Het bedrijfspand is gebouwd tegen het woonhuis en staat separaat op de balans.
De balanswaarde is een veel te hoog bedrag. Dit is te wijten aan extra kosten door het faillissement van de bouwer.
Ik ben op zoek naar mogelijkheden het pand af te waarderen maar loop tegen een probleem.
De belastingdienst accepteert mijn ingediende taxatie ter onderbouwing niet.
Wanneer ik echter moet laten taxeren voor fiscale doeleinden is dit niet goedkoop en dan is de consequentie volgens de belastingdienst dat ik ervoor kies om dat dan jaarlijks te doen. De waarde van het pand is immers mede afhankelijk van de omzet en winstcijfers.
Nu zoek ik dus naar alternatieven om toch de afschrijving te kunnen doen.
Een uitweg kan zijn verkopen en terug huren.
Ik heb naast mijn eenmanszaak ook een BV voor de hypotheek op het woonhuis. Zou deze BV hierin een rol kunnen spelen door het pand aan deze BV te verkopen en terug te huren. Door de verkoop kan ik dan de afschrijving nemen.
Inmiddels ben ik ook al zo goed als verhuist naar een nieuwe ruimere locatie welke ik huur, maar wil de huidige locatie ook aan houden.
Ik heb al enige uren gegoogeld en diverse mensen hierover gesproken maar kom er niet goed uit.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
YOLO
YOLO
Beste leden,
Graag informatie over het volgende:
Ik heb een eenmanszaak met een bedrijfspand.
Het bedrijfspand is gebouwd tegen het woonhuis en staat separaat op de balans.
De balanswaarde is een veel te hoog bedrag. Dit is te wijten aan extra kosten door het faillissement van de bouwer.
Ik ben op zoek naar mogelijkheden het pand af te waarderen maar loop tegen een probleem.
De belastingdienst accepteert mijn ingediende taxatie ter onderbouwing niet.
Wanneer ik echter moet laten taxeren voor fiscale doeleinden is dit niet goedkoop en dan is de consequentie volgens de belastingdienst dat ik ervoor kies om dat dan jaarlijks te doen. De waarde van het pand is immers mede afhankelijk van de omzet en winstcijfers.
Nu zoek ik dus naar alternatieven om toch de afschrijving te kunnen doen.
Een uitweg kan zijn verkopen en terug huren.
Ik heb naast mijn eenmanszaak ook een BV voor de hypotheek op het woonhuis. Zou deze BV hierin een rol kunnen spelen door het pand aan deze BV te verkopen en terug te huren. Door de verkoop kan ik dan de afschrijving nemen.
Inmiddels ben ik ook al zo goed als verhuist naar een nieuwe ruimere locatie welke ik huur, maar wil de huidige locatie ook aan houden.
Ik heb al enige uren gegoogeld en diverse mensen hierover gesproken maar kom er niet goed uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54465-afwaarderen-bedrijfspand/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag