• 0

Vendor rating systeem om leveranciers te beoordelen

Hallo,

 

eerder had ik een onderwerp over het snel en efficiënt systeem om leveranciers te beoordelen.

Na overleg heb ik besloten een vendor rating systeem in te voeren.

 

Er zijn enkel echter vele vendor rating methodes zoals:

- Ja-en-nee methode: waar heel simpel "ja of nee" wordt gezegd op de criteria, dus niets met punten)

- Subjectieve methode

- Gewogen punten methode (waar scores aan factors gehangen worden om aan één totaalscore te komen)

- Cost ratio methode (waar gemaakte kosten meegenomen worden)

- Vendor-plant-survey: gehele onderneming van de leveranciers wordt onder de loep gelegd.

 

Hiernaast was ik nog aan het nadenken over de criteria waarop de leveranciers beoordeel worden met het vendor rating systeem zoals:

- Geleverde hoeveelheid

- Documentatie

- Qualiteit

- Op tijd aangekomen

 

 

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de invoering van een vendor-rating systeem en zo ja: wat de effectiefste methodes en criteria zijn

de randvoorwaarden zijn dat het niet te veel tijd mag kosten en dat er met concrete informatie met de leverancier naar verbetering gezocht kan worden (hierdoor vallen de gewogen punten methode en vendor plant methode eigenlijk al af).

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Supply (Chain) Management is een compleet vakgebied, dat tientallen methoden en technieken kent, zoals het 7C-model. Mede naar aanleiding van je vorige topic denk ik dat ik het in jouw geval zou omkeren:

 

1. Kwalificeren. Maak een typologie met knelpunten die je in de praktijk tegenkomt (te weinig geleverd, te laat geleverd, verpakking beschadigd, enzovoort).

 

2. Kwantificeren. Bepaal de impact van die knelpunten op je organisatie: welke knelpunten treffen het bedrijf het hardst in kosten of margeverlies.

 

3. Automatiseren. Zoek of bouw een systeem waarmee je die knelpunten per leverancier kunt bijhouden.

 

Linksom of rechtsom zul je toch compromissen moeten zoeken: je kunt nu eenmaal niet de complete toegevoegde waarde van je volledige supply chain in kaart brengen als je liefst alleen een hokje wilt aanvinken.

Link naar reactie
  • 0

Nee precies, mijn doel is ook niet om de toegevoegde waarde waarde van de volledige supply chain in kaart te brengen. Ik wil enkel een simpele methode die niet te veel tijd in beslag neemt waarmee ik statistiek van de belangrijke knelpunten heb, zodat ik met mijn leverancier naar verbetering toe kan werken:

 

Een uitdraai van zo'n systeem kan bijvoorbeeld weergeven dat van een bepaalde leverancier slechts 75% van de leveringen op tijd zijn geweest het afgelopen kwartaal.

Dan heb ik bewijs om aan te tonen dat slechts 75% op tijds is gekomen en kan ik met mijn leverancier aan tafel om bijvoorbeeld te overleggen hoe we het samen naar 80% gaan krijgen.

 

Maar hoe ik dit in moet richten en welke methode(s) ik ga gebruiken vind ik nog wel moeilijk. Een randvoorwaarde is dus dat ik niet te veel tijd kwijt wil zijn, dus wil vasthouden aan een of meer van de simpele methodes die ik al genoemd had.

Link naar reactie
  • 0

Als je geen tijd wil kwijt zijn dan zou ik proberen om je leveranciers aan te sporen om zelf hun missers beter op te volgen en op te lossen.

 

Mogelijk valt er een soort van beloningssysteem te bedenken die je kan invoeren bij je leveranciers? In onderling overleg natuurlijk.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt maar ik vind dat ik toch met een concreets aan moet komen wil ik mijn leveranciers aan te sporen hun missers beter op te gaan volgen en op te lossen. Ik moet ze dus met "concreet bewijs" kunnen aan tonen dat er nog veel ruimte is voor verbetering.

 

Er is in deze situatie sprake van nogal veel leveranciers dus het is mogelijk dat de resultaten van de vendor rating mij ook zullen verassen. Dat bijvoorbeeld een leverancier waarvan ik dacht dat hij gemiddeld presteerde eigenlijk zeer slecht presteerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe ik dit in moet richten en welke methode(s) ik ga gebruiken vind ik nog wel moeilijk. Een randvoorwaarde is dus dat ik niet te veel tijd kwijt wil zijn, dus wil vasthouden aan een of meer van de simpele methodes die ik al genoemd had.

