• 0

DGA management fee prive uitbetalen

Beste leden van het forum,

Ik ben op dit moment aan het uitzoeken over hoe ik mezelf kan uitbetalen via een werkbv en holding dmv van een management fee en wat daarbij komt kijken. Ik heb al veel artikelen erover gelezen waaronder die van Joost over de veranderingen over de loop van de tijd m.b.t. de managementfee. Ik vind het wel best lastig en vroeg me af of jullie misschien een klein licht konden laten schijnen op het onderstaande.

Ik heb met mijn holding een 25% belang in een werkbv. Ik ben fulltime daarvoor aan het werk. Ik heb een aangepaste managementfee omdat ons bedrijf gloednieuw is en daarom niet aan de norm kan voldoen. Zodra het geld in mijn holding zit begreep ik dat ik minimaal 60 procent daarvan moet uitkeren als loon en dat ik bij mijn holding in loondienst zit. Mijn vraag nu is. Is dat correct en welke posten moet ik op fiscaal gebied nog afdragen zodat ik volledig legaal bezig ben en netjes al mijn belastingen/premies betaal?

Mvg,

Held

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54384-dga-management-fee-prive-uitbetalen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

@Held, allereerst welkom op Higherlevel!

Ik heb een aangepaste managementfee omdat ons bedrijf gloednieuw is en daarom niet aan de norm kan voldoen.

Erg geldt geen "norm" voor een management fee, er geldt alleen een norm voor het DGA salaris. En het enige dat de fiscus verlangt is dat je daarover de loonheffing afdraagt. Is dat lagere DGA salaris vooraf besproken met en akkoord bevonden door belastingdienst?

Zodra het geld in mijn holding zit begreep ik dat ik minimaal 60 procent daarvan moet uitkeren als loon

Dit klopt niet. Je moet het - met de fiscus overeengekomen - verlaagde DGA salaris aanhouden en daarover loonaangifte doen en de berekende loonheffing afdragen. Je moet in ieder geval niet zelf percentages gaan aanhouden

Ik heb met mijn holding een 25% belang in een werkbv.

Zijn er 4 DGA's met ieder 25% belang in de werkbv en ook allemaal ingeschreven als bestuurder? Zo niet dan ben je zeer waarschijnlijk verplicht sociaal verzekerd en moet de werkmij voor jou ook premies werknemersverzekeringen afdragen

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Hartelijk dank voor je welkom!

Het voorstel ligt nu bij de belastingdienst. Ik begreep alleen uit Joost zijn post dat ze dat eigenlijk altijd goedkeuren.

2 punt: Okay duidelijk.

3de punt: Wij zijn in het totaal met 4 DGA's. Alleen de percentage's verschillen licht van elkaar. Allemaal varierend tussen de 20-30%. Komen daar nog extra moeilijkheden bij kijken? Moet dan elke DGA vanuit zijn holding de premies betalen of werkmij?

Als laatste alvast hartelijk bedankt voor de tijd die je erin stopt.

Mvg,

Held

• 0
Ik begreep alleen uit Joost zijn post dat ze dat eigenlijk altijd goedkeuren.

Daar is Joost beter in thuis dan ik (ieder zijn vak en expertise :)), maar zolang er maar vooraf om goedkeuring gevraagd wordt

3de punt: Wij zijn in het totaal met 4 DGA's. Alleen de percentage's verschillen licht van elkaar. Allemaal varierend tussen de 20-30%. Komen daar nog extra moeilijkheden bij kijken?

Ja, als de afwijkingen te groot zijn vervalt de nevengeschiktheid en is iedereen verplicht sociaal verzekerd . Vuistregel: de som van ieders individuele afwijking tov het gemiddelde (van - bij 4 personen, 25% ) mag niet groter zijn dan 10% Bij 22/23/27/28 zit je dus precies op die norm (=niemand verplicht sociaal verzekerd) , maar bij 21/22/28/29 zit je er boven (= iedereen verplicht sociaal verzekerd).

Het luister erg nauw, maar het kan - zeker gelet op de kosten, kwaliteit en nauwelijks keuzemogelijkheden van die verplichte sociale verzekeringen - zeer de moeite lonen om de afwijkingen onder die 10% norm te houden. Advies van / overleg met een fiscalist lijkt me dan sowieso raadzaam

Moet dan elke DGA vanuit zijn holding de premies betalen of werkmij?

De werkmij, en op basis van het in de holding te verlonen salaris

• 0

Haha dat klopt. Ik zelf kom meer uit de bedrijfseconomische hoek dus het meer fiscale gedeelte is gedeeltelijk onbekend terein voor mij. Zeker als het op de details aankomt.

Als ik nog 5 minuutjes van uw tijd zou mogen heb ik nog 2 vragen.

1- Er is een investeerder die graag 2% aandelen als onderpand voor de lening. Vervalt hiermee dan ook gelijk de nevenschikking?

2- Als ik vanuit mijn holding mijzelf uit wil betalen moet ik dus alleen loonheffing betalen? Of is het net als een werknemer die je in dienst heb dat je ook veel andere premies moet afdragen? Zo ja, heb je misschien de namen van die premies?

Ik ben u zeer erkentelijk!

Mvg,

Held

• 0

1- Er is een investeerder die graag 2% aandelen als onderpand voor de lening. Vervalt hiermee dan ook gelijk de nevenschikking?

Ja

2- Als ik vanuit mijn holding mijzelf uit wil betalen moet ik dus alleen loonheffing betalen?

ja + de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

(E.e.a. uitgaande van uitbetalen via salaris. Voor uitdividenden etc gelden andere regels )

• 0

Zeker als het op de details aankomt.

Dit zijn geen details. Knutselen met BV's is niet geschikt voor de onervaren doe-het-zelver. Het heeft forse gevolgen voor nu en de toekomst. Investeer in een goede adviseur die je inzicht kunt geven in alle details van de onderneming en je persoonlijke situatie, zodat je een goed advies krijgt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar