andere opleidingen verzamelt en er een soort kwaliteitscriterium aan kunt hangen, dan wordt het een lekker gevulde database. Om hoeveel plannen gaat het eigenlijk ?

Stop er een zoekfunctie in, en gebruik de zoekwoorden ook om toekomstige concepten op af te stemmen.

Heb een concept van de dag, een groep van de week,, weet ik veel

Laat mensen contact gegevens invullen, dat mocht er iets ingevoerd worden dat x% matching geeft zij weer een berichtje krijgen, misschien iets met een nieuwsbrief.

 

Ik zou alleen iets aan die €10.000 doen, dat lijkt mij echt te veel.

Je kunt beter een stuk lager in prijs gaan zitten en veel verkopen, dan niets. Betaald is het toch al.

Je kunt iets natuurlijk ook meerdere keren verkopen, of exclusiviteit bieden. Een horeca concept kan in alle steden, hoeveel zijn er ?

 

Misschien dat er in het kader van het afstemmen van het onderwijs op het bedrijfsleven, een potje is om iets dergelijs op te zetten.

 

Toekomstige starters vind je op Higherlevel bij de KvK,enz., stop een flyer in al die starters paketten van o.a. banken, ga op banenmarkten staan, opleidingsmarkten, enz..

 

Dit concept kun je ook door studenten uit laten werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk aan een concept is ook dat de ondernemer die het oppakt het begrijpt want het vergt toch flink wat inlevingsvermogen van de ondernemer. Succesfee is interessant maar een goed concept is nog niet automatisch een succes je moet het ook kunnen uitvoeren en verkopen als ondernemer. Alleen het plan is daarmee onvoldoende en begeleiding/overdracht vanuit de studenten is belangrijk en wellicht een mooie praktijkstage voor de student(en) die het hebben geschreven en dus veel meer "in" het concept zitten.

 

Ik heb gezien dat anderen verder gingen met mijn concept en maar een deel ervan hebben gerealiseerd en moeite hebben het verder te ontwikkelen in de uiteindelijke marktdynamiek.

 

Uiteindelijk leeft het non-invented here syndroom ook mbt. concepten en zou je gewoon eens een proefballon moeten oplaten door op een startersbeurs te gaan staan met je plannen in de aanbieding.

 

Groet,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.