Zolang het nog een fuzzy mengelmoes van kwalitatieve en kwantitatieve data is die nog vaste vorm moet krijgen, zou ik ze in één grote spreadsheettabel bijhouden. Die kun je while going voortdurend aanpassen, tot je weet wat je wilt en kunt meten. Selecties per leverancier maken en statistieken berekenen is dan ook geen probleem.

 

Een vendor rating vraagt om waardeoordelen. Een vertraagde levering is bijvoorbeeld minder kwalijk dan helemaal niet leveren, alleen moet je, zoals gezegd, die impact op het bedrijf echt zelf invullen. Ik denk dat je vooral dát voor jouw bedrijf eerst helder moet hebben, voordat je een systeem/model gaat zoeken dat dit zo veel mogelijk faciliteert.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou een oplossing zijn, maar dat is juist het punt wat ik wil voorkomen.

Ik wil geen spreadsheet van een mengelmoes van kwalitatieve en kwantitatieve zaken. Dit is ook niet echt toegankelijk voor anderen.

 

Ik wil de kwalitatieve en kwantitatieve zaken juist vooraf duidelijk hebben, zodat ik deze mengelmoes van gegevens voorkom en ik een kleine simpele uitdraai kan maken van de belangrijkste statistieken.

Link naar reactie
  • 0

Eventueel proberen met een korte checklist van pakweg max. 5 punten?

 

Even proberen:

 

---------------------

Datum:........... Leverancier:............ Bestelnummer:.............

 

1. Levering op tijd: JA/NEE

2. Levering volledig: JA/NEE

3. Juiste producten geleverd: Ja/NEE

3. Levering beschadigd: JA/NEE

...

 

Naam ontvanger:....... (voor als je werknemers leveringen in ontvangst nemen)

---------------------

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Eventueel proberen met een korte checklist van pakweg max. 5 punten?

 

Even proberen:

 

---------------------

Datum:........... Leverancier:............ Bestelnummer:.............

 

1. Levering op tijd: JA/NEE

2. Levering volledig: JA/NEE

3. Juiste producten geleverd: Ja/NEE

3. Levering beschadigd: JA/NEE

...

 

Naam ontvanger:....... (voor als je werknemers leveringen in ontvangst nemen)

---------------------

 

 

Ja zoiets lijkt me een goed idee!

Dan zou het namelijk mogelijk zijn om bijvoorbeeld de percentages van leveringen die op tijd zijn uit te draaien.

 

Wat zou met deze methode nog meer verstandig zijn om te meten?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel heel verrassend dat de meerderheid van bedrijven waar ik contact mee heb opgenomen zijn leveranciers helemaal niet monitord. Er wordt niets bijgehouden zoals hoeveel bijvoorbeeld van de leveringen aankomt, hoeveel er op tijd komen, hoe vaak een leverancier slechte kwaliteit heeft geleverd. Er wordt echt veel minder aan monitoring van leveranciers gedaan dan dat ik dacht.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel heel verrassend dat de meerderheid van bedrijven waar ik contact mee heb opgenomen zijn leveranciers helemaal niet monitord.

Die kennis is ongetwijfeld ruimschoots aanwezig, bijvoorbeeld bij inkopers, maar kennis is macht. De grootste uitdaging bij bouwen van een expertsysteem is de experts hun expertise laten delen.

Link naar reactie
  • 0

Aankoop is niet louter rationeel te beoordelen. Een inkoper kan met de ene verkoper een betere band hebben dan met de andere. Zelfs al is die ene iets duurder en gaat er af en toe eens iets mis met de leveringen.

 

Correcte leveringen zijn ook maar een deeltje van het verhaal denk ik. Er zullen wel firma's zijn die er om een of andere reden niet in slagen om een maandelijks vaste levering niet altijd 100% correct uit te voeren maar waar je wel op vrijdagavond om 20h mag bellen voor een spoedlevering die dan op zaterdagmorgen door de zaakvoerder zelf aan je deur geleverd wordt.

 

Uitgedrukt in percentages zal die laatste niet naar boven komen maar het kan wel heel belangrijk zijn voor je bedrijfsvoering.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Uitgedrukt in percentages zal die laatste niet naar boven komen maar het kan wel heel belangrijk zijn voor je bedrijfsvoering.

 

 

 

Daar heb je helemaal gelijk in en dit is dan ook niet te kwantificeren. Maar ik wil de statistiek die ik hieruit krijg ook niet gebruiken om een leverancierskeuze te maken, maar enkel om met de leverancier samen te gaan werken zodat we samen naar verbetering van een bepaald punt kunnen werken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